Ral·li RACC Catalunya-Costa Daurada
Sortiu i disfruteu
La competitivitat esportiva i l’accent en la seguretat del públic són els pilars bàsics de la cursa catalana del WRC
La nòmina de candidats a la victòria mai havia estat tan llarga com ara
La competitivitat esportiva, d’una banda, i l’accent en la seguretat del públic, de l’altra, són els pilars sobre els quals se sustenta la 53a edició del Ral·li RACC Catalunya-Costa Daurada, que celebrarà la cerimònia de sortida aquest vespre, a Salou. La prova catalana, antepenúltima de les tretze cites del mundial i l’única prova mixta –terra i asfalt– del calendari, arrenca amb un pronòstic d’allò més obert al capdavant, i amb la convicció que només la col·laboració exemplar dels espectadors amb el rigorós dispositiu de seguretat establert per l’organització del RACC pot garantir el desenvolupament normal de la competició i, de retruc, la seva continuïtat dins el calendari del WRC.
El premi al bon comportament del públic –a la seva educació, respecte i sentit comú, segons no es cansa de remarcar l’organització en una intensa campanya a les xarxes socials– serà gaudir de l’espectacle ofert pels nous cotxes WRC Plus, més potents, en una edició que promet ser tal vegada la més emocionant d’ençà que la Costa Daurada va prendre el relleu de Lloret de Mar, el 2005. Paradoxalment, el cop de la retirada de Volkswagen a les acaballes del 2016 ha esdevingut un revulsiu per al WRC, enriquit pel retorn a temps complet dels equips oficials de Toyota i Citroën, que s’han afegit a Hyundai i M-Sport Ford.
Vuit favorits
Val a dir que fa dos anys l’últim tram del ral·li de Catalunya va oferir el cop de teatre més sensacional de la seva història, quan Sébastien Ogier va estimbar el VW Polo i el seu company Andreas Mikkelsen va heretar el primer lloc. I l’any passat un Dani Sordo pletòric va encapçalar el ral·li fins a l’equador de la segona etapa, però no va poder parar els peus al tetracampió del món francès. Tanmateix, la nòmina de candidats a pujar al lloc més alt del podi a Salou mai havia estat tan llarga com ara, si més no la vigília del tram de proves, el tradicional i espectacular aperitiu d’avui al matí, a tocar del parc d’assistència de Port Aventura. Qualsevol de les quatre marques –i fins a vuit pilots, pel cap baix– pot inscriure el seu nom en el palmarès.
No obstant això, el líder de la general del WRC en arribar a Salou continua sent l’insaciable Ogier. Ara bé, en les deu proves anteriors el cap de files de Ford només ha guanyat dos ral·lis –la meitat que l’any passat a aquestes altures–, tants com el seu company Ott Tänak, vencedor en dos dels últims quatre, incloent-hi l’anterior, a Alemanya, tot d’asfalt. De fet, el pilot amb més victòries és el cap de files de Hyundai, Thierry Neuville, que en té tres. El belga seria el líder destacat si no fos per les errades que li van costar sengles victòries en l’arrencada del curs, a Montecarlo i Suècia. Amb tot, va arribar a empatar amb Ogier després del Mil Llacs finlandès, però a Alemanya una altra petita errada el va relegar a disset punts del tetracampió.
Vehicles amb història
La llista de favorits continua amb els altres dos pilots de Hyundai, Sordo i Mikkelsen. El cantàbric –pilot del RACC i amb el molinenc Marc Martí com a copilot– acumula cinc segons llocs a Catalunya, mentre que el noruec ha quedat segon a Alemanya, amb Citroën, i a Salou s’estrena amb la marca coreana, que l’ha fitxat fins al final del 2019. Citroën és precisament la gran decepció del curs, amb tot just una victòria, de Kris Meeke, a Mèxic. En canvi, el retorn de Toyota ha estat una revelació, amb un triomf de Jari-Matti Latvala, a Suècia, i un altre de l’últim campió de WRC2, Esapekka Lappi, a Finlàndia, quan només feia quatre curses que s’havia incorporat a l’equip.
El ral·li manté l’estructura mixta, amb una primera etapa de terra, demà, i dues d’asfalt, dissabte i diumenge. Cada dia es faran dues passades a tres trams (dissabte, a més, la superespecial de Salou), amb un total de dinou trams. Entre les dues passades de les etapes d’asfalt i abans del tram de Salou, correran els cotxes de ral·li històrics.
