Ral·li dakar 2018
Monsieur Dakar és viu
Peterhansel es refà de la trencadissa de dissabte guanyant i retallant minuts a Al-Attiyah i Sainz
Gran etapa de Gerard Farrés (9è), Laia Sanz (10a), Armand Monleon (11è) i Oriol Mena (14è), tots ben situats en la general
Qui donava per mort Stephane Peterhansel s’equivocava. Monsieur Dakar, amb el Peugeot ben refet amb les peces de Cyril Desrès, va guanyar ahir i va retallar set minutets a Carlos Sainz i Lucas Cruz (Peugeot). Queden sis etapes perquè la d’avui s’ha suspès, i si el madrileny i el català no tenen cap contratemps mecànic o de navegació, són molt ràpids i podran gestionar l’hora d’avantatge sobre Al-Attiyah (Toyota) i Peterhansel. Però si hi ha imprevistos, amb Peterhansel a prop no hi ha res segur.
En canvi, qui ahir va fer un pas enrere en la lluita pel podi va ser De Villiers (Toyota), que va quedar atrapat en un forat on va deixar més de vint minuts. Dels catalans, Jaume Aregall –copilot de Jesús Calleja en un Jeep proto– va plegar dissabte amb la caixa de canvis trencada, i ahir va deixar la cursa Josep Nicolás-Ariel Jatón (Yamaha). Isidre Esteve-Txema Villalobos van superar l’etapa d’ahir sense més contratemps, tot i el problema elèctric derivat d’un pas per un riu que dissabte els va impedir superar els 100 km/h.
Sis pilots en deu minuts
En motos, l’última setmana no pot presentar més incertesa. Ahir va guanyar l’excampió del món d’enduro Antoine Meo (segon triomf d’etapa), que justament tanca el grup d’aspirants al triomf, a menys de deu minuts del líder, Van Beveren. Joan Barreda, tot i una lesió al genoll esquerre, va prendre la sortida i va perdre poc temps. Va cedir poc més de tres minuts al líder i la suspensió de l’etapa d’avui li cau com pluja del cel.
Laia Sanz va topar amb una llama però va acabar desena, el seu millor parcial d’aquest 2018, que li permet escalar cinc posicions en la general. A 20 minuts de Johnny Aubert (Gas Gas), el top 10 no és impossible, com tampoc que Gerard Farrés es torni a apropar al podi per poc que la navegació sigui exigent i les baixes al davant –l’arribada de les pistes argentines fa preveure un atac a fons dels tres primers, de tres marques diferents– siguin nombroses. Armand Monleon (11è, millor resultat) i Oriol Mena (14è) van brillar i guanyen posició.
Cancel·len l’etapa d’avui i la resta del Dakar serà per l’Argentina
Divendres Ettiene Lavigne va admetre que l’etapa d’avui, entre Tupiza i Salta (513 km, amb 242 d’especial) corria perill per l’acumulació d’aigua que havia convertit la zona d’assistència en un fangar. Ahir es va confirmar la suspensió. A Tupiza els vehicles d’assistència van haver de situar-se en una carretera per no quedar atrapats.
La d’avui havia de ser una de les etapes més ràpides, combinant les pistes amb creuaments de rius de cabals variats, i crescuts. El Dakar no en parla però, a més, per avui hi ha previst a Bolívia una jornada de protesta pel sistema penal, amb amenaça de talls de camins i carreteres. L’especial havia d’acabar a tocar de la frontera argentina.
“Estem en una zona molt sensible a les pluges que en les últimes hores s’ha vist molt castigada”, admetia ahir Marc Coma. “El bivac està en males condicions. Seria possible muntar una especial però preferim no arriscar-nos i enviem tota la caravana per carretera fins a Salta, on continuarem la cursa amb normalitat. Aquesta etapa tenia un risc i no volem alterar la dinàmica d’un Dakar fins avui fantàstic. Preferim ser una mica conservadors avui i que la desena etapa [dimarts] sigui de màxim nivell.”