Motociclisme

MARC MÁRQUEZ

PILOT DE L’EQUIP REPSOL HONDA (MOTO GP)

“Enguany només gaudeixo a estones”

Els problemes amb el neumàtic davanter han impedit a Márquez ser regular en l’inici del mundial

El català espera estar en condicions de lluitar per la victòria en un circuit amb modificacions, que són del seu grat, per qüestions de seguretat

Només es modifiquen dos revolts, la resta és el mateix circuit. La xicana talla la velocitat que portes, però a mi les coses diferents ja m’agraden
Estic gaudint a estones. Depèn del neumàtic davanter. Si m’agrada, soc capaç d’anar molt ràpid i lluitar per les victòries. Si no, pateixo una mica més

Arriba al Gran Premi de Cata­lu­nya com a quart clas­si­fi­cat del mun­dial i a 37 punts del líder, Viñales, però Marc Márquez (Cer­vera, 1993) no perd mai el som­riure. El campió espera que en la cursa de Cata­lu­nya pugui començar a tro­bar el rumb amb els neumàtics i llui­tar per la victòria que se li resis­teix des del 2014.

Després d’un inici irre­gu­lar, arriba el gran premi de casa. Amb qui­nes sen­sa­ci­ons arriba?
És clar que no són les millors, perquè ens agra­da­ria arri­bar líders del cam­pi­o­nat, en un estat dife­rent, però amb la sen­sació que és un dels cir­cuits bons, per l’afició que hi ha, per inten­tar cap­gi­rar la situ­ació. Tinc la il·lusió de llui­tar per la victòria diu­menge.
En sis cur­ses només ha acon­se­guit dos podis, només una victòria, ha cai­gut dues vega­des... S’ho espe­rava?
No t’ho espe­res mai, sem­pre en vols més i la men­ta­li­tat sem­pre és gua­nya­dora, i sem­pre inten­tes tenir un inici molt bo, però no ha estat així. Ens ha cos­tat i ens con­ti­nua cos­tant, per dife­rents motius, i se’ns està ajun­tant una mica tot. Però el nivell és allà. Sabem que si qua­drem dues o tres coses podem gua­nyar diver­ses cur­ses.
I són fàcils de qua­drar, aques­tes coses, o veu que els pro­ble­mes es poden allar­gar? És opti­mista?
Soc opti­mista perquè això no ho perdo mai, però alguns d’aquests pro­ble­mes els podem solu­ci­o­nar nosal­tres i d’altres no. Amb la moto no estem al nivell que ens agra­da­ria, però ho podem solu­ci­o­nar de dife­rents mane­res, fins i tot jo pot­ser puc can­viar el meu estil de pilo­tatge, però després durant les cur­ses depe­nem molt dels neumàtics. Sobre­tot del davan­ter, del qual s’està par­lant tant i que està mar­cant tant els resul­tats de cada gran premi.
Des de fora, la sen­sació és que es parla més dels neumàtics aquest any, que és el segon de Mic­he­lin, que no l’any pas­sat, que era el pri­mer.
És cert. Jo crec que l’any pas­sat Mic­he­lin, que era nou, va voler tenir un neumàtic de base i amb allò inten­tar fer tota la tem­po­rada. I era un neumàtic que anava bas­tant bé. Un cop el vam enten­dre tots els pilots, ja no hi havia tan­tes cai­gu­des. I era simètric, que vol dir que tenia el mateix com­post a dreta i esquerra. Aquest any Mic­he­lin, que són ambi­ci­o­sos i ho fan amb tota la bona fe del món, sem­pre porta neumàtics asimètrics, amb dos com­pos­tos, i l’has d’encer­tar. L’any pas­sat només els van por­tar a tres cur­ses: Ale­ma­nya, Austràlia i València, que són les cur­ses en què sem­pre fa fred, i en aquests grans pre­mis ser­vei­xen, però a les altres cur­ses, per exem­ple aquí, a Cata­lu­nya, on hi ha 30 graus, no cal un neumàtic asimètric. Però ells cre­uen en això. I estan veient que els pilots s’estan quei­xant perquè no s’acaba de donar l’esta­bi­li­tat necessària al neumàtic. Crec que ho volen fer tan bé, donar tanta segu­re­tat als pilots, que ho des­qua­dren una mica. Ja es veurà, però és tot una roda. Si tu et sents millor i tens bona acce­le­ració, no cal forçar tant al tren del davant. I nosal­tres estem en aquesta roda, que depe­nem molt del neumàtic del davant perquè hem de recu­pe­rar gran part del que per­dem acce­le­rant, als revolts.
Això dels neumàtics sem­bla una lote­ria perquè passa a tots els equips però en alguns cir­cuits deter­mi­nats. Hi tro­ben alguna lògica?
Bé... A Yamaha li va pas­sar a Jerez, i a nosal­tres ens ha pas­sat en qua­tre cur­ses ja. És bas­tant com­pli­cat. Fins i tot a Aus­tin, on vaig gua­nyar, vaig gua­nyar per molt poca distància i m’atre­veixo a dir que vaig gua­nyar perquè el Mave­rick va caure, però vaig aca­bar la cursa al límit, amb el neumàtic del davant des­tros­sat. És allà on estem inten­tant bus­car en com­promís perquè al final si l’estil de neumàtic és aquest no pots car­re­gar només con­tra els neumàtics, sinó que tu pots adap­tar la moto als neumàtics, perquè són els matei­xos per a tot­hom.
