Motociclisme

El deixen sol com un mussol

Marc Márquez guanya en solitari al Circuit de Barcelona-Catalunya després d’una caiguda múltiple provocada per Lorenzo

Un error aparta Àlex Rins del podi

Els Márquez van guanyar el mateix dia per segon cop en tres curses

Els ger­mans Márquez tri­ga­ran a obli­dar el GP de Cata­lu­nya del 2019. Marc i Àlex van gua­nyar les cate­go­ries res­pec­ti­ves, MotoGP i Moto2, per segon cop en les últi­mes tres cur­ses. Repe­tien, així, el doblet que ja van acon­se­guir al Cir­cuit de Bar­ce­lona-Cata­lu­nya el 2014, quan el petit cor­ria en Moto3. Fins ahir, aquell era l’últim cop que Marc Márquez havia gua­nyat la cursa de casa, i també l’últim cop que ho havia fet una Honda RC213V a Mont­meló. El Tro de Cer­vera va tor­nar per fi al cim del podi a Cata­lu­nya i, alhora, va fer una jugada rodona amb vista al títol. Un error del seu com­pany Jorge Lorenzo en la segona volta, en el revolt d’entrada a la zona de l’estadi, va eli­mi­nar d’una tacada tots els per­se­gui­dors de Márquez, que uns ins­tants abans havia superat Andrea Dovi­zi­oso i s’havia col·locat pri­mer. El balear va tom­bar l’italià i, de retruc, Mave­rick Viñales i Valen­tino Rossi. Del segon al cinquè, eli­mi­nats; el líder, sal­vat. Sol com un mus­sol, el català va tan­car la segona volta amb 1.1 segons d’avan­tatge res­pecte a Danilo Petrucci, al mani­llar de la Ducati super­vi­vent, seguit per Fabio Quar­ta­raro i Àlex Rins.

Men­tre Márquez s’esca­po­lia fins a tenir un avan­tatge de cinc segons tot just superat l’equa­dor de les 24 vol­tes, aquest gru­pet per­se­gui­dor va llui­tar pels altres esgla­ons del podi amb el gani­vet a les dents. Un dels tres n’havia de que­dar des­ca­val­cat, i va ser Rins. El pilot bar­ce­loní de Suzuki va sobre­viure a la rebre­gada de la GSX-RR en la volta 18, al final de recta. Va saber con­tro­lar el que 99 vega­des de cada 100 seria una cai­guda segura, però va retro­ce­dir al setè lloc i amb prou fei­nes va acon­se­guir refer-se fins al quart, rere Petrux i Fabio. Un podi l’hau­ria enlai­rat fins a la segona posició de la gene­ral, que encara manté Dovi, però ja a 37 punts de Márquez.

La sort cal bas­tir-la

És clar que l’error del segon pilot d’HRC va apla­nar el camí del campió cap a la victòria, la quarta del curs en les set pro­ves dis­pu­ta­des. Tan­ma­teix, el cer­verí va saber bas­tir la seva sort. Cons­ci­ent del bon ritme de Quar­ta­raro aquest cap de set­mana –el debu­tant francès va ser pri­mer o segon en totes les ses­si­ons en pista a Mont­meló, inclo­ent-hi la cursa, en què va acon­se­guir el pri­mer podi en la cate­go­ria reina–, el 93 va esco­llir el pneumàtic tou al dar­rere, per poder tibar de bon començament.

Dovi es va col·locar pri­mer en la sor­tida, i Quar­ta­raro i Viñales van ata­car el líder del mun­dial entre el quart revolt i el cinquè. L’empor­danès va pas­sar i es va col·locar segon, men­tre que el de Niça es va haver d’obrir i va caure al novè lloc. Amb la roda tova, però, el Tro va con­que­rir la pri­mera posició en el segon pas per la recta del dar­rere, i alhora Lorenzo es dis­po­sava a cap­gi­rar la cursa amb un error impropi d’un campió.

El balear, desè a la gra­e­lla, va arren­car com els àngels i era quart en el pri­mer gir. En el revolt d’entrada a l’estadi, però, se li va tan­car la direcció, va caure i va enves­tir Dovi quan l’aca­bava de superar Márquez. El 4 va anar a terra per segon any seguit a Mont­meló. “Aquest revolt sem­pre ha cau­sat pro­ble­mes, perquè s’hi fa un embut”, va jus­ti­fi­car Lorenzo sense gaire con­vicció. Per dei­xar-ne constància, MotoGP va adop­tar la vari­ant dis­se­nyada per a la F-1 el 2016..., quan Andrea Ian­none, lla­vors pilot de Ducati, va tom­bar la Yamaha de Jorge –ales­ho­res vigent campió del món– en el mateix indret.

L’inci­dent no va aca­bar allà, perquè l’Honda des­con­tro­lada del 99 també va enves­tir Mack, i tot seguit Rossi també hi va enso­pe­gar. “En tenia massa ganes”, va asse­ve­rar el cap espor­tiu d’HRC, Alberto Puig. Lorenzo estre­nava a Cata­lu­nya uns apèndixs al dipòsit de la moto per millo­rar l’ergo­no­mia i pilo­tar més a gust, però les con­seqüències de l’error faran encara més pro­funda la seva crisi de resul­tats.

Petrux va aga­far el relleu de Dovi per sal­var els mobles a can Ducati, però no va poder aguan­tar el segon lloc davant l’esco­mesa de Quar­ta­raro. El pilot satèl·lit de Yamaha va donar la raó a Márquez amb el seu atac final, durant el qual va reduir a la mei­tat l’avan­tatge de cinc segons del líder, amb una millor volta d’1:40.512, només cinc mil·lèsimes més lenta que la millor del Tro. Va ser en la volta 18, quan Fabio es va col·locar segon apro­fi­tant l’error de Rins. El bar­ce­loní ja s’havia tocat amb Petrux en la volta 14, però va obte­nir un bon quart lloc, en una cursa amb nou cai­gu­des en què Márquez va que­dar sol.

LES DADES

1r
podi
de Quartararo en MotoGP. El 2018 havia obtingut la primera ‘pole’ i el primer triomf en Moto2, també a Montmeló.
28
caigudes
en les curses de les tres categories: 9 en MotoGP, 5 en Moto2 i 14 en Moto3. És el rècord del curs fins ara (a Le Mans n’hi va haver 23).
3r
cop
que un rival envesteix Viñales aquest any. Morbidelli el va fer caure a l’Argentina; Bagnaia, a Le Mans, i Lorenzo, ahir.
111
voltes
ha liderat Márquez aquest any de les 166 completades en cursa (67%). És l’únic pilot que ha anat primer en les set curses disputades.
91,6
per cent
de victòries de Márquez en MotoGP des de la primera línia de la graella (44 de 48). Supera els 47 triomfs de Lorenzo.
19
victòries
de pilots catalans a Catalunya: 4 a Montjuïc (entre el 1968 i el 1974) i 15 a Montmeló, a partir del 1995 i fins ahir.
3
victòries
seguides d’Àlex Márquez per primer cop en la seva carrera. També és el primer cop que lidera la general de Moto2.
12
guanyadors
diferents en les últimes 12 curses de Moto3, les 5 últimes del 2018 i les 7 primeres del 2019, un nou rècord.
La variant a l’estadi es va estrenar el 2016, quan Iannone hi va envestir Lorenzo
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)