ral·li Catalunya-Costa Daurada
El ral·li de tots
Motor. El RACC fa una crida a la conscienciació dels espectadors en la presentació del ral·li Catalunya-Costa Daurada. La prova catalana del mundial se celebrarà del 5 al 8 d’octubre
Ja no es pot anar amb mitges tintes. El ral·li RACC Catalunya-Costa Daurada és de tots, i el seu futur depèn absolutament del fet que tant l’organització com el públic facin el que els correspon. El RACC posa tots els mitjans materials possibles per tal de garantir la seguretat dels espectadors i, de retruc, el desenvolupament òptim de la competició esportiva. Tanmateix, aquests mitjans necessiten la col·laboració plena dels aficionats. Aquest va ser el missatge principal de la presentació de la 53a edició de la prova catalana del mundial de ral·lis, que es va celebrar ahir al vespre a la seu barcelonina del RACC.
La FIA ha reblat el clau al voltant de la seguretat arran de la introducció aquest any dels nous cotxes WRC Plus, més espectaculars i més ràpids. La conseqüència principal és que els responsables de seguretat de la FIA –encapçalats per la subcampiona del món del 1982, Michèle Mouton– han deixat de fer els ulls grossos respecte de la ubicació i el comportament del públic. “Ras i curt, la FIA està desitjant anul·lar trams com a eina educativa”, assenyala el director de la cursa de Salou, Aman Barfull.
Per tal de fer aquest pas endavant en la seguretat, el RACC ha establert una sèrie de mesures. La primera és que només es podrà seguir el ral·li des de les zones de públic, identificades per les malles grogues i negres introduïdes pel RACC el 1996, posteriorment adoptades per la FIA i ara omnipresents arreu. Aquestes zones s’han multiplicat –se n’han creat de noves allà on s’ha vist que en anys anteriors hi havia més de vint persones– i estan detallades en la Guia de Trams elaborada per l’organització, que es pot consultar en l’apartat “espectadors” del web www.rallyracc.com (inclou fotografies i vídeos) i en una aplicació gratuïta específica per a mòbils i tauletes.
A més a més, a partir de mitja hora abans del pas del primer cotxe, és imperatiu que tothom sigui a lloc i que no hi hagi persones caminant pels trams. Aquesta és una nova exigència de Michèle Mouton, atès que s’ha constatat que hi ha gent que es mou entre el pas del cotxe 0 –l’últim que revisa que tot sigui a lloc– i el primer cotxe de cursa. Ara la FIA analitza per defecte la càmera subjectiva del primer cotxe en tots els trams. Si es veu públic fora de les zones controlades, la sanció pot arribar a l’exclusió de la prova del mundial. Sense anar gaire lluny, és el que li ha passat al ral·li de Polònia, que després dels problemes de públic detectats en l’edició d’aquest any, ha caigut del calendari amb vista al pròxim curs.
Campanya pedagògica
És per això que el RACC fa una crida a la conscienciació i la responsabilitat dels espectadors. “La gent ens ha d’ajudar per eradicar els indisciplinats”, demana Barfull. En són els primers interessats, perquè si el públic no està ben col·locat, el tram serà anul·lat; i si els problemes van més enllà, la cursa podria acabar sent apartada del mundial. Ja fa setmanes que el RACC porta a terme una intensa campanya pedagògica a les xarxes socials, però l’exemple i l’actitud del públic ben col·locat encara és més valuosa. Perquè, al cap i a la fi, el ral·li és de tots i el seu futur depèn de nosaltres.
SEGURETAT
Només es podrà seguir el ral·li des de les zones de públic, que s’han multiplicatNovetats en el recorregut
El ral·li Catalunya-Costa Daurada arrenca el dijous dia 5 d’octubre a Salou i manté l’estructura mixta, amb una primera etapa de terra (divendres dia 6) i dues d’asfalt, amb dinou trams. La terra no canvia i inclou el tram més llarg, Terra Alta, de 39 km. Dissabte hi haurà dos trams nous, Savallà i Pont d’Armentera (l’antic Querol, en sentit contrari). La segona jornada es clourà amb el tram urbà de Salou. Diumenge es faran sis trams (abans, quatre), sense assistència, amb dues passades a tres trams nous: l’Albiol (un tros de Vilaplana, al revés), Riudecanyes (fet per últim cop el 2013) i Santa Marina (2012).