Novetats d’alta volada
Motor. La participació dels excampions Loeb i Solberg, el retorn del tram de Montjuïc i l’enduriment de l’etapa de terra, al·licients del ral·li Catalunya
Emoció esportiva, recorregut selectiu i inscripció de luxe són els grans eixos de la 54a edició del ral·li Catalunya-Costa Daurada, que es va presentar ahir al vespre a la seu barcelonina del RACC, l’organitzador. La prova catalana del mundial es disputarà la setmana que ve, del 25 al 28 d’octubre, i serà la penúltima cita del curs.
En l’àmbit esportiu, la cursa serà determinant en la lluita pel títol entre Thierry Neuville (Hyundai) i Sébastien Ogier (Ford), separats per només set punts al capdavant de la general, amb Ott Tänak (Toyota) com a tercer en discòrdia. Per si no fos prou, la prova comptarà amb el concurs del nou cops campió del món Sébastien Loeb, que a Salou disputarà el tercer i últim ral·li del seu mini-programa del 2018 en el WRC. Un altre excampió present a Catalunya serà el carismàtic Petter Solberg, que estrenarà en primícia mundial el Volkswagen Polo R5 de WRC2.
La terra, més dura
El Catalunya-Costa Daurada tornarà a disputar-se a la demarcació tarragonina, amb el parc d’assistència a Port Aventura World. El seu recorregut mixt –una característica que fa única la cursa catalana en el calendari del mundial– podria donar ales a Loeb en l’etapa de terra, el divendres dia 26, perquè, si no plou, trobarà les pistes de les Terres de l’Ebre més netes i ràpides perquè sortità més endarrerit. Precisament l’enduriment de l’etapa de terra és una de les novetats de l’itinerari d’enguany. Serà la més llarga del ral·li, amb 145 km cronometrats (el 2017 van ser 116), i inclourà dues passades pels dos trams més llargs, La Fatarella-Vilalba, de 39 km (el clàssic Terra Alta, mixt d’asfalt i terra, en sentit contrari i amb 12 km nous fins a Vilalba dels Arcs), i Pesells, de 26,6, que no es feia des del 2014.
L’altra gran novetat és el retorn del tram urbà de Montjuïc, després d’un any d’absència. Es disputarà el dijous dia 25 a la tarda, després del tram de proves que s’haurà fet a Salou al matí. Així, doncs, la competició engegarà en ple cor de Barcelona, i posarà l’espectacle també a l’abast del públic generalista.
No serà l’únic tram urbà, perquè al final de l’etapa d’asfalt de dissabte es farà el popular tram pel passeig Marítim de Salou, la seu del ral·li per catorzè any consecutiu. Finalment, diumenge al migdia es disputarà el divuitè i últim tram, Santa Marina, també decisiu perquè repartirà punts extres per als cinc pilots més ràpids. En total, s’hauran fet 331,6 km cronometrats (312 el 2017).
Entre els 76 inscrits (quatre més que l’any passat), l’equip català amb més possibilitats és el format per Nil Solans i Marc Martí, amb un Ford R5 de la competida categoria WRC2. Amb un Skoda R5 correrà el campió català Albert Orriols, mentre que entre els R2 els més destacats són Jan Solans, Pep Bassas i el veterà Oriol Gómez, que torna a fer un ral·li del mundial després de més de deu anys.
Catalunya es manté ferma en el WRC
El ral·li RACC Catalunya-Costa Daurada continuarà formant part del mundial de ral·lis el 2019, amb la peculiaritat de ser-ne l’única prova mixta d’asfalt i terra. La cursa de Salou es farà en les mateixes dates, del 24 al 27 d’octubre del 2019, i tornarà a ser la penúltima cita d’un campionat amb catorze ral·lis, un més que el 2018, doncs s’hi afegirà Xile, al maig. Serà el 29è any consecutiu de Catalunya en el WRC.