La glòria més incerta
Les recents operacions de Márquez i Lorenzo alteren el pronòstic en l’arrencada del curs a Losail
Viñales hi arriba força confiat després de liderar l’últim test
Rins ja flirteja amb la victòria
Mantindrà Honda la primacia en Moto GP ara que, amb Marc Márquez i Jorge Lorenzo, disposa tal vegada del duet més fort de la graella? Oferirà Ducati una rèplica més reeixida amb una formació tota italiana, Andrea Dovizioso i Danilo Petrucci? Retrobarà Yamaha el camí cap al títol, amb Maverick Viñales més a gust damunt la M1 i el sempre combatiu Valentino Rossi? I Suzuki? Traurà profit de la valenta aposta per la parella oficial més jove del grup, amb un Àlex Rins que acarona la primera victòria i el debutant balear Joan Mir? El mundial de velocitat arrenca diumenge, sota els focus de Qatar, buscant obtenir resposta als interrogants que suren sobre la paleta multicolor de l’espectacle gestionat per l’empresa Dorna, de Sant Just Desvern, des de fa 27 anys. El taronja d’HRC, el vermell de les bales de Borgo Panigale, el nou blau elèctric de la marca dels diapasons i el to més clar de les GSX-RR lluitaran per una corona que té pretendents formals, però ni de bon tros té amo. La glòria del títol de la categoria reina mai havia estat més incerta que ara.
El 93 i el 99, tocats
Val a dir que, en circumstàncies normals, Márquez hauria de ser el favorit indiscutible, no debades ha guanyat els tres últims campionats, i cinc dels sis últims. Però fa tres mesos el van operar de l’espatlla esquerra per solucionar unes luxacions recurrents, i la recuperació es va complicar perquè, segons va aclarir després, “hi havia més coses trencades” de les que es pensaven. La setmana passada, en aquest mateix circuit, el 93 va cloure la pretemporada tercer, rere Viñales i el sorprenent debutant Fabio Quartararo (Yamaha Petronas), però reconeix que encara no està “al cent per cent”.
Tampoc ho està el seu company, Lorenzo. Al gener, el mallorquí es va lesionar al canell esquerre entrenant-se i es va haver d’operar per tercer cop en quatre mesos. No va poder fer el test de Sepang, de manera que s’ha perdut la meitat de dies de proves del 2019, per bé que abans ja havia pogut tastar l’Honda a Xest i a Jerez. Amb Ramon Aurín com a enginyer de pista –el català torna al box de Repsol després de dos anys en equips satèl·lit–, el 99 lluitarà per obtenir “el millor resultat possible” a Losail, un circuit on té el rècord absolut de victòries (sis).
En canvi, a can Ducati tot semblen flors i violes. Dovi i Petrux han palesat un gran ritme de cursa en els tests, que la marca italiana ha dedicat sobretot a polir l’aerodinàmica (ja no hi ha la màniga ampla de l’any passat i només es podran usar dos carenats diferents). A més, Qatar és terreny adobat per a la Desmosedici: els últims quatre anys, Dovizioso hi ha acabat primer o segon.
De fet, si l’any passat Dovi hi va batre Márquez, el 2017 va ser segon rere Viñales, en la seva estrena triomfal amb Yamaha. L’empordanès va liderar l’últim test a Losail i afronta el nou curs amb un ànim semblant al d’aleshores, després que la casa d’Iwata hagi refet el xassís i el motor. La feina amb el seu nou tècnic, el vallesà Esteban García –substitut del moianès Ramon Forcada, ara en l’equip satèl·lit Petronas–, no podria haver començat millor.
Per la seva banda, Àlex Rins ha estat ben a prop del capdavant en la pretemporada, amb una Suzuki cada vegada més perillosa. Per completar la paleta de colors, encara cal afegir-hi l’abast de l’evolució de la KTM blau fosc i taronja –amb el vallesà Pol Espargaró al costat de Johann Zarco– i l’Aprilia negra, amb el gran dels Espargaró, Aleix, i Andrea Iannone. El sisè català és Tito Rabat, amb una Ducati privada –blanc-i-blava–, que reapareix després de sis mesos absent per lesió.
PROTAGONISTES
LES DADES
Els altres catalans
Quatre pilots de casa competeixen en les altres categories. En Moto 2, Àlex Márquez i Xavi Vierge comparteixen el box de l’equip Marc VDS, amb l’expilot tarragoní Joan Olivé com a nou cap. Amb el salt de Bagnaia, Oliveira, Mir i Quartararo a Moto GP, la formació és una de les grans favorites després d’un curs 2018 sense cap triomf català en la categoria per primer cop des del 2009. Tanmateix, se les hauran de tenir amb Tom Lüthi, que baixa de Moto GP , i les KTM de Binder i Jorge Martín, campió de Moto 3. La gran novetat tècnica és l’estrena del nou motor monomarca Triumph de 765 cc, que substitueix l’Honda de 600 cc. En Moto 3, el gironí Albert Arenas és l’únic català en la graella, vencedor de dues curses el 2018. Finalment, la nova categoria Moto E (només cinc curses puntuables) veurà el retorn del veterà Sete Gibernau amb l’equip de Sito Pons.
El motociclisme fa un tastet de ral·licròs
Què tenen en comú Moto GP i el ral·licròs? Poca cosa, però en totes dues especialitats és vigent el concepte de volta llarga. L’RX –curses de cotxes a l’esprint en traçats mixtes de terra i asfalt– ho fa per salpebrar artificialment la competició, i Moto GP ho imita per castigar la infracció dels límits de la pista. Abans, els comissaris esportius imposaven la pèrdua d’una posició per aquest motiu, una penalització sovint injusta. El nou mètode farà que el pilot hagi de recórrer una variant més llarga del traçat, que li farà perdre al voltant de dos segons, una sanció més equitativa i menys arbitrària.
A banda, Moto 2 i Moto 3 adopten el sistema de qualificació de Moto GP: els 14 pilots més ràpids dels entrenaments lliures (10 en Moto GP) passaran directament a la Q2, i els altres lluitaran en la Q1 per 4 llocs a la Q2 (2 en Moto GP).