Com posar portes al camp
Motor. Els asos catalans del motociclisme de fora carretera donen suport a una plataforma pensada per regular l’accés dels aficionats al medi natural
Convèncer la societat que els usuaris de la moto de muntanya no són uns delinqüents, treballar amb les administracions per definir un marc legal i conscienciar els mateixos aficionats perquè respectin un decàleg de bones pràctiques. Aquests són els tres eixos de la plataforma Moto de Camp Sostenible (MCS), promoguda per la federació estatal de motociclisme, que es va presentar ahir a la seu barcelonina del RACC.
Com diu el títol, la iniciativa vol trobar la millor manera de posar portes al camp. És ben cert que el sentit de l’expressió és tot al contrari del que es pretén transmetre, però la paradoxa que envolta el motociclisme de fora carretera justifica la llicència: els pilots d’off road guanyen títols a cabassos, però els aficionats només troben bastons a les rodes a l’hora d’accedir al medi natural per practicar-lo.
Així, diversos asos catalans no van dubtar a assistir a la presentació per donar-hi suport. Els campions del món d’enduro Josep Garcia i Ivan Cervantes –ara seleccionador estatal de l’especialitat–; els dakarians Laia Sanz i Marc Coma –ara com ara apartat “de tot” després de deixar la direcció del Dakar–, i el pluricampió de trial Toni Bou, al costat del pilot madrileny d’enduro Alfredo Gómez, van rebre la plataforma amb els braços oberts. D’altres ho van fer a través d’un vídeo, com ara els pilots de velocitat Marc Márquez i Jordi Torres –s’entrenen en off road–, i els trialers Berta Abellán i Jeroni Fajardo.
Tampoc és casualitat que la plataforma es presentés a Catalunya. Les 5.000 llicències catalanes suposen al voltant d’un 40% del conjunt de l’Estat; i, d’aquestes, un 80% són d’esportistes de fora carretera, segons va xifrar el president de la FCM, Josep Maria Mañé. La competència de l’accés al medi natural està traspassada i, diu Mañé, “a Catalunya fa més temps que dialoguem amb les administracions per flexibilitzar la problemàtica”, tot i que encara no s’ha aconseguit implementar la targeta verda, un sistema similar a l’MCS, en bona mesura per les reticències dels propietaris dels terrenys.
A més, Catalunya té dotze àrees regulades per a aquesta pràctica i 78 pilots d’elit autoritzats a entrenar-se arreu. “En l’elit no tenim problemes, però l’usuari ha de poder circular, ni que sigui per anar d’una àrea regulada a una altra”, insisteix Mañé.
LA XIFRA
PARADOXA
Els pilots guanyen títols, però els aficionats només troben bastons a les rodesNotícies
Dilluns,25 novembre 2024