L’altre depredador
Bottas fa la tercera ‘pole’ seguida del curs al Circuit de Barcelona-Catalunya, sis dècimes més ràpid que Hamilton
Ferrari no té resposta davant del ritme dels Mercedes, i fins i tot Verstappen supera Leclerc
El cap de setmana de Valtteri Bottas al Circuit de Barcelona-Catalunya no està sent pas perfecte. Ahir al matí va fer una virolla en el cinquè revolt i va plantar el W10 número 77 a la graveta quan tot just acabava de sortir de boxs. A la tarda, però, va netejar aquella taca amb una actuació estel·lar en l’entrenament qualificatiu. El líder del mundial va ser l’únic a baixar d’1:17 en la Q1 (1:16.979) i d’1:16 en la Q2 (1:15.924) i la Q3 (1:15.406). Des que el Circuit va estrenar la xicana RACC a la zona de l’Estadi, el 2007, ningú havia despatxat tan ràpid els 4.655 metres del traçat vallesà.
Fins ara, els pilots que més s’hi havien acostat havien estat Lewis Hamilton (1:16.173, en la Q3 del 2018) i Sebastian Vettel (1:16.221, en la pretemporada del 2019), però cap dels dos va poder ensumar el temps de Valtteri. Amb la tercera posició preferent seguida del curs, Bottas ha deixat de ser el xaiet que l’any passat compartia el box amb Hamilton i ha esdevingut un autèntic depredador, amb totes les credencials per aspirar al títol mundial.
Ferrari no progressa
El vigent campió també va batre el rècord en la Q2, amb 1:16.038, a una dècima de Bottas. Però en la Q3, quan els motors es cargolen per donar un petit plus de potència a l’esforç definitiu per la pole –l’anomenat eufemísticament party mode–, Lewis va fer 1:16.040 i ni tan sols va rebaixar la marca anterior. Hamilton no havia pogut carregar bé la bateria i, a més, es va barallar de valent amb el volant. El 44 va anar llarg a La Moreneta i en el revolt 12, a l’Estadi. Tenia una altra oportunitat, però en el segon intent cap pilot va millorar els temps. Amb tot, Bottas va tornar a baixar d’1:16 (1:15.958). Al finlandès li complaurà saber que 21 dels 28 pilots que han fet la pole a Montmeló han guanyat la cursa l’endemà.
En canvi, només un, Michael Schumacher, s’hi ha imposat sortint tercer, la posició que ocuparà Vettel. I allò va ser amb l’ajut inestimable de la pluja, que va fer possible el primer triomf del kàiser amb Ferrari, el 1996. Ahir les bales vermelles van abaixar els braços davant de les fletxes de plata. Vettel va rodar en la mateixa dècima (1:16.272) que en els tests, però va quedar a 1.1 de Bottas. De fet, Max Verstappen va col·locar el Red Bull a una sola dècima de Sebastian. En la pretemporada, l’holandès havia rodat un segon i mig més lent que l’alemany.
L’explicació rau en el fluix rendiment de l’SF90 en la segona meitat del traçat català. En el primer sector, Vettel era 0.2 més ràpid que Bottas, però 0.3 més lent en el segon i 0.7 en el tercer. Amb el segon Ferrari, Charles Leclerc tampoc se’n va sortir. Una errada en la Q2 el va obligar a cremar dos jocs de rodes per superar el tall, i en l’única tirada que va fer en la Q3 tan sols es va poder enlairar fins al cinquè lloc, rere Verstappen. Només en l’apartat de la velocitat punta manen els Ferrari, amb 325 km/h de Leclerc davant dels 319,9 de Bottas. L’SF90 corre, però el finlandès vola.
LA DADA
1r Valtteri Bottas (Mercedes) 1:15.406 2n Lewis Hamilton (Mercedes) 1:16.040 3r Sebastian Vettel (Ferrari) 1:16.272 4t Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1:16.357 5è Charles Leclerc (Ferrari) 1:16.558 6è Pierre Gasly (Red Bull-Honda) 1:16.708 7è Romain Grosjean (Haas-Ferrari) 1:16.911 8è Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) 1:16.922 9è Daniil Kviat (Toro Rosso-Honda) 1:17.573 10è Lando Norris (McLaren-Renault) 1:17.338 11è Alexander Albon (Toro Rosso-Honda) 1:17.445 12è Carlos Sainz (McLaren-Renault) 1:17.599 13è Daniel Ricciardo (Renault) 1:18.106* 14è Kimi Räikkönen (Alfa Romeo-Ferrari) 1:17.788 15è Sergio Pérez (Racing Point-Mercedes) 1:17.886 16è Nico Hülkenberg (Renault) 1:18.404 17è Lance Stroll (Racing Point-Mercedes) 1:18.471 18è Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo-Ferrari) 1:18.664 19è Robert Kubica (William-Mercedes) 1:20.254 20è George Russell (William-Mercedes) 1:19.072* (*) Tres i cinc llocs de penalització, respectivament.PROTAGONISTES
Càlcul de probabilitats
Segons publicava ahir el portal britànic Racefans.net, el president del Circuit de Barcelona-Catalunya, Vicenç Aguilera, xifra en un 90% les probabilitats que el traçat vallesà renovi el contracte amb la F-1, que venç avui. Fonts del Circuit van confirmar a L’Esportiu que les paraules inicials d’Aguilera parlaven “d’un 80% o més”, un percentatge més acurat. “Hem de veure com som capaços d’encaixar les nostres possibilitats i les de Liberty [promotor de la F-1]”, havia dit el directiu dimecres, a Barcelona. En el web anglès, Aguilera avançava que l’acord hauria d’arribar “al voltant del juliol” i que el problema no era pas la durada del contracte, 2, 3 o 4 anys, sinó “ l’economia ”.
Sempre serà el circuit de Sebastià Salvadó
El record de Sebastià Salvadó va planar ahir sobre el Circuit de Barcelona-Catalunya, amb el descobriment d’una placa a la masia de La Moreneta, seu de les oficines del recinte, en memòria del principal impulsor de la instal·lació. L’indret no podria haver estat més adequat, ja que va ser aquí on, fa més de 30 anys (el febrer del 1989), l’aleshores president del RACC va posar la primera pedra del que dos anys i mig després va esdevenir el Circuit de Catalunya. En presència dels seus familiars; el president del RACC, Josep Mateu, i altres personalitats, com ara Carlos Sainz pare, la placa proclama als quatre vents que el de Montmeló sempre serà el seu circuit.