L’itinerari mixt, sentenciat
Motor. El 55è Rally Catalunya-Costa Daurada mantindrà l’exclusivitat de combinar l’asfalt i la terra en el mundial, però el RACC admet que la FIA el pressiona perquè el traçat sigui uniforme
La 55a edició del Rally RACC Costa Daurada, que es disputarà íntegrament per quinzena vegada consecutiva a les comarques tarragonines del 24 al 27 d’octubre amb Salou i Port Aventura World com a nuclis centrals, mantindrà l’exclusivitat de ser l’única prova del mundial que combina la terra i l’asfalt. Una configuració d’èxit que perdura des de fa una dècada i que, a pesar de ser molt apreciada, té data de caducitat. “Hem rebut pressions de la Federació Internacional d’Automobilisme (FIA) perquè el nostre ral·li sigui o bé tot de terra o bé tot d’asfalt. No podem garantir que l’any vinent es mantingui com a mixt”, va afirmar el president del RACC, Josep Mateu, durant la presentació que es va fer ahir a Tarragona. De fet, el pas a terra, per exemple, no seria cap problema. Per fer front a aquesta eventual possibilitat, ja fa una dècada que el RACC, que sempre busca l’excel·lència, té mapes contrastats d’un bon nombre de trams de Montblanc cap amunt que facilitarien la viabilitat del nou itinerari.
Mateu, que va reivindicar la continuïtat de la prova durant 29 anys en el mundial, va reiterar que el tram de Montjuïc recuperat l’any passat i que permetia visualitzar la marca Barcelona i promocionar la competició cau de l’itinerari. En virtut d’un pacte establert amb el govern municipal d’Ada Colau, l’especial tindrà caràcter biennal. “Si fos per nosaltres, aniríem a Barcelona cada any”, va sentenciar.
Sigui com vulgui, entre les novetats d’enguany destaca el fet que el tram de terra Horta-Bot modifica el seu recorregut combinant, d’una banda, un nou punt d’inici i, de l’altra, uns quilòmetres de l’anterior tram de Pesells. En l’etapa del diumenge, la novetat serà la combinació d’un tram d’asfalt disputat per darrera vegada el 2014 –la Mussara–amb el power stage que tornarà a ser el tram de Riudecanyes, que tancarà la cursa i atorgarà punts extres als cinc millors temps. La ubicació del tram de proves del dijous a Salou –shakedown– es decidirà en les pròximes setmanes. La cerimònia oficial de sortida es farà aquell mateix dia –19 h– des del podi del passeig Jaume I de Salou. En els tres dies de cursa, un sobre terra i dos sobre asfalt, es faran 17 trams cronometrats i un total de 325,1 km de velocitat amb un volum de quilometratge total de 1.278,86 quilòmetres. Es manté el tram urbà de Salou de dissabte a la tarda, que sempre genera entusiasme entre el públic.
Les xifres
La prova del 2018 va tenir un impacte en el territori de 50 milions d’euros i un seguiment de 192.000 espectadors presencials, de 93,7 milions per televisió i de quatre milions a les xarxes socials. Serà la tretzena i penúltima prova del calendari del mundial, que, de moment, presenta una apassionant lluita entre l’estonià Ott Tänak (Toyota), que ha obtingut 150 punts en vuit curses, i el francès Sébastien Ogier (Citroën), que en té 146.