CUIDEM EL RAL·LI
La conscienciació del públic és imprescindible per gaudir de l’espectacleINSACIABLE
Ogier continua sent el líder de la general, però ‘només’ ha vençut en dos ral·lisNil Solans, a rematar
El pilot català que més s’hi juga és Nil Solans. El de Matadepera ja és campió de WRC3 i encapçala el mundial júnior, que es clou a Salou. Si acaba el ral·li té coll avall guanyar el títol, però haurà de buscar la victòria per rematar la feina i endur-se el premi gros d’una temporada sencera com a pilot oficial de M-Sport en WRC2. Per aconseguir-ho ha de ser el pilot amb més punts en l’última parella de ral·lis, Alemanya i Catalunya. Ara és tercer, amb 22 punts, rere Ciamin i Tannert (25) i davant Folb (19). Les combinacions són múltiples, perquè, a banda de la posició final, l’escratx en cada tram també val un punt. Solans va vèncer els tres primers ral·lis i ha estat segon en els dos últims. El seu germà Jan s’estrena en el mundial a Salou.
El pilot català que més s’hi juga és Nil Solans. El de Matadepera ja és campió de WRC3 i encapçala el mundial júnior, que es clou a Salou. Si acaba el ral·li té coll avall guanyar el títol, però haurà de buscar la victòria per rematar la feina i endur-se el premi gros d’una temporada sencera com a pilot oficial de M-Sport en WRC2. Per aconseguir-ho ha de ser el pilot amb més punts en l’última parella de ral·lis, Alemanya i Catalunya. Ara és tercer, amb 22 punts, rere Ciamin i Tannert (25) i davant Folb (19). Les combinacions són múltiples, perquè, a banda de la posició final, l’escratx en cada tram també val un punt. Solans va vèncer els tres primers ral·lis i ha estat segon en els dos últims. El seu germà Jan s’estrena en el mundial a Salou.
El pilot català que més s’hi juga és Nil Solans. El de Matadepera ja és campió de WRC3 i encapçala el mundial júnior, que es clou a Salou. Si acaba el ral·li té coll avall guanyar el títol, però haurà de buscar la victòria per rematar la feina i endur-se el premi gros d’una temporada sencera com a pilot oficial de M-Sport en WRC2. Per aconseguir-ho ha de ser el pilot amb més punts en l’última parella de ral·lis, Alemanya i Catalunya. Ara és tercer, amb 22 punts, rere Ciamin i Tannert (25) i davant Folb (19). Les combinacions són múltiples, perquè, a banda de la posició final, l’escratx en cada tram també val un punt. Solans va vèncer els tres primers ral·lis i ha estat segon en els dos últims. El seu germà Jan s’estrena en el mundial a Salou.
Seguretat i sostenibilitat
Col·locar-se només a les zones de públic i no moure’s de lloc a partir de mitja hora abans del pas dels cotxes són els principals consells –més ben dit, exigències– adreçats als espectadors. Altrament, el tram en qüestió serà anul·lat i el públic en serà el gran perjudicat, atès que el ral·li continuarà com si res. “No ens tremolarà el pols”, avisa el RACC, amb l’alè de la FIA al clatell. A banda de segur, també es vol fer el ral·li sostenible, minimitzant-ne l’impacte mediambiental. Amb un seguit de mesures (reciclatge, divulgació, reduir el consum energètic...), el ral·li aspira al guardó de nivell Excel·lència del programa de sostenibilitat de la FIA, que el Circuit de Barcelona-Catalunya ja va aconseguir fa dos anys.
Col·locar-se només a les zones de públic i no moure’s de lloc a partir de mitja hora abans del pas dels cotxes són els principals consells –més ben dit, exigències– adreçats als espectadors. Altrament, el tram en qüestió serà anul·lat i el públic en serà el gran perjudicat, atès que el ral·li continuarà com si res. “No ens tremolarà el pols”, avisa el RACC, amb l’alè de la FIA al clatell. A banda de segur, també es vol fer el ral·li sostenible, minimitzant-ne l’impacte mediambiental. Amb un seguit de mesures (reciclatge, divulgació, reduir el consum energètic...), el ral·li aspira al guardó de nivell Excel·lència del programa de sostenibilitat de la FIA, que el Circuit de Barcelona-Catalunya ja va aconseguir fa dos anys.
Col·locar-se només a les zones de públic i no moure’s de lloc a partir de mitja hora abans del pas dels cotxes són els principals consells –més ben dit, exigències– adreçats als espectadors. Altrament, el tram en qüestió serà anul·lat i el públic en serà el gran perjudicat, atès que el ral·li continuarà com si res. “No ens tremolarà el pols”, avisa el RACC, amb l’alè de la FIA al clatell. A banda de segur, també es vol fer el ral·li sostenible, minimitzant-ne l’impacte mediambiental. Amb un seguit de mesures (reciclatge, divulgació, reduir el consum energètic...), el ral·li aspira al guardó de nivell Excel·lència del programa de sostenibilitat de la FIA, que el Circuit de Barcelona-Catalunya ja va aconseguir fa dos anys.