Farrés no afluixa i ensuma podi
El català, que competeix amb una moto privada, es va beneficar de la retirada de Quintanilla i de la mala jornada de Van Beveren
Peterhansel s'imposa en cotxes i recupera el lideratge en detriment del seu company Loeb
La retirada de Pablo Quintanilla i la punxada d'Adrien van Beveren, que va perdre mitja hora en l'etapa d'ahir, van permetre que Gerard Farrés guanyés dues posicions en la classificació general de motos i es posés tercer i en plena lluita pel podi final. La jornada, amb dos trams cronometrats entre Chilecito i San Juan que feien un total de 449 quilòmetres, va proporcionar moments de Dakar pur i dur, ben esperats després de l'anul·lació de l'etapa reina. Canvis constants de líder, retirades il·lustres, pilots perduts i moviments en la general van ser els ingredients de l'antepenúltima jornada. I duresa, molta duresa, a causa de les altes temperatures, que van provocar el defalliment de Stefan Svitko en l'enllaç final, després d'haver acabat l'especial tercer.
Les trampes de navegació en la primera part de l'especial van passar factura a gairebé tots els favorits, que s'encreuaven entre els rierols secs cercant el traçat correcte. Michael Metge va ser qui millor se'n va sortir i qui primer va arribar a la meta, però el francès seria posteriorment penalitzat amb una hora per errades en els way points i va cedir la victòria a Joan Barreda. Sam Sunderland, per bé que va acabar dotzè, es va veure beneficiat per la retirada de Pablo Quintanilla, que poc després del km 400 de l'especial va tenir una caiguda en què es va fer un traumatisme cranioencefàlic. El lloc del xilè en la general el va passar a ocupar Matthias Walkner, mentre que Farrés es va posar en posicions de podi, un mèrit immens tenint en compte que està plantant cara a les marques oficials amb una moto privada.
També va fer una bona etapa Ivan Cervantes, que va acabar sisè i ja és entre els quinze millors de la general. Laia Sanz va finalitzar novena la primera part de l'especial i a la meta acreditava el catorzè lloc, que la situa divuitena de la general, sis llocs millor que dimarts.
Emoció en cotxes
A diferència de les motos, en què la victòria queda força decidida per a Sunderland, la categoria de cotxes viurà dues últimes jornades de gran emoció gràcies a la lluita entre Stéphane Peterhansel i Sébastien Loeb. El primer va recuperar el lideratge, per bé que inicialment la victòria se l'havia endut el seu company d'equip. Finalment, però, l'organització va restablir a Peterhansel els minuts que havia perdut assistint el pilot de motos eslovè Simon Marcic, amb qui havia xocat. Peterhansel no el va poder esquivar i li va passar per sobre. Marcic es va fer una fractura oberta de tíbia i peroné. Els dos pilots francesos estan separats ara en la general per set minuts i mig.
Cyril Despres, primer bona part de la jornada, va veure com els seus dos companys d'equip li retallaven minuts a cada way point i va acabar en la tercera posició. El pilot resident a Andorra, però, pràcticament es va assegurar el tercer lloc de la general gràcies a la relliscada de Nani Roma, que va perdre gairebé quaranta minuts. Les possibilitats que li queden de pujar al podi són molt minses.
Avui, últimes dunes d'aquest any en l'inici d'una especial, la penúltima, de gairebé 300 quilòmetres.
Honda apel·larà per la sanció a Joan Barreda
L'equip Honda va enviar ahir un comunicat a la direcció esportiva del Dakar en el qual l'informa que presentarà una apel·lació per la sanció d'una hora que Joan Barreda va rebre després d'haver-se proveït de benzina en una zona prohibida de la quarta etapa. Honda apel·larà a la Federació Francesa d'Automobilisme. Sense la sanció d'una hora, el castellonenc, cinquè a 53:47 del britànic Sam Sunderland, seria ara el líder de la prova, quan falten només dues etapes per al final. Altres pilots d'Honda van rebre la mateixa sanció.