Ral·lis

Emoció a tres bandes

La lluita pel títol entre Neuville, Ogier i Tänak salpebra el pronòstic esportiu, amanit també pel retorn de Loeb

La prova del RACC arrenca aquesta tarda amb el tram urbà de Montjuïc

El pronòstic esportiu és d’allò més obert; el recorregut, encara més selectiu, i la inscripció, d’alt nivell. La 54a edició del ral·li Catalunya-Costa Daurada, la penúltima cita del WRC, arrenca avui amb un doble tastet per acostar la competició al gran públic i, de retruc, escalfar motors –mai més ben dit– la vigília de la primera etapa. D’una banda, al matí, el tram de proves mixt d’asfalt i terra a la zona d’Emprius de Salou, a tocar de Port Aventura World, el centre operatiu del ral·li; de l’altra, a la tarda, la superespecial de Montjuïc, als peus de la Font Màgica.

El tram urbà barceloní torna després d’un any d’absència i és el símbol de la feina callada i rigorosa del RACC, el reconegut organitzador de la prova. Montjuïc ha tornat per quedar-se, i d’ara endavant serà l’escenari del primer tram de la cita catalana del mundial cada dos anys. Tanmateix, el RACC continua treballant per tal que un dels llocs més icònics del motor a Catalunya esdevingui un element fix de l’itinerari i es faci cada any. Montjuïc –i també Emprius i el tram urbà a Salou, que clourà l’etapa de dissabte– són llocs segurs, espectaculars, i posen el ral·li a l’abast dels seguidors no especialitzats.

El príncep de Salou

Tanmateix, el ral·li de debò començarà demà, amb una etapa de terra més dura que mai, que podria resultar decisiva en la lluita pel títol. L’enfrontament entre Thierry Neuville (Hyundai), Sébastien Ogier (Ford) i Ott Tänak (Toyota) salpebra el pronòstic esportiu, amanit pel concurs de Sébastien Loeb (Citroën). El nou cops campió del món torna de forma puntual al WRC per córrer un ral·li que va guanyar vuit cops seguits d’ençà que la cursa va aterrar a Salou el 2005. Tal vegada no tingui el ritme de competició dels seus rivals, però l’ordre de sortida el podria afavorir a la terra. A més, l’etapa de terra és nova per a tothom: dos dels trams, Gandesa i Pesells, no es feien des del 2014, i l’antic Terra Alta, ara anomenat la Fatarella-Vilalba, es fa en sentit contrari i amb una part nova al final. Aquest continua sent el tram rei del ral·li, amb 39 km i mixt de terra i asfalt. El següent tram més llarg és precisament Pesells (26,6 km), de manera que l’etapa de terra serà la més llarga del ral·li amb escreix. Dels 331,6 km cronometrats totals, el 44% seran de terra, concentrats en sis dels divuit trams.

Així doncs, a les Terres de l’Ebre començarà un duel que només podria quedar dat i beneït a Catalunya en cas que guanyi Neuville i Ogier sumi un zero. En canvi, Tänak, més despenjat, necessita una victòria per mantenir les seves possibilitats. El que és segur és que al més alt del podi de Salou hi pujarà un pilot diferent de l’any passat, ja que Kris Meeke, l’últim vencedor, no hi corre, tot esperant el seu pas a Toyota el 2019. El seu antic Citroën C3 és precisament el que pilotarà Loeb a Catalunya.

LES DADES

10
equips
catalans, liderats per Nil Solans i Marc Martí. Tanquen la llista Anna Tallada i Laura Camps.

PROTAGONISTES

Aquest ral·li és molt important. Hem perdut una mica de pistonada, però som al davant i no ens rendirem pas
Thierry Neuville
hyundai

MÉS DURESA

Arribem molt forts després de guanyar a Gal·les. El ral·li RACC m’agrada molt. Ser mixt el fa únic i t’has de saber adaptar
Sébastien Ogier
m-sport ford

ICÒNIC

El nivell és tan alt que seria pretensiós dir que podré plantar cara als tres aspirants al títol, però espero tenir un bon ritme
Sébastien Loeb
citroën
18
trams
té el ral·li. Dijous, un; divendres, sis (de terra); dissabte, set, i diumenge, quatre.
11
ral·lis
disputats abans del Catalunya. Ogier i Tänak n’han guanyat quatre cadascun; Neuville, tres.
L’etapa de terra concentrarà el 44% de distància cronometrada en tot just sis trams
Montjuïc es farà cada dos anys, però el RACC treballa perquè es faci cada any

Nil Solans, a totes

Nil Solans i Marc Martí formen el duet català amb més possibilitats d’enfilar-se ben amunt en la classificació. El pilot del RACC competeix en la nombrosa categoria WRC2, amb 21 inscrits, incloent-hi Cohete Suárez (Hyundai R5) i Pepe López (Citroën R5), també pilots RACC. El Catalunya és l’últim dels set ral·lis que haurà fet Solans amb un Ford R5, com a premi per haver estat campió júnior el 2017. Amb un Skoda R5, però fora del WRC2, hi ha el campió català Albert Orriols. Per la seva banda, Jan Solans i Pep Bassas són dos dels favorits en la Peugeot Rally Cup Ibèrica i Beca Júnior R2. Cal destacar també la participació de l’expilot del WRC colomenc Oriol Gómez (Peugeot R2).

Estrena en primícia mundial

El Catalunya-Costa Daurada és el ral·li dels retorns. Dos anys després d’haver deixat el WRC, Volkswagen és present a Salou per estrenar en primícia mundial el seu nou vehicle de competició, el VW Polo R5 de la categoria WRC2. Hi correran dues unitats, una per a Éric Camilli i l’altra ni més ni menys que per a Petter Solberg, el tercer campió del món a Salou, al costat d’Ogier i Loeb. Es tracta d’una participació excepcional, ja que el ral·li RACC serà l’únic que Volkswagen farà de forma oficial, abans de deixar el concurs del cotxe en mans dels equips privats que el comprin. La marca ha escollit el Catalunya per a l’estrena atreta pel seu itinerari mixt, ideal per posar a prova el VW R5 en tots els terrenys.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)