El gran dia de Gerard Farrés
El català conserva el tercer lloc gràcies a una penalització a Van Beveren i té 64 quilòmetres i 48 segons d'avantatge per segellar el podi
Loeb punxa en el pitjor moment i no pot culminar la persecució a Peterhansel
Gerard Farrés perdia el podi del Dakar per només dotze segons respecte a Adrien van Beveren al final de l'etapa d'ahir, però tot va canviar quan el pilot francès va rebre una penalització d'un minut per excés de velocitat en una zona limitada. Farrés va recuperar el tercer lloc de la general amb un avantatge de 48 segons, que avui haurà de gestionar amb serenitat per assegurar-se el podi final.
Van Beveren ho va donar tot en l'etapa d'ahir. Conscient que el perfil l'afavoria –és un expert en sorra, present en la primer part de l'especial–, va acabar retallant 3 minuts i 26 segons al seu rival català, cosa que el posava tercer de la general, amb 12 segons menys que Farrés. La sanció posterior, però, va engegar a rodar la bona feina feta per Van Beveren, que avui ho tindrà molt difícil per superar el català.
La curta especial d'avui (64 km) i l'absència d'obstacles haurien de convertir els 48 segons de Farrés en un coixí còmode, tot i que no concloent. Per a Farrés, pujar al podi suposaria un èxit sense precedents –la seva millor classificació en el Dakar és el setè lloc del 2012–, i més tenint en compte que competeix amb una KTM privada i que s'enfronta a una Yamaha oficial. Això sí, tot i formar part d'un equip privat, aquesta nit passada probablement ha tingut totes les facilitats de la marca austríaca, tan interessada com ell que acabi tercer per poder monopolitzar el podi (Sunderland i Walkner són tots dos pilots oficials de KTM).
On segur que no hi haurà variacions és en els altres dos llocs del podi. Sam Sunderland, líder amb un coixí de mitja hora d'avantatge, no va assumir riscos innecessaris i no només es va assegurar la victòria amb la cinquena posició d'etapa, sinó que encara va avantatjar en més de tres minuts més Matthias Walkner, que va acabar desè, però que no va comprometre el seu segon lloc de la general. El triomf parcial va ser inicialment per a Paulo Gonçalves, seguit de Joan Barreda. L'organització, però, va restituir els minuts que el castellonenc va perdre a causa d'uns espectadors que li van tallar el pas i es va alçar com a vencedor.
Joan Pedrero va ser el segon millor català (11è) i va avançar tres llocs en la general, en què ara és tretzè. També es va colar entre els quinze millors del Dakar Laia Sanz (15a). En la primera part de l'especial va acabar novena, i finalment va ser dissetena.
Espectacle en cotxes
Ni ordres d'equip ni punyetes. Peugeot va donar via lliure a Stéphane Peteransel i Sébastien Loeb per gestionar l'etapa com volguessin. Els dos pilots francesos van respondre amb una etapa espectacular que va dominar Loeb. El perfil de la segona part de l'especial –semblant al d'una prova del mundial de ral·lis– l'afavoria clarament, però, malgrat la victòria que va aconseguir, la quarta en aquesta edició, només va poder esgarrapar 18 segons a Peterhansel, que va gestionar l'etapa amb una habilitat de mestre. Loeb va fer una primera part d'especial com una exhalació i va aconseguir retallar tres dels gairebé sis minuts que Peterhansel tenia d'avantatge en la general. A l'inici de la segona part, però, va tenir una punxada i bona part de l'avantatge assolit es va esfumar. El seu company d'equip, doncs, sumarà avui la tretzena victòria entre motos i cotxes. Nani Roma va acabar l'etapa novè i avui arribarà quart a Buenos Aires.
Els camions i els UTV encara havien d'arribar a meta en tancar l'edició. L'etapa d'avui començarà a Río Cuarto. Els 64 quilòmetres d'especial tindran poca història, i difícilment hi pot haver gaires sorpreses.
Cervantes es retira després d'una caiguda
Ivan Cervantes va abandonar el Dakar en la penúltima etapa a causa d'una caiguda que va tenir en el km 75 de l'especial entre San Juan i Río Cuarto, en la qual se li va torçar la roda. El pilot cambrilenc podria haver seguit en cursa perquè no es va fer mal de consideració, però la seva KTM va quedar massa danyada i no la va poder reparar ni amb l'ajut del seu company d'equip, Antonio Gimeno, que es va aturar una estona després. Aquesta era la segona participació de Cervantes en el Dakar. En la primera, l'any passat, va ser setzè.