Nova era per partida doble
Ral·lis. L'estrena dels nous cotxes i els canvis de pilots provocats per la retirada de Volkswagen, i el retorn de Citroën i Toyota, plantegen el campionat més obert i esperat dels últims deu anys
El mundial de ral·lis més obert i esperat dels últims deu anys comença aquest vespre a Montecarlo. Per si l'estrena dels nous cotxes WRC Plus, més potents i espectaculars, no fos un al·licient prou atractiu, els canvis de pilots provocats per la retirada de Volkswagen, i el retorn de Citroën i Toyota, han acabat de sacsejar els pronòstics. Ras i curt, a hores d'ara nomenar un favorit és impossible. Sébastien Ogier torna a lluir el número 1 i els colors de Red Bull, però en comptes del totpoderós VW Polo ara condueix el nou Ford Fiesta de l'equip M-Sport (tècnicament oficial però amb pressupost privat). A més, l'ha provat poc –fa tot just un mes que va fitxar per Malcolm Wilson– i, a diferència del cotxe dels seus quatre títols, no l'ha desenvolupat ell.
Mikkelsen, deposat
En canvi, Kris Meeke ha tingut tot un any de proves per fer al seu gust el nou Citroën C3, amb el qual la marca francesa torna al WRC després del pas triomfal pel mundial de turismes. De moment, però, l'equip de Versalles només té a punt dues unitats del C3, i a Montecarlo Craig Breen correrà amb un DS3 del 2016.
Això pot penalitzar Citroën en la taula de marques, apartat en què el candidat més ferm sembla Hyundai. L'equip amb seu a Alzenau, Alemanya, manté inalterada una formació força equilibrada, amb Hayden Paddon, Thierry Neuville i Dani Sordo. Sense VW, millorar el subcampionat del 2016 és un objectiu ben factible, atès que tant Citroën com M-Sport Ford juguen la carta d'un cap de files clar.
També Toyota, que ha rebut Jari-Matti Latvala amb els braços oberts després del comiat de VW. Val a dir que la primera opció de Tommi Mäkinen –el tetracampió finlandès és el cap esportiu de l'equip, que té la seu a Jyväskylä– era Ogier, però el francès va provar el Yaris i el Fiesta, i la balança va caure del costat del cotxe de Cumbria. La decisió parla clar del nivell de competitivitat actual del Yaris. Amb tot, el retorn del primer fabricant mundial –després del pas infructuós per la F-1 i quan encara persegueix la victòria a Le Mans– és una alenada d'aire fresc per al WRC, i permet girar full a l'adéu sobtat de VW. No a tothom, però. Andreas Mikkelsen, vencedor de l'últim ral·li del 2016, no ha trobat cap volant lliure d'un WRC Plus i a Montecarlo conduirà un Skoda de la categoria WRC2.
El líder amaga l'escombra
Casualitat o no, la retirada de Volkswagen ha coincidit amb el canvi en la normativa de l'ordre de sortida que Sébastien Ogier reivindicava des de feia dos anys. D'ara endavant, el líder de la general només obrirà la cursa en la primera etapa, i dissabte i diumenge els pilots oficials abordaran els trams en ordre invers al de la classificació, com ja es feia el 2014. En els dos últims cursos, l'ordre només s'invertia el diumenge, una mesura anti-Ogier que va fer que l'any passat el tetracampió només guanyés un dels vuit ral·lis de terra disputats (però cinc de cinc entre els d'asfalt i neu), alentit pel fet d'haver d'escombrar la graveta solta.
També hi ha canvis en el sistema de puntuació. Per a la classificació de marques, sumaran punts els dos pilots més ben classificats de cadascuna (abans els havien de nomenar). En el power stage, l'últim tram de cada ral·li, ara hi sumaran punts els cinc pilots més ràpids (abans, tres) i l'autor de l'escratx se n'endurà cinc en comptes de tres.