fórmula 1
gp d'espanya - montmeló
AQUÍ va començar tot
Sebastian Vettel arriba al Circuit de Barcelona-Catalunya com a líder del mundial, dos mesos després de cloure una pretemporada rellevant a Montmeló
Fins ara, Ferrari i Mercedes han guanyat dues curses per cap
El que fa dos mesos era una perspectiva estimulant ara és una realitat constatable. Fins a quatre pilots de dos equips, Ferrari i Mercedes, tenen possibilitats semblants d'imposar-se diumenge en el Gran Premi del Circuit de Barcelona-Catalunya, la cinquena prova del mundial de fórmula 1 i la primera del curs a l'Europa occidental, allà on els nous gestors del Formula One Group tenen clar que batega el cor de la categoria reina de l'automobilisme.
Sebastian Vettel hi arriba com a líder de la general, després d'haver guanyat dues curses i sense baixar mai del segon lloc, en la millor arrencada del curs de Ferrari en gairebé deu anys. Mercedes també ha guanyat dues curses, però repartides entre Lewis Hamilton i Valtteri Bottas. Només Kimi Räikkönen –el pilot més veterà de la graella (37 anys)– encara sembla lluny d'aspirar a la victòria, si alguna circumstància externa no l'afavoreix, però és clar que el cotxe l'hi té.
Variables decisives
Precisament aquesta ha estat la gran sorpresa del curs. S'intuïa que el nou reglament tècnic –l'evolució dels motors ara és lliure; la carrosseria i les rodes, més amples– era una oportunitat per trasbalsar el domini de Mercedes, però qui més qui menys donava per fet que l'alternativa seria Red Bull i no pas Ferrari. Tanmateix, durant els entrenaments de pretemporada, realitzats íntegrament al Circuit de Barcelona-Catalunya, el bòlid vermell va fer seva la corona del minitorneig d'hivern, i tot seguit la va convertir en rendiment pur a l'asfalt dels circuits de mig món. Ara que Ferrari torna a Montmeló havent guanyat la meitat de les curses disputades, l'embadaliment d'aquells dies d'assajos preliminars ha esdevingut estupefacció. Si més no, dins del box de l'estrella de tres puntes, davant la nova situació d'haver de plantar cara a un rival extern, en comptes simplement de gestionar l'enfrontament entre els dos pilots que vesteixen de platejat.
Val a dir que la situació no dibuixa un avantatge abismal de Ferrari, sinó una situació d'equilibri, que fa que la victòria depengui d'una delicada combinació de factors. Fins ara, la variable més decisiva ha estat la gestió dels pneumàtics. En aquest aspecte, ara com ara l'SF70H és superior al W08, fet que va permetre a Vettel treure suc de l'estratègia per desbancar Hamilton a Austràlia i Bahrain. Als pilots de Mercedes els costa més posar les cobertes a to, però Bottas va demostrar a Sotxi, fa quinze dies, que un Mercedes amb camp per córrer és ben capaç de parar els peus als Ferrari. Per tot plegat, en la vigília dels primers entrenaments lliures al circuit vallesà, es fa del tot impossible dir qui sosté l'etiqueta de favorit.
El segon element decisiu és el ritme d'evolució dels equips. La F-1 moderna és una cursa imparable de desenvolupament. Cada cap de setmana apareixen nous detalls als cotxes, pensats per optimitzar el conjunt estrenat al febrer, a Montmeló. Tot i això, després de quatre curses lluny de les seves fàbriques, els equips portaran al Circuit de Barcelona-Catalunya la primera gran actualització del curs. Sobretot, aerodinàmica; però, en el cas de Mercedes, també orientada a reduir el pes del cotxe. El W08 té una distància entre eixos més llarga que el Ferrari; això n'augmenta el pes i, de retruc, afecta la utilització de les rodes.
