Un espectacle incomparable
Ral·lis. El 66è ral·li Costa Brava, el més multitudinari de la història, reuneix el bo i millor dels històrics a Europa
Repetir-se és fer-se pesat, però l’oportunitat que brinda el ral·li Costa Brava per als aficionats catalans és tan excepcional que només es valorarà amb justícia si algun dia la prova deixa de disputar-se. Girona torna a ser, avui i demà, la capital europea dels ral·lis. No és una expressió petulant, és una realitat contrastada que, a més, genera activitat econòmica (700 pernoctacions a la ciutat i a la rodalia) i que ha estat entesa com un element de promoció per –ara sí– totes les institucions gironines.
De rècord en rècord
Semblava que els 160 inscrits del 2017 eren un sostre insuperable, però no. Aquesta edició té 172 equips, tot i el boicot més o menys explícit que va intentar posar en marxa Antonio Sainz, germà de l’excampió del món de ral·lis i participant habitual en curses de clàssics. És evident que, fora del seu nucli més proper, no ha tingut èxit, perquè 24 equips de l’Estat espanyol s’hi han inscrit igualment.
Entre la puntuabilitat per als campionats d’Europa, Catalunya i Espanya i la força creixent de la categoria Legend (menys costosa, menys regulada i que permet disfrutar de la conducció en carretera tancada sense lluitar contra el cronòmetre ni sentir-se esclau de la regularitat), l’èxit d’aquesta edició és inqüestionable. Els 172 inscrits són més del doble respecte als 84 de fa dos anys.
El recorregut és conegut i prestigiós. S’assembla molt al de l’edició del 2017. S’hi ha afegit un tram –Grions, també molt conegut–, al qual es fan dues passades demà i, a canvi, se suprimeix la tercera volta per les mateixes especials. L’etapa d’avui és curta (tres trams) i pràcticament es pot considerar nocturna.
Lucky-Pons (Lancia Delta) defensaran la victòria que van aconseguir l’any passat. Amb mitja dotzena més de cotxes de grup A i tracció total, els potentíssims Porsche 911, el Ford Escort de Ferreiro i els competitius BMW M3 i Lancia Stratos, la pugna es preveu dura. I si apareix l’aigua o la boira (com l’any passat), els Peugeot 309 GTI de tracció al davant i les mans d’alguns pilots amb mecàniques no tan sofisticades –com Francesc Gutiérrez– s’afegiran al grup de favorits.
Toivonen i Latvala, en la sortida
Germà i pare dels pilots que han portat el seu cognom al màxim nivell dels ral·lis, Harri Toivonen i Jari Latvala disputaran el ral·li en l’apartat de velocitat. Amb dorsals preferents (2 i 4) i armats amb màquines competitives (Ford Sierra Cosworth 4x4 i Toyota Celica ST165), formen part dels 37 inscrits en el campionat d’Europa de velocitat. En la categoria Legend, hi ha altres pilots amb pedigrí com ara Toni Carello (VW Golf), Andrea Zanussi (Fiat 131 Abarth) i Mauro Pregliasco (Alfa Romeo GTV), que van disputar el Costa Brava fa més de 30 anys i, en el cas de Carello i Zanussi, el van arribar a guanyar.
Escuderia Mediterrània en té 20
La renascuda escuderia gironina ha tornat a l’activitat amb força i, en el Costa Brava, no s’hi ha posat pas per poc. Ni més ni menys que 20 equips inscrits, repartits entre velocitat (5), regularitat (12) i Legend (2), i alguns dels clars aspirants als podis de regularitat, Miró-Matavacas (Porsche 911), Faixedas-Jordan (Citroën Visa GTI), Vilatarsana-Codinachs (R-5 GT Turbo) i Molas-Pedrosa (Ford Escort RS), entre d’altres. Entre els seus rivals, destaca el revitalitzat equip Seat, que va guanyar el ral·li Catalunya Històric i que es reforça amb un copilot de primeríssim nivell (Eloi Alsina) per a Salvador Cañellas (Seat 124 1.8) al costat de Bardolet-Jiménez (Seat Ibiza 1.5).