Es busca pilot; únic requisit: la velocitat
Motor. El campió del món de F-1 Jacques Villeneuve presenta a Barcelona Feed Racing, un programa internacional de promoció de pilots basat únicament en el talent
Donar l’oportunitat als joves pilots d’introduir-se en el món dels monoplaces de competició independentment de la capacitat econòmica dels aspirants. Aquest és el propòsit de Feed Racing (“alimentar la competició”, en la traducció literal de l’anglès), un programa de promoció obert a joves entre 14 i 20 anys que subvencionarà la participació del vencedor en el campionat britànic de F-4 del 2020 amb el prestigiós equip Carlin, un dels punters de les categories formatives. Els impulsors de Feed Racing són Jacques Villeneuve, campió del món de F-1 del 1997, i Patrick Lemarié, expilot que va arribar a ser provador de F-1 al tombant de segle. El programa és d’abast internacional, i tots dos van fer-ne una presentació a la premsa catalana dimarts al Museu i Centre d’Estudis de l’Esport Melcior Colet de Barcelona, acompanyats per Joan Ollé, president de la Federació Catalana d’Automobilisme, i Antoni Reig, director del Consell Català de l’Esport.
El programa Feed Racing, però, no és cap novetat. La seva filosofia recull la tradició de les grans escoles de pilotatge franceses que van proliferar entre els anys 60 i 90, que van tancar arran de la prohibició de la publicitat del tabac i l’alcohol al país veí. Sense anar més lluny, el mateix Lemarié va ser tercer en el Volant Elf del 1987. El vencedor aquell any va ser Olivier Panis, que va arribar a guanyar un Gran Premi de F-1. Pilots com François Cevert i el tetracampió Alain Prost van sortir també d’aquestes escoles.
El mètode
Així doncs, Feed Racing es proposa reprendre aquesta tradició. Els aspirants s’han d’inscriure a un curs de cinc dies que té un cost d’11.500 euros, i que es du a terme al circuit francès de Magny-Cours, la seu del projecte. Semblen molts diners, però no en són tants si es pensa que una temporada de kàrting internacional surt per uns 100.000 euros i que el premi de córrer gratis la F-4 anglesa està valorat en 400.000 euros. Els cursos, diu Villeneuve, estan oberts a qualsevol aspirant “que vulgui fer realitat el seu somni”, sense distinció d’edat (dins de la franja dels 14 als 20 anys), nacionalitat o sexe, amb o sense experiència en el kàrting. L’única condició és no haver participat mai en una cursa de monoplaces.
Fa tres setmanes ja es va celebrar el primer d’aquests cursos de selecció, impartit pels monitors professionals de Feed Racing. Hi van participar setze pilots de sis països diferents, incloent-hi tres noies. Fins a l’agost s’aniran fent més cursos, fins arribar a un màxim de 96 participants. Els 48 millors passaran a fer els quarts de final; els 25 millors, la semifinal, i els cinc millors, la final. El 12 de novembre se sabrà qui és el primer vencedor de Feed Racing.
El gran fet diferencial del programa, en el qual posen molt d’èmfasi Villeneuve i Lemarié, és que l’únic element de valoració és el cronòmetre; és a dir, el talent. “No parlem de l’atenció als mitjans de comunicació, ni de la preparació física, ni fem servir simuladors; és tot conducció pura”, assevera Villeneuve. Els tres primers dies es treballen diferents aspectes del pilotatge directament a la pista, com ara la frenada, sense mirar els temps. Els dos últims dies s’estrenen rodes noves i el cronòmetre determina quins han estat els millors pilots, segons el temps en una volta i la mitjana en cinc voltes seguides. Lemarié és un instructor expert i serà present en totes les sessions, mentre que Villeneuve assistirà a tantes com pugui. “No soc instructor de pilotatge, però seré allà parlant amb els pilots per veure com poden millorar el que facin malament i com ho posen en pràctica després”, diu.
“Hi ha moltíssim talent que ni tan sols somia córrer perquè costa massa diners. El problema és fer el primer pas i començar, i esperem poder oferir l’oportunitat de fer-ho. Creiem que qui guanyi el repte Feed Racing serà un pilot especial, i li oferirem un dels millors equips, Carlin, per córrer en un país, Anglaterra, on els circuits són tot un repte”, conclouen els dos promotors.