Mont­meló no és dels cir­cuits que li vagin millor. De fet, només hi ha gua­nyat dues vega­des, l’última el 2014. Les ganes de gua­nyar li donen un plus aquest cap de set­mana?
És cert que no és dels millors cir­cuits, no és com Aus­tin, per exem­ple, que sem­pre em va bé, però ja l’any pas­sat vam estar a prop de la victòria llui­tant fins al final, el 2014 vam gua­nyar, així que con­fio en aquesta extra­mo­ti­vació perquè el Gran Premi de Cata­lu­nya sigui un gran premi bo per a nosal­tres.
Han acon­se­guit can­viar alguna cosa a la moto res­pecte a Itàlia o arriba igual?
No, pràcti­ca­ment és el mateix. Però la part posi­tiva és que fa poc vam fer uns entre­na­ments aquí i par­tim amb una base. És a dir, que l’entre­na­ment de diven­dres, que és on més patim nosal­tres, no pas les Yamaha, per exem­ple, que arri­ben a un cir­cuit i ja diven­dres roden en temps de rècord, i nosal­tres tri­guem a arri­bar-hi, és com si ja el tinguéssim fet i par­tim ja amb una base.
Per als pro­fans en la matèria, per què un cir­cuit com Aus­tin li va tan bé i un cir­cuit com el de Cata­lu­nya, no?
Per l’estil de pilo­tatge, l’estil dels revolts, l’adherència de la pista també és dife­rent... Sobre­tot diria que per l’estil de revolts, però també el de motos. Aus­tin, per exem­ple, és un bon cir­cuit per a mi i per a l’Honda. El Dani també sem­pre va molt ràpid. Muge­llo, per exem­ple, és molt bo per a les Ducati, i un altre no. És difícil d’expli­car, però és per l’estil de moto, de revolts que té el cir­cuit...
Com valora la modi­fi­cació que s’ha fet en l’última part del cir­cuit?
Hi ha pilots que es quei­xen molt de les modi­fi­ca­ci­ons, però al final no es modi­fica el cir­cuit sinó només dos revolts. La resta és el mateix. El revolt d’entrada a l’estadi, bas­tant bé, és bas­tant natu­ral. Però és cert que la xicana talla una mica la velo­ci­tat que por­tes durant tot el cir­cuit, però a mi m’agrada. A mi les coses dife­rents m’agra­den. I no hem d’obli­dar que aquest canvi s’ha fet per un motiu de segu­re­tat, i no es pot con­ti­nuar fent el revolt que fèiem abans sense can­viar res. Així que ens hem d’adap­tar.
En pre­tem­po­rada sem­blava que aquest any començaven millor que l’ante­rior, i en canvi ara tenen molts pro­ble­mes. Com és això?
En la pre­tem­po­rada, els entre­na­ments són tres dies i podem fer les vol­tes que volem i teníem sis neumàtics davan­ters dife­rents i, és clar, algun et va bé. Pels motius que siguin, tots els neumàtics que han por­tat a les cur­ses van en la direcció tova, i aquesta és la direcció que l’Honda no accepta. La moto no et per­met pilo­tar del tot bé amb neumàtics tous del davant. I a pre­tem­po­rada, amb sis neumàtics ho anàvem tapant.
El 2015 arri­bava aquí amb molts pro­ble­mes i Cata­lu­nya va supo­sar un punt d’inflexió. Creu que aquesta tem­po­rada pot pas­sar el mateix?
El 2015 vaig patir molt en les pri­me­res cur­ses i després va haver-hi un canvi; aquest any estic gau­dint a esto­nes. Depèn molt del neumàtic davan­ter. Si m’agrada, soc capaç d’anar molt ràpid i llui­tar per les victòries. Si no, pateixo una mica més. S’està gau­dint a esto­nes. Pot­ser no tinc la moto que m’agra­da­ria a mi, la moto somi­ada, però crec que Honda són els pri­mers interes­sats a tenir la millor moto. Quan veuen que pas­sen coses com a Muge­llo, que les Honda estan tan enrere, són els pri­mers que s’esti­ren els cabells. Va ser el nos­tre pit­jor gran premi, però espe­rem que això canviï de cara al futur.
Com està l’asfalt del Cir­cuit de Bar­ce­lona-Cata­lu­nya?
Està en un punt ja deli­cat. Amb les motos notem molt quan hi entrena un F-1, perquè es car­rega molt el cir­cuit. I l’asfalt comença a estar a les últi­mes. Té sots, té poc grip... Comença a estar gas­tat. Ho vam dir ja a l’última comissió de segu­re­tat i crec que es dema­narà que es torni a asfal­tar. No depèn de nosal­tres, perquè només donem la nos­tra opinió, però a l’asfalt se li dona una vida de deu anys i aquest ja en té algun més. Ara falta veure si ho faran o no.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.