fórmula 1
entrenaments de pretemporada
Un dia ben desaprofitat
Fórmula 1. El temporal de neu i pluja obre un parèntesi en les proves al Circuit de Barcelona-Catalunya
Parèntesi en la pretemporada de la F-1 al Circuit de Barcelona-Catalunya. La tercera jornada de proves de la primera setmana va quedar buida d’activitat arran del temporal de neu i pluja que va afectar Catalunya ahir. El dia va clarejar amb el complex de Montmeló tot enfarinat i sota una nevada persistent. Això va oferir imatges inèdites de la instal·lació, però alhora va impedir engegar el semàfor verd a les nou del matí perquè el preceptiu helicòpter no podia volar. Tal com indicaven les previsions, la neu va esdevenir pluja a partir del migdia i el semàfor va passar del vermell al verd, però els bòlids van continuar tancats al box. Només Fernando Alonso (McLaren), Daniel Ricciardo (Red Bull), Marcus Ericsson (Sauber), Robert Kubica (Williams) i Brendon Hartley (Toro Rosso) van gosar fer algunes voltes d’inspecció.
L’australià va pagar l’atreviment amb una lleugera sortida de pista al cinquè revolt (almenys va poder retornar el cotxe al box d’una peça), mentre que l’asturià va ser l’únic que va marcar un temps, 2:18.545 (dimarts Kubica havia fet 2:07). L’ensurt del pilot de Red Bull encara va refredar més els ànims al carrer de boxs, però no a la tribuna principal, on petits grups d’aficionats irreductibles van aguantar debades que el temporal escampés.
Pluja ‘gratis’
La gran paradoxa és que tal dia com avui de fa un any –és a dir, l’últim de la primera tongada de proves del 2017– la pista vallesana es va haver d’inundar de forma artificial, abocant-hi mig milió de litres d’aigua no potable, per assajar les noves rodes Pirelli de pluja. Ahir va ploure gratis a Montmeló, però els equips van desaprofitar l’avinentesa per aprofundir en el coneixement de les cobertes de color blau, malgrat que no sovintegen les ocasions per fer-ho –si més no, d’això es queixen.
En descàrrec seu cal puntualitzar que el fred va mantenir la temperatura de l’asfalt al voltant dels cinc graus, un llindar massa baix perquè les rodes agafin prou temperatura. Fins i tot les de moll, que són més toves que les llises per a pista seca i, per tant, s’escalfen amb més facilitat. Malgrat la pluja, els equips s’haurien pogut dedicar a dur a terme les imprescindibles comprovacions de sistemes en els bòlids nous, però van considerar que el risc de fer-la grossa era massa gran.
Canvi desestimat
La previsió del temporal va fer que els equips es plantegessin no rodar ahir i fer-ho dilluns vinent, la vigília de la segona setmana de tests –l’altra opció era demà, però Williams té la pista llogada per a una sessió privada–, però no hi va haver unanimitat ni prou temps per implementar el canvi.
Pitjor el remei que la malaltia
“Només hem tingut una mica de mala sort.” Sebastian Vettel va resumir sense fer-ne escarafalls la situació viscuda al Circuit de Barcelona-Catalunya els primers dies de la pretemporada, amb les proves condicionades pel mal temps. Tot plegat ha tornat a despertar el fantasma de Bahrain, una possible alternativa per fer-hi aquests tests, que ja es va assajar el 2014. “Si ara decidíssim anar a Bahrain, sortiria molt més car que el 2014”, va asseverar Paddy Lowe, el director tècnic de Williams. El gran problema de Bahrain –a banda de les tempestes de sorra– és la complexitat logística que ocasionaria. A Montmeló cada dia arriben furgonetes dels equips amb peces noves, i altres s’envien mitjançant vols comercials. A Bahrain, aquesta possibilitat quedaria limitada a qui pogués fer volar un jet privat cada dia. “La setmana vinent tindrem quatre dies bons [del 6 al 9 de març] i això ja ens està bé”, va assenyalar Andy Green, el director tècnic de Force India. “Al cap i a la fi, la situació és la mateixa per a tothom”, hi va afegir Lowe per treure importància a un temporal puntual que no hauria d’afectar la posició preferent del Circuit.
L’halo no destorba la visibilitat
Una de les poques conclusions dels primers dies de proves de F-1 és que l’halo muntat a la cabina no planteja cap problema de visibilitat als pilots. “[L’halo] crida molt l’atenció vist des de fora, però quan conduïm fixem la vista en les distàncies llargues i no ens adonem que hi és. I en els revolts mirem a banda i banda [del suport central] i tampoc és cap problema”, va explicar Fernando Alonso, un ferm defensor del sistema de protecció del cap introduït aquest any. “El que més costa és entrar i sortir del cotxe, però conduir no és cap problema”, va concloure.