‘Déjà-vu’ a Losail
Andrea Dovizioso i Marc Márquez protagonitzen un final de cursa clavat al de l’any passat en l’arrencada del curs, amb victòria de l’italià
Àlex Rins es fica de ple en la lluita pel triomf i entra quart
L’arrencada del mundial de velocitat a Qatar va oferir ahir tres curses emocionants resoltes per un grapat de mil·lèsimes sobre la línia de meta. Cinquanta-tres en Moto3; vint-i-sis en Moto2, i tot just vint-i-tres en MotoGP. La cursa de la categoria reina va cloure la jornada en plena nit a Losail amb un enfrontament d’alta volada entre el campió, Marc Márquez, i el subcampió, Andrea Dovizioso, al capdavant d’un grup frenètic de sis actors secundaris més que a l’hora de la veritat no es van interposar en el duel pel triomf. Igual que l’any passat a Qatar, el Tro de Cervera va començar l’última volta segon rere Desmodovi i, en l’últim revolt, va llançar un atac a caixa o faixa. En una repetició de la maniobra del 2018, l’Honda del 93 va sortir llarga i la Ducati del 4 va recuperar el lloc per dins. En l’acceleració de 700 metres fins a la línia de meta, Dovizioso va aconseguir mantenir la posició per un sospir, malgrat que aquest any la marca japonesa sembla que ha desbancat la italiana en la jerarquia de la velocitat punta (345 km/h la RC213V, 340 la Desmosedici). Per deixar-ne constància, el marge de la victòria l’any passat va ser de vint-i-set mil·lèsimes.
Viñales perd pistonada
Tanmateix, el 93 i el 4 no estaven sols. A menys de tres dècimes de Dovi, va entrar Cal Crutchlow (Honda), i a una dècima de l’anglès –podi fantàstic per a ell després de perdre’s la recta final del curs passat per lesió–, Àlex Rins. El pilot barceloní de Suzuki va ser una de les sorpreses positives del començament del curs, a pesar que dissabte va caure dos cops. Rins va protagonitzar avançaments espectaculars sobre Márquez i Dovizioso, entre d’altres, i va liderar la cursa dos cops en la primera meitat, havent arrencat desè. A la Suzuki li falta una mica de velocitat, però el xassís és excels, com va confirmar l’actuació del debutant balear Joan Mir, vuitè al final i molt actiu en les primeres voltes, amb el pneumàtic tou al darrere –tret de Petrucci (dos de tous), la resta de pilots punters muntaven dos pneumàtics mitjans–. Quan faltaven menys de quatre voltes, Márquez va superar definitivament Rins i va encalçar Dovizioso, però al començament del gir següent el 42 va anar llarg en el primer revolt i Crutchlow li va pispar el lloc al podi.
En canvi, la decepció va ser l’actuació general de les Yamaha. Al final, la millor M1 a la meta va ser la de Valentino Rossi, que havia arrencat catorzè en la graella, però, com de costum, va revifar en la cursa. Per contra, el flamant inquilí de la posició preferent, Maverick Viñales, va arrencar malament i en el primer revolt va perdre un grapat de llocs. Enmig del grup compacte de vuit pilots que competien per les posicions d’honor, l’empordanès no tenia prou adherència a la roda posterior i no se’n sortia en la lluita cos a cos. Va entrar setè, a 2.4, rere l’altra Ducati de Petrux i al davant de Mir. Un altre pilot de Yamaha, el debutant Fabio Quartararo, va calar la moto en la pregraella i va perdre el cinquè lloc que hi ocupava. Des del carrer de boxs, va fer la millor volta de la cursa (1:55.039, per 1:55.069 de Rins), però va acabar fora dels punts.
Pel que fa a Jorge Lorenzo, el seu debut amb Honda va ser ben discret, adolorit per la forta caiguda que va tenir dissabte. El mallorquí va entrar tretzè. També van puntuar Aleix Espargaró (Aprilia), desè, i el seu germà Pol (KTM), dotzè. Per la seva banda, Tito Rabat (Avintia Ducati) va ser dinovè, fora dels punts.
Necessiten millorar
Àlex Márquez i Xavi Vierge van ser setè i desè, respectivament, en la cursa de Moto2, en la qual el de Castellbisbal va ser el primer líder abans que el futur vencedor, Baldassarri, de l’equip de Sito Pons, l’avancés en el segon gir. Tots dos van lamentar la falta d’adherència. “Acabar era el primer objectiu, però és clar que esperàvem més”, va dir el cerverí Márquez. En Moto3, el gironí Albert Arenas va signar un bon sisè lloc dins del grup d’onze pilots que van entrar a menys d’un segon del vencedor, Toba.