Ral·lis

Qui no s’arrisca no pisca

Loeb s’imposa en un final d’infart a Salou gràcies a l’encert en el muntatge de pneumàtics

Ogier, segon, és el nou líder del WRC, al davant de Neuville

Loeb va bastir el triomf al matí, quan encara plovisquejava

La llegenda de Sébastien Loeb i la seva vinculació amb Salou són una mica més grans des d’ahir. El pilot alsacià es va imposar en el ral·li Catalunya-Costa Daurada sis anys després del seu últim curs complet, el 2012, quan va vèncer per vuitè cop seguit en la cursa del RACC. Ahir hi va sumar la novena victòria i va establir el nou rècord de l’interval més llarg entre el primer triomf i l’últim en la mateixa prova del WRC, tretze anys (l’anterior, dotze, el compartien Markku Alén, a Portugal i en el Mil Llacs, i Carlos Sainz, a l’Argentina). Loeb va començar la ratxa el 2005, l’any que el ral·li Catalunya va aterrar a la demarcació tarragonina.

Per si no fos prou, el desenllaç de la cursa encara va excedir el nivell d’emoció dels dies anteriors. Loeb va bastir el triomf a quarts de set del matí, quan a Port Aventura World encara plovisquejava. Tots els pilots capdavanters van optar per sortir del parc d’assistència amb les rodes toves, en previsió d’un asfalt moll. Tret de Loeb, que trenta segons abans d’arrencar va fer que li muntessin les dures, fent cas de la informació que les pistes s’estaven assecant. La va encertar, i després del primer pas per Riudecanyes ja havia saltat del tercer lloc al primer.

Val a dir que el nou cops campió del món va poder arriscar perquè no s’hi jugava res. Thierry Neuville, Sébastien Ogier i Ott Tänak, els aspirants al títol, ni tan sols es podien plantejar el muntatge de Loeb, perquè les cobertes dures els haurien enfonsat en cas de pluja. Les toves, capaces de copiar millor l’asfalt si estigués moll, eren l’única opció per a ells.

Amb tot, Loeb va estar a punt d’engegar-ho tot a rodar en el segon pas pel dònut de Riudecanyes, ja amb tots els pilots amb rodes dures després de la mitja part. Va quedar entregirat i va perdre al voltant de vuit segons, de manera que Ogier s’hi va acostar a només 3.6 abans de l’últim tram, Santa Marina 2. Allà Loeb només va cedir set dècimes a Ogier i es va imposar per 2.9.

L’última etapa va ser cruel per a Latvala, líder dissabte, que va acaronar una barrera i va punxar. L’últim cop de teatre es va esdevenir en l’últim tram. Neuville –fins aleshores líder del mundial– va trencar una llanta en una cuneta en els últims metres i va caure del podi, superat per Elfyn Evans, el company d’Ogier a M-Sport. Malgrat veure’s superat per Loeb, el francès va fer una bona operació a Salou: és el nou líder del mundial quan només falta una prova i, a més, l’any vinent pilotarà el Citroën guanyador a Salou amb Loeb.

General (final)
1r Sébastien Loeb-Daniel Elena (Citroën) 3h12:08.0
2n Sébastien Ogier-Julien Ingrassia (Ford) a 2.9
3r Elfyin Evans-Daniel Barritt (Ford) a 16.5
4t Thierry Neuville-Nicolas Gilsoul (Hyundai) a 17.0
5è Dani Sordo-Carlos del Barrio (Hyundai) a 18.6
6è Ott Tänak-Martin Järveoja (Ford) a 1:03.9
7è Esapekka Lappi-Janne Ferm (Toyota) a 1:16.6
8è Jari-Matti Latvala-Miikka Anttila (Toyota) a 1:26.4
9è Craig Breen-Scott Martin (Citroën) a 2:07.0
10è Andreas Mikkelsen-Anders Jaeger (Hyundai) a 2:48.2
11è Teemu Suninen-Mikko Markkula (Ford) a 3:52.0
12è Kalle Rovanperä-Jonne Halttunen (Skoda R5) a 8:39.6 (1r WRC2)
13è Jan Kopecky-Pavel Dresler (Skoda R5) a 8:48.1 (2n WRC2)
14è Petter Solberg-Veronica Engan (VW R5) a 10:16.2 (3r WRC2)
15è K. Kajetanowicz-M. Szczepaniak (Ford R5) a 10:39.2 (4t WRC2)
16è Nil Solans-Marc Martí (Ford R5) a 11:38.9 (5è WRC2)
25è Albert Orriols-Lluís Pujolar (Skoda R5) a 31:19.6
27è Jan Solans-Mauro Barreiro (Peugeot R2) a 32:56.6 (1r R2)
29è Pep Bassas-Manel Muñoz (Peugeot R2) a 33:42.6 (3r R2)
49è Marià Parés-Pere Requena (Ford N5) a 1h27:52.2
51è Anna Tallada-Laura Camps (Ford R2) a 1h33:34.6
52è Albert Cotano-Andreu Pascual (Peugeot R2) a 1h44:08.8
Mundial de pilots (absolut)
1r Sébastien Ogier (Ford) 204
2n Thierry Neuville (Hyundai) 201
3r Ott Tänak (Toyota) 181
4t Esapekka Lappi (Toyota) 110
5è Jari-Matti Latvala (Toyota) 102
6è Andreas Mikkelsen (Hyundai) 84
7è Dani Sordo (Hyundai) 71
8è Elfyn Evans (Ford) 70
9è Craig Breen (Citroën) 61
10è Hayden Paddon (Hyundai) 55
Mundial de constructors
1r Toyota Gazoo Racing 331
2n Hyundai Shell Mobis WRT 319
3r M-Sport Ford World Rally Team 306
4t Citroën Total Abu Dhabi WRT 216
Mundial de pilots (WRC2)
1r Jan Kopecky (Skoda) 143
2n Pontus Tidemand (Skoda) 111
3r Kalle Rovanperä (Skoda) 90
4t Gus Greensmith (Ford) 70
12è Nil Solans (Ford) 34
Haver aconseguit aquesta victòria sis anys després és increïble, una gran satisfacció. No pensava pas que tornaria a guanyar un ral·li del WRC
Sébastien Loeb
Sabia que la roda dura aniria bé encara que estigués una mica moll. La nostra informació deia que no plouria més i ho he intentat
Sébastien Loeb
Ha estat una gran lluita. Aquests són els ral·lis que ens fan gaudir. No ens hem rendit i hem acabat lluitant pel podi
Sébastien Ogier
M’ho he passat bé, però sé per què em vaig retirar. Fer el curs sencer és feixuc i fer només algun ral·li és complicat
Sébastien Loeb

Un lleu error descavalca Nil Solans del podi

Nil Solans va perdre l’oportunitat de pujar al podi del WRC2 a Riudecanyes 1. El de Matadepera anava a totes en la lluita pel segon lloc amb el nou campió Jan Kopecky –només tres dècimes els separaven– i va punxar quan va acaronar una barrera que sobresortia en un revolt d’esquerres, un error semblant al de Latvala. El temps perdut per canviar la roda el va relegar al cinquè lloc. “Ha estat culpa meva; no m’hauria d’haver arrambat tant.” El seu germà Jan va vèncer la Beca Júnior R2 (puntuava només l’etapa de terra) i també la categoria R2 al final de la prova. Pep Bassas va ser segon en la Beca i tercer en R2.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)