Més motor

PEPE ORIOLA

PILOT DE CAMPOS I CUPRA RACING

“Un ‘top’ 5 al final del curs estaria prou bé”

El naixement de la copa del món de turismes i l’estrena de la marca Cupra coincideixen amb la maduresa esportiva de Pepe Oriola

“Cupra serà competitiva, però Hyundai i Honda tenen equips que fan por”

Vencedor més jove
Si Pepe Oriola ha arribat a ser professional és en bona mesura gràcies al pas que va fer de ben jove, en saltar directament del kàrting als turismes, deixant de banda el camí cap a la F-1. “Si ara Cupra confia en un noi de 23 anys és perquè fa molts anys que em dedico als turismes, amb moltes carreres al damunt”, explica. El 2013, als 18 anys, va ser el pilot més jove a guanyar una cursa d’un mundial de la FIA (WTCC), un rècord igualat fa dos anys per Max Verstappen en la F-1.
En les curses de turismes t’has de fer respectar, fer-te un nom. Aquí tothom en té, de nom. I tenir cap i no precipitar-se

Aquest cap de set­mana arrenca a Marràqueix la copa del món de turis­mes (WTCR), el resul­tat de la fusió del mun­dial de turis­mes (WTCC) i les TCR Series, amb el bo i millor del pri­mer –aval de la FIA i pro­moció d’Euros­port– i del segon –cot­xes homo­lo­gats i asse­qui­bles de dotze mar­ques dife­rents–. Pepe Ori­ola (Bar­ce­lona, 1994) va apos­tar al seu dia pel con­cepte TCR i serà un dels pro­ta­go­nis­tes amb la nova marca Cupra.

M’equi­voco o la fusió que ha vist néixer el WTCR és un pas que ja hau­ria fet temps enrere?
De fet, vaig mar­xar del WTCC perquè en el pas de la cate­go­ria TC2 a TC1 –el 2014, amb l’arri­bada de Citroën i Sébas­tien Loeb– els pres­su­pos­tos es van doblar, de 700.000 euros a un milió i mig. Lla­vors Mar­ce­llo Lotti va tenir la pen­sada d’inven­tar el regla­ment TCR. Són uns cot­xes molt més barats, de cost i de repa­ració i man­te­ni­ment. Del no-res vam començar a Malàisia el 2015, com a telo­ners de la F-1. Una cosa bes­tial. Són més lents, sí, però això ho nota el pilot; per la tele no te n’ado­nes. El con­cepte és fer córrer cot­xes com els de car­rer.
El temps ha donat la raó a Lotti.
No m’atre­vi­ria a dir que va ser un visi­o­nari, però sí el més sen­sat. Va fer un cam­pi­o­nat amb molts cot­xes i molt igua­lats, i a la llarga la FIA i Euros­port li han hagut de com­prar la idea.
No ha hagut de can­viar de tipus de cotxe perquè ja cor­ria amb un TCR, però el WTCR ha supo­sat el seu retorn a Cam­pos.
Sí. A Lukoil, un equip anglès, hi he estat tres anys molt bé. El gran canvi és la faci­li­tat. Puc estar-me a casa i en 25 minuts ser al simu­la­dor de l’equip Cam­pos, que té la seu a Mont­meló, al cos­tat del Cir­cuit de Bar­ce­lona-Cata­lu­nya.
Ori­ola, Cam­pos i Cupra Racing és una unió molt natu­ral, però arri­bar-hi no ha estat fàcil.
No, en un prin­cipi jo havia de seguir amb Lukoil, però a última hora Lukoil va caure i vaig que­dar sense res. I Cupra era una marca nova que encara no se sabia ben bé què podria fer. Ens vam haver d’ins­criure sense tenir-ho tot encara ben lli­gat.
Quina valo­ració fa dels tres anys de TCR Series? El pri­mer, sub­campió, però en els dos últims la cosa no va anar tan bé.
El pri­mer any m’ho vaig jugar fins a l’última volta, a Macau, amb Ste­fano Comini. El segon vaig gua­nyar cinc cur­ses. L’últim no ha anat gaire bé, però és l’any que he estat més en forma com a pilot. Els tres anys podria haver gua­nyat el títol per­fec­ta­ment. He cres­cut com a pilot i encara tinc només 23 anys.
En què exac­ta­ment ha notat aquesta evo­lució com a pilot?
En el tre­ball amb l’equip; desen­vo­lupo molt més els reglat­ges amb l’engi­nyer, pre­paro molt millor les cur­ses. Abans era només un nen que sor­tia a totes i quan se m’aca­ba­ven les rodes, patia. Ara soc molt més regu­lar.
Qui­nes qua­li­tats ha de tenir un pilot en un cam­pi­o­nat tan igual­tat? És l’equi­li­bri entre agres­si­vi­tat i regu­la­ri­tat?
T’has de fer res­pec­tar, fer-te un nom. Aquí tot­hom en té, de nom. I tenir cap i no pre­ci­pi­tar-se. No fer erra­des, vaja.
Aquest any és l’estrena de Cupra. El cotxe can­via molt res­pecte de l’antic León TCR?
No. De xassís i car­ros­se­ria és igual. Can­via alguna cosa en la con­fi­gu­ració del motor i prou.
I creu que serà prou com­pe­ti­tiu, amb tots els cot­xes nous que han arri­bat últi­ma­ment?
El Seat ja era un dels millors. Tot dependrà del BoP [sigles en anglès d’equi­li­bri de pres­ta­ci­ons, sis­tema de pesos per igua­lar el ren­di­ment dels autos]: el 2017 el Seat i el VW eren iguals, però el VW pesava 10 kg menys i era 10 mm més baix; no em pre­gun­tis per què. Crec que Cupra serà com­pe­ti­tiva.
Quin resul­tat fir­ma­ria?
S’ha de ser rea­lista. Hyun­dai té un equip que fa por, amb tres cam­pi­ons del món [Tar­quini, Muller i Björk]; Honda té Mon­teiro, Guer­ri­eri... Això els per­met com­pa­rar dades molt bones i avançar. El meu com­pany, Filippi, és bo, però no t’hi pots recol­zar com amb un Tar­quini o un Muller. Crec que un top 5 al final del curs esta­ria prou bé amb els mit­jans que tenim.
És un pilot amb força noto­ri­e­tat. Es gua­nya la vida cor­rent?
Hi ha tres pas­sos: pri­mer, acon­se­guir un patro­ci­na­dor que et pagui alguna cosa; després, un que t’ho pagui tot, i, final­ment, tenir una relació amb una fàbrica, amb patro­ci­na­dors, i lla­vors el teu sou el paguen els patro­ci­na­dors. És a dir, jo no cobro de Cupra direc­ta­ment sinó que són els patro­ci­na­dors del cotxe els que paguen el meu sou.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.