No calen cops de teatre
Amb tot, Mercedes avantatja Ferrari d'un punt en la taula de constructors, per bé que Vettel ha superat Hamilton en tres de les quatre curses. Fins i tot Räikkönen, amb un sol podi al sarró, ha estat capaç de deixar enrere un dels pilots de l'equip platejat en dues ocasions: Bottas a la Xina i Hamilton a Rússia. A Xangai, el pilot finlandès de l'estrella de tres puntes va protagonitzar una pífia monumental –una virolla amb la cursa neutralitzada–, però es va refer amb la seva primera posició preferent, a Bahrain, i la primera victòria, a Sotxi. Mercedes, doncs, té dos pilots guanyadors, mentre que Ferrari encara té tots els ous a la cistella del seu tetracampió alemany.
Vacil·lant en aquest delicat equilibri arriba el mundial a Montmeló. Sense un favorit clar, i amb l'emoció afegida de l'espectacularitat a la pista dels nous bòlids de mida XL. Tanmateix, segurament el podi de diumenge no arribarà a eclipsar el cop de teatre de l'any passat, amb la topada entre els Mercedes de Hamilton i Nico Rosberg i, de retruc, la victòria del jove de 18 anys Max Verstappen, en la seva primera cursa amb Red Bull. Ara ja no cal un terrabastall semblant per donar color al podi.
L'última cursa d'Alonso
Fernando Alonso correrà diumenge a Montmeló i no tornarà a competir en la F-1 fins d'aquí a un mes, al Quebec. Entremig, farà campana durant el GP de Mònaco per córrer les 500 Milles d'Indianapolis, el 28 de maig. De fet, el pilot asturià canviarà el xip tan bon punt acabi la cursa al Circuit de Barcelona-Catalunya. Alonso volarà als EUA el mateix diumenge al vespre, perquè dilluns comencen els primers entrenaments en l'oval d'Indiana. Allà, el de McLaren coincidirà amb Oriol Servià, un veterà de les curses nord-americanes, que disputarà les 500 Milles per novè cop. “Tant ell com jo som en equips de pota negra i amb aspiracions reals de guanyar. Tant de bo arribem a la última volta lluitant per la victòria”, va desitjar el pilot gironí, que correrà amb l'equip Rahal Letterman Lanigan, amb un Dallara-Honda com el d'Alonso.
Servià té un quart lloc el 2012 com a millor resultat a Indianapolis, i va destacar que el que més li costarà a Alonso no serà adaptar-se a les altíssimes velocitats (les puntes voregen els 400 km/h) sinó “rodar enmig del trànsit”. En aquest sentit, l'ajudarà formar part de l'equip Andretti, que fa córrer sis cotxes i és l'encarregat de gestionar a la pista la inscripció de McLaren per al seu pilot estrella. Amb cinc companys d'equip, Alonso podrà simular situacions reals de trànsit durant els entrenaments. Els prolegòmens de les 500 Milles duren dues setmanes, amb set dies de proves abans de la cursa, gairebé com tota la pretemporada de la F-1! Això li permetrà agafar el to a poc a poc i anar a totes en la cursa. Sense anar gaire lluny, l'any passat l'equip Andretti hi va vèncer amb un debutant, Alex Rossi. Abans, però, Alonso confia a fer més voltes diumenge a Montmeló que fa quinze dies, a Sotxi, on va plegar abans de la sortida.
No toca parlar de renovació
“La relació amb Liberty Media és de tu a tu. Tenim objectius compartits i volem una relació a llarg termini.” El director del Circuit de Barcelona-Catalunya, Joan Fontserè, va elogiar el tarannà del nou president del Formula One Group, Chase Carey, durant la presentació de la cursa d'enguany, per bé que el circuit vallesà encara no busca renovar el contracte actual, que venç després de l'edició del 2019. “No podem parlar encara de pròrroga. Tenim signat fins al 2019 i estem construint sobre això. La renovació encara trigarà un temps”, va aclarir Vicenç Aguilera, el president del circuit. En poc més de tres mesos al capdavant de l'esport, els nous gestor de la F-1 han allargat els contractes de Sotxi i Mont-real fins al 2025 i el 2029, respectivament (vencien el 2020 i el 2024), però a Montmeló prioritzen l'entesa abans que la rapidesa. “A Liberty entenen que el nostre negoci és el seu negoci. Ells no tindran negoci si el nostre negoci no és sostenible. Volen que sigui una oportunitat per a tots”, hi va afegir Fontserè. “Són els inicis d'una relació entre dues companyies que ja tenen uns acords signats.”