El dia de les víctimes
Escabetxada de favorits, amb Sainz i De Villiers, en cotxes, i Barreda i Walkner, en motos, en fora de joc
Peterhansel reacciona i guanya, Al-Attiyah es posa líder i Nani salva els mobles. De Soultrait venç en motos
“Curt però intens”, titulàvem en la prèvia d’aquest Dakar. Predicció que, de moment, es compleix. Ahir, sobretot, va ser un dia mogut, ple de girs de guió, incidents i víctimes. En cotxes, especialment. Perquè hi va haver uns quants dels favorits que pràcticament es van acomiadar de la lluita per la victòria final. Començant per l’actual campió, Carlos Sainz (Mini), que va trencar la suspensió de la roda esquerra del davant en el quilòmetre 38 de l’especial de la tercera etapa (331 km). Més de tres hores,va haver d’esperar-se el madrileny abans que el seu cotxe fos reparat i pogués reprendre la marxa. Un temps que, òbviament, tenint en compte la curta durada d’aquesta edició, tindrà molt difícil recuperar. I si Sainz es va menjar la fava, la corona va ser per a Stéphane Peterhansel (Mini). El francès, després de dues primeres etapes discretes, va fer una cronometrada imperial i va afegir la 42a victòria d’etapa al seu palmarès en cotxes (75 en total). També va escalar al tercer lloc de la general, que torna a liderar Nasser al-Attiyah, l’altre gran beneficiat de la jornada (2n).
Sainz no va ser pas l’únic que la va passar magra. Giniel de Villiers (Toyota), que havia començat l’etapa líder, va quedar aturat en el quilòmetre 172 per una avaria, i ahir a la nit encara havia d’arribar al bivac. També Sébastien Loeb (Peugeot), que havia guanyat la segona etapa, va tenir una jornada per oblidar. Al francès se li va entravessar el fet d’obrir ruta i va acabar perdent gairebé tres quarts d’hora. En vista de l’escabetxada, els divuit minuts que va perdre Nani Roma (Mini) són una menudesa. El pilot català va salvar els mobles i només perd un lloc en la general, en què ara és quart a cinc minuts del podi.
En la categoria SxS, Gerard Farrés i Dani Oliveras (Can-Am) van aconseguir la seva primera victòria amb un pilotatge molt segur. El català, que competeix per primer cop en quatre rodes, es posa segon de la general, només superat per Chaleco López (Can-Am), que va prendre el lideratge a Ricardo Varela (Can-Am).
En motos també hi va haver terrabastall a causa de la retirada de Joan Barreda (Honda). El castellonenc es va despistar en el km 143 a causa de la boira, en una zona amb tres waypoints molt seguits, i es va introduir en un barranc del qual ja no va saber sortir. Finalment va haver de ser evacuat en helicòpter. Matthias Walkner (KTM) va estar a punt de cometre el mateix error, però va poder corregir a temps i continuar la ruta. Això sí, obrir pista –havia guanyat dimarts– no li va fer profit i va perdre 23 minuts a la meta (15è). També van tenir una jornada infernal dos il·lustres més com Toby Price (KTM) i Ricky Brabec (Honda), novè i tretzè respectivament, mentre que, en l’altra cara de la moneda, Xavier de Soultrait (Yamaha) va aconseguir la seva primera victòria parcial. Pablo Quintanilla (Husqvarna) va acabar a quinze segons del francès i es va posar líder de la general. El millor català va ser Oriol Mena (Hero), que va acabar vuitè i es posa dotzè de la general. Joan Pedrero va plegar per una avaria en el km 72.