ESPORTS
DAKAR
Sunderland, fora de joc
L’actual campió en motos té una caiguda en el tram final de la quarta etapa, la més dura de les que s’han fet sobre les dunes peruanes, i abandona la prova
Van Beveren, nou líder, guanya en motos i Loeb, en cotxes
La duresa del recorregut del Dakar dissenyat per Marc Coma es va tornar a posar de manifest en la quarta etapa, que va consistir en un bucle de 330 km cronometrats amb sortida i arribada a San Juan de Marcona. Si dilluns era Nani Roma qui deixava la prova a causa d’un accident al final de la tercera especial, ahir era Sam Sunderland (KTM), l’actual campió en motos, qui s’acomiadava de la prova. El pilot britànic, que havia començat l’etapa líder, va tenir un accident en l’última part de l’especial pel desert peruà. Els serveis d’emergència el van evacuar fins al campament amb un fort trauma lumbar. Sunderland havia perdut força temps a l’inici de l’etapa i estava recuperant minuts en el moment de l’accident. L’etapa era la més dura de les disputades al Perú, amb un tram de 100 km per les dunes que és dels més llargs sobre sorra en els 40 anys d’història del Dakar.
El principal beneficiat del dia va ser Adrien van Beveren (Yamaha), que es va imposar després de la desastrosa etapa de dilluns (17è) i es va posar líder de la general. Joan Barreda (Honda) també aconseguia retallar molts minuts en el pas pel CP2 (2n), però finalment va acabar novè i va cedir deu minuts més en la general, de la qual continua fora dels deu primers després de perdre’s en la tercera etapa.
El millor català de la jornada, que va tenir sortides en línia alternades de quinze pilots, va ser Dani Oliveras (KTM), que va aconseguir el millor resultat parcial de totes les seves participacions en el Dakar. El pilot de Vilablareix va acabar sisè i va avançar cinc llocs en la general, en què és 21è. Gerard Farrés (KTM) continua avançant posicions a poc a poc i ja és novè de la general amb el desè lloc aconseguit ahir. Joan Pedrero (Sherco) i Laia Sanz (KTM) continuen entre els vint primers de la prova.
En cotxes, Sébastien Loeb (Peugeot) va aconseguir la seva primera victòria en aquest Dakar –n’ha obtingut deu en tres participacions– malgrat les dificultats que va tenir per superar les dunes en les etapes anteriors. Peugeot va tornar a treure petroli de l’etapa, amb tres dels seus pilots en els tres primers llocs tant de l’etapa com de la general, que continua liderada per Stéphane Peterhansel. Això sí, la marca francesa va perdre pel camí Cyril Despres, que va destrossar una roda del darrere en el quilòmetre 180 de l’especial i continuava esperant l’assistència en el moment de tancar l’edició. Les etapes peruanes estan deixant molt damnificats en cotxes, ja que ahir tampoc se’n va sortir Nasser al-Attiyah (Toyota). El qatarià, que en aquest Dakar n’alterna una de freda amb una de calenta, va perdre gairebé una hora per problemes amb el seu cotxe i necessita les errades de Peugeot per aspirar al podi. El seu company Giniel de Villiers també va tenir una jornada funesta i va caure de les deu primeres posicions de la general.
En camions, es va confirmar la retirada de Jordi Juvanteny després de quedar encallat, com tants altres vehicles de la seva categoria, en les dunes del desert peruà. El líder, ahir, continuava sent el rus Eduard Nikolaev (Kamaz). El Dakar entra avui a Bolívia, però conserva les dunes.
LES REACCIONS
Nani es troba bé però continua hospitalitzat
Nani Roma continuava ahir ingressat a l’hospital Angloamericano de Lima, per bé que no té lesions de gravetat, segons va explicar ell mateix a Teledeporte. L’exploració que li van fer va determinar que no té cap os trencat, però continua amb força dolor muscular a l’esquena i l’espatlla. L’osonenc va tenir un accident a 500 metres del final de la tercera especial. Va perdre el coneixement a causa del cop que es va fer en un salt no senyalitzat en el llibre de ruta, segons va denunciar l’equip X-Raid. A conseqüència de l’impacte, Roma va perdre momentàniament el coneixement –a diferència de les informacions difoses dilluns–, amb la mala sort que va mantenir l’accelerador premut. Per aquest motiu, el copilot Àlex Haro –que no es va fer res– va accionar el fre de mà enmig de la sorra, cosa que va provocar l’accident amb dues voltes de campana.