ral·li Catalunya-Costa Daurada
De bon ou, bons pollets
Pere Solans, el pare del nou campió del món júnior, també va ser pilot de ral·lis en la seva joventut
En el ral·li Catalunya que ha donat el títol al seu germà gran, Jan Solans ha corregut la seva primera cursa del WRC
El títol garanteix a Nil Solans un programa complet en WRC2
El títol de campió del món júnior assolit per Nil Solans en el ral·li RACC Catalunya-Costa Daurada és el relat de la passió que un pare, Pere Solans, va saber transmetre als seus fills, el campió Nil, de 25 anys, i el seu germà Jan (19), que ha debutat aquest any en els ral·lis i també va córrer la cursa catalana del WRC.
No debades, Pere Solans és un antic campió de ral·lis, encara que en una òrbita força més modesta que l’èxit d’abast mundial conquerit pel seu fill gran. Al volant d’un senzill Seat 127, el 1981 el de Matadepera va guanyar el campionat de promoció de ral·lis Zanini Racing, que l’aleshores vigent campió d’Europa Antonio Zanini havia creat per fer possible la introducció en l’especialitat als aficionats que altrament no haurien pogut ni tan sols fer-hi el primer pas. La llavor plantada 36 anys enrere per Zanini a can Solans ha donat un fruit ben saborós en la figura del Nil. Com a premi per haver guanyat l’esglaó d’accés al mundial de ral·lis, el 2018 el pilot del RACC farà un programa de set proves en la categoria WRC2, amb un Ford Fiesta R5 oficial de M-Sport, patrocinat per la marca de pneumàtics Dmack. Solans segueix els passos d’un altre català, Dani Solà, que el 2002 va ser el primer campió del món júnior, i altres pilots com ara Dani Sordo (2005), Sébastien Ogier (2008) o Pontus Tidemand (2013), el campió més recent de WRC2.
Triomf amb premi gros
Nil Solans va debutar als 19 anys en el Volant RACC –el director de carrera del ral·li Catalunya, Aman Barfull, li ho va recomanar a son pare, a qui coneixia dels dies del Zanini Racing– i el seu camí internacional va arrencar el 2014, en el que llavors era la Copa Dmack del WRC. Amb 22 anys, es va imposar en el ral·li RACC i l’any següent va fer un mini programa de WRC2, amb el Peugeot 208 R5 de l’equip ACSM. El 2016 va assajar una altra via, el Volant Peugeot francès, però va seguir sense trobar el desllorigador per fer el salt. Quan M-Sport i Dmack van anunciar el premi per al millor pilot júnior del 2017, Nil va decidir fer un pas enrere i tornar-hi.
Va ser arribar i moldre, amb tres victòries seguides i el títol coll avall. En els dos ral·lis següents, però, el seu Ford Fiesta R2T va deixar de tibar com abans –la gestió del JWRC està centralitzada, amb tots els autos mantinguts a la seu de M-Sport a Polònia– i només va ser segon. Calia rematar la feina a Salou. Dit i fet, el quart triomf del curs li va suposar el premi gros.
La prova de casa també va ser especial per als Solans pel fet que el petit de la nissaga, Jan, hi va disputar el seu primer ral·li del mundial. També va conduir un Ford Fiesta R2T, aquest, propietat del seu germà i assistit per l’equip Mavisa Sport. Una elecció gens casual, ja que amb el mateix model de cotxe que el JWRC podia tenir una referència del seu ritme en l’àmbit del mundial, tot i que encara li falta molta experiència.
“El Nil és més ràpid, és clar. Ara, quan el Nil va començar no era tan bo com el Jan ara”, explica un orgullós pare. Es refereix al fet que el gran és “una escola” per al petit, que, a més, és “una esponja”. “El Jan aprèn ràpid i és molt aplicat”, destaca Pere Solans. “En canvi, el Nil va haver de fer tot sol un camí que el Jan ja s’ha trobat fet”, insisteix. La humilitat d’un pare complagut pels èxits dels fills no li permet atribuir-se gaires mèrits però, tanmateix, és indubtable que el primer pas de tot plegat va ser aquell títol amb un 127 apadrinat pel gran Antonio Zanini.