21-O, dia de campions
Marc Márquez, que depèn d’ell mateix, i Lewis Hamilton poden celebrar els títols mundial de MotoGP i fórmula 1 el mateix dia al Japó i als Estats Units quan encara faltin tres grans premis per a la fi dels dos campionats
El 21 d’octubre, en dues ciutats separades per 10.443 km i tot un oceà, dos dels esportistes més universals, Marc Márquez (Honda, 25 anys) i Lewis Hamilton (Mercedes, 33), poden celebrar amb poques hores de diferència dos nous títols mundials en les seves brillants trajectòries. El pilot català –cinc vegades campió en MotoGP–i el nord-americà –quatre en Fórmula 1– depenen pràcticament d’ells mateixos per celebrar el títol quan encara faltaran tres grans premis de MotoGP i de F-1 respectivament perquè conclogui la temporada.
Márquez ho té, en principi, més senzill. En fa prou quedant per sobre del seu principal rival, Andrea Dovizioso (Ducati), o no perdent dos punts respecte d’ell en el Gran Premi del Japó, que es farà al circuit de Motegi, la casa d’Honda. L’escuderia és la principal interessada que el campionat es resolgui a casa seva per raons mediàtiques i comercials ben òbvies. Amb tot, Márquez no ha brillat especialment des del seu debut a MotoGP al circuit d’Honda. En la màxima categoria només hi ha guanyat una vegada, el 2016, i l’any passat va ser batut precisament per Dovizioso, el principal interessat a allargar l’emoció del campionat.
Márquez, que ha sumat set victòries aquesta temporada, també ha sabut –més que en altres ocasions les temporades anteriors– córrer amb intel·ligència i esgarrapar molts punts en aquells grans premis en què no ha estat tan ràpid com alguns dels seus rivals. Tot i que el català sembla, efectivament, competir més que mai amb la calculadora a la mà, això no li ha estalviat crítiques del seus rivals per la seva agressivitat, sobretot per la topada que va tenir amb Valentino Rossi (Yamaha) en el Gran Premi de l’Argentina. “Fa el que li dona la gana”, va sentenciar Rossi referint-se al de Cervera. Tampoc a Jorge Lorenzo (Yamaha) la maniobra del campió en la sortida del Gran Premi d’Aragó a Motorland, que va acabar amb el mallorquí per terra i sense possibilitats de continuar.
Més enllà, doncs, de l’interès d’Honda de guanyar a Motegi, s’entén que el pilot de Cervera no s’arriscarà a una caiguda quan té 77 punts d’avantatge respecte a Dovizioso, que és qui necessita realment jugar-se-la. El següent gran premi serà el d’Austràlia el dia 28 i els dos últims es faran a Malàisia (4 de novembre) i al País Valencià (18 de novembre).
Terra de les oportunitats
A diferència de Márquez, Hamilton no depèn només d’ell mateix per tocar per cinquena vegada la glòria en la fórmula 1. L’anglès arribarà al circuit d’Austin (Texas) amb 67 punts d’avantatge respecte a Sebastian Vettel (Ferrari). Si Hamilton guanya i Vettel no és segon, el títol quedarà dat i beneït. Com Márquez, però, el britànic no té cap necessitat d’arriscar. Després dels Estats Units encara quedaran tres grans premis, el de Mèxic (28 d’octubre), el del Brasil (11 de novembre) i el d’Abu Dhabi (25 de novembre).
La mala ratxa de Vettel juga a favor del seu rival. L’alemany no guanya des del Gran Premi de Bèlgica el 24 d’agost i ha encadenat des de llavors un quart lloc (Itàlia), dos tercers (Singapur i Rússia) i un sisè (Japó), resultats que no li permetrien evitar el títol de Hamilton si aquest torna a ser el més ràpid al circuit d’Austin, un traçat al qual ja està abonat a la victòria. Amb Mercedes hi ha triomfat en els últims quatre cursos. Vettel, en canvi, no hi guanya des del 2013, quan era pilot de Red Bull. Amb Ferrari el seu millor resultat va ser el segon lloc del 2017.
El millor
Nom i Cognom
Text per explicar qui ha estat el millor del partit
La conjunció astral que s’acosta
Si Marc Márquez i Lewis Hamilton no aconsegueixen avançar el seu triomf en el mundial al dia 21, les probabilitats que els campionats es decidissin el dia 28 en els grans premis d’Austràlia (Moto GP) i Mèxic (fórmula 1) creixerien exponencialment. El dia 28 també coincideix amb la jornada final del Ral·li Catalunya del mundial de ral·lis, un altre dels grans campionats del món de motor amb més seguidors. El ral·li català serà la penúltima prova del mundial i també podria decidir el nou campió mundial. El belga Thierry Neuville (Hyundai) podria celebrar el seu primer títol mundial. Per ser campió necessitaria aconseguir la seva primera victòria a Catalunya i que el seu rival Sébastien Ogier (Ford) abandonés.