Motociclisme

Marc Márquez

Pilot de Repsol Honda

La revolució que triomfa

Quatre títols en cinc temporades en la categoria reina fan de Marc Márquez el líder de present i futur

Capaç de traspassar límits i de desbordar lleis, als 24 anys ja té els registres de Rossi en el punt de mira

La cai­guda que va sal­var Marc Márquez a Xest és la metàfora de la car­rera espor­tiva del sis cops campió del món de moto­ci­clisme. L’impos­si­ble que ho deixa de ser, el des­a­fi­a­ment per­ma­nent a lleis decla­ra­des immu­ta­bles per la gràcia dels mites for­jats en gai­rebé 60 edi­ci­ons del cam­pi­o­nat del món. Cap campió tan jove, tan ràpid, tan debu­tant, tan con­tun­dent, tan extrem, tan... Márquez va implan­tar la revo­lució a MotoGP i la revo­lució ha tri­om­fat. A Márquez el van qua­li­fi­car de rebel, i la rebel·lió s’ha con­ver­tit en un nou ordre. Sí, metàfores, més metàfores...

Márquez és un espècimen únic. Valen­tino Rossi ha gua­nyat set títols en la cate­go­ria reina i nou en total, però el català ja li ha pres tots els rècords de pre­co­ci­tat. Mave­rick Viñales segu­ra­ment serà campió un any o altre, però l’impacte que ha tin­gut i té Márquez en el cam­pi­o­nat és irre­pe­ti­ble. Sem­bla que fa molts anys, però només ha estat la seva cin­quena tem­po­rada en la cate­go­ria reina i el balanç és demo­li­dor: qua­tre títols i les jerar­quies cap per avall. De ser cen­su­rat per la vella guàrdia –Lorenzo i Rossi– a assu­mir que el cos a cos impo­sat pel Tro ha arri­bat per que­dar-se i ser imi­tat –o superat, en el cas de Zarco– han pas­sat tan sols uns anys.

Amb ell, 65 graus d’incli­nació o més han dei­xat de ser sinònim de cai­guda (Brno 2014, Sepang 2017, Xest 2018). Les pau­tes del pilo­tatge han can­viat. Márquez ha nor­ma­lit­zat la cai­guda com a mètode empíric per expe­ri­men­tar amb el límit i flir­te­jar-hi sense tras­pas­sar-lo del tot durant la cursa. Evi­tar la de Xest no seria pos­si­ble sense entre­na­ment previ en l’ús del genoll i el colze com a punts de con­tacte amb l’asfalt quan la física ho posa difícil a les gomes.

Márquez té 24 anys. És a tres títols dels nou de Rossi (els 13 de Nieto i els 15 d’Agos­tini només eren pos­si­bles dis­pu­tant més d’una cilin­drada) i batre o igua­lar la lle­genda ita­li­ana ja és ben fac­ti­ble. Ja és el pilot amb més poles de la història (73), però igua­lar Rossi en victòries (115 a 61), podis (227 a 102) o vol­tes ràpides (95 a 53) li caldrà una lon­ge­vi­tat a l’altura del mite d’Il dot­tore.

Livio Suppo plega

HRC va anun­ciar que el seu direc­tor espor­tiu, Livio Suppo (1964), renun­cia a l’any de con­tracte que li que­dava. Suppo va fer campió Ducati amb Sto­ner, va por­tar l’aus­tralià a HRC i va ava­lar l’arri­bada de Marc Márquez: “És una decisió de vida, després de 22 anys al pàdoc. Crec que Honda té con­tro­lats tots els aspec­tes del seu futur”, va expli­car Suppo.

68
graus d’inclinació
ha assolit Márquez sense arribar a caure (Brno 2014 i Sepang 2017). Diumenge, a Xest, va arribar als 64.
Està habituat a caure, vol sentir el límit i superar-lo per gestionar-ho. No ho ha après en el mundial, de petit ja devia córrer així. I és el millor de tots en el cos a cos
Té una velocitat de boig. És capaç de ser ràpid sempre que ho necessita. Un gran campió com Rossi s’ha de preparar per ser ràpid. A ell no li cal
Andrea Dovizioso
Jo busco el límit però no el supero. Ell, en molts casos, busca una mica més. Però se la juga en els entrenaments, en cursa amb prou feines ha fallat
Ha fet una molt bona temporada, de menys a més, amb un final molt fort. S’ha refet de les caigudes i fins i tot d’un motor trencat
Maverick Viñales

Dani Pedrosa, l’incombustible

Que Dovizioso –un pilot que sempre va estar a la seva ombra a HRC– hagi estat el gran rival de Márquez és un indicador que els resultats de Dani Pedrosa, més que mai, depenen de factors que el pilot més menut de MotoGP no pot controlar. En altres paraules, Pedrosa no serà aspirant a gaire res mentre Michelin no posi a l’abast de la graella uns compostos i unes carcasses que puguin treballar bé amb qualsevol perfil de pilot, més o menys agressiu, més o menys pesant. Mentrestant, Pedrosa continua firmant temporades tan regulars com li és possible. Ja en són 16 consecutives guanyant com a mínim una cursa –ha desbancat Rossi, amb 15–, i Biaggi (13), Nieto (12), Agostini (12) i Lorenzo (11, després del fiasco d’aquest any), queden lluny. A més, si la temporada vinent fa set podis –cosa que ha aconseguit aquest any i en 10 de les seves 12 temporades a MotoGP– desbancarà Agostini com a segon pilot amb més podis de la història. L’italià en suma 159 i Pedrosa, 153. Al davant, l’intocable Rossi (227).

‘Quo vadis’, Yamaha?

“Entre Marc i Mack” era el títol del dossier previ del campionat 2017, publicat el 23 de març. Els tests de pretemporada ho apuntaven i el primer terç de campionat ho corroborava, amb dues victòries inicials de Viñales i 37 punts entre el pilot de Roses i Márquez, distància que es repetiria després de Mugello (105 punts a 68). “Alguna cosa va passar que ens va fer perdre el camí” s’ha atipat de repetir Viñales referint-se al GP de Catalunya. Descol·locat per un xassís que no li oferia cap confiança: ara per tracció, ara per estabilitat en frenada i pas pels revolts –virtuts clàssiques de les creacions de Yamaha–, des d’aquella cursa fins al final Viñales ha sumat 125 punts, menys que Rossi (133, amb un zero més que el català) i tan sols 15 més que Johann Zarco, amb la Tech3 de xassís 2016 que, a les seves mans o fins i tot en les de Jonas Folger, ha estat més competitiva que la Factory en unes quantes pistes.

Lluny de redreçar el rumb, estiu i tardor han estat encara més erràtics i Viñales ha patit més que Rossi (mitjana de 10,4 punts per cursa, equivalents a un mediocre sisè lloc). El final d’any ha estat depriment, amb dos novens llocs, un tercer a Austràlia (entre Rossi i Zarco) i el pèssim 12è a Xest, vuit segons rere Tito Rabat, amb qui es va barallar bona part de la cursa. Mack el va atribuir a una goma defectuosa i va parlar de bones sensacions, però el fet que Yamaha posés a pista el xassís 2016 és indicatiu que volen tenir una referència recent per configurar la versió 2018 partint de la 2016 i oblidant el 2017.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)