Doblet clar i català
Marc Márquez i Maverick Viñales entren primer i segon en el GP d’Alemanya, mentre que Rins cau quan era segon
El cerverí mana en la general de la categoria reina i el seu germà Àlex recupera el primer lloc en Moto 2
L’última cursa del mundial de velocitat abans de l’aturada estiuenca ha estat un èxit per als pilots catalans. Marc Márquez i Maverick Viñales van aconseguir en el GP d’Alemanya el tercer doblet català del curs –el segon en vuit dies–, que hauria estat el segon triplet si Àlex Rins no hagués anat a terra quan era segon. Però el gran protagonista del dia va ser Márquez. El cerverí va obtenir una victòria autoritària a Sachsenring, el seu feu particular, on es manté imbatut en totes les categories des del 2010. En l’antepenúltima volta avantatjava Viñales de 6.8, reduïts a 4.5 sobre la línia de meta, que el Tro va creuar amb els braços plegats sobre el pit. La imatge il·lustrava la superioritat que el cerverí sap traduir en números d’escàndol. La d’ahir va ser la seva cinquena victòria del 2019, totes en solitari. Fa deu anys que sempre guanya cinc curses pel cap baix. Un altre rècord per a un palmarès d’or.
Per si no fos prou, el seu germà Àlex va girar full de la caiguda d’Assen, la setmana anterior, i va aconseguir la quarta victòria en les últimes cinc curses. El resultat li va permetre recuperar el primer lloc de la general, que havia perdut –sense culpa ni pecat– a Holanda. És el tercer cop aquest any que els germans Márquez guanyen el mateix dia. No ho feien des del 2014. “Gairebé estic més content pel doblet amb el meu germà que pel primer lloc de la general”, va reconèixer Marc. Ja té 58 punts d’avantatge sobre Andrea Dovizioso, només cinquè ahir, batut en l’arribada pel seu company de Ducati, Danilo Petrucci. Des del 2014, quan va guanyar les deu primeres curses, no havia tingut un marge tan inflat.
Sense mirar enrere
El moment més delicat de la cursa del cerverí va ser l’arrencada. La moto es va aixecar i els seus companys en la primera línia, Fabio Quartararo i Viñales, semblava que el superarien. A Sachsenring? I ara! Marc es va arriscar en la frenada del primer revolt per recuperar el primer lloc, i ja no va mirar enrere. En la volta 10 (de 30), ja avantatjava Rins de tres segons, que al seu torn en tenia un de marge sobre Mack.
L’Honda satèl·lit de Cal Crutchlow era l’únic convidat en la cavalcada de catalans al capdavant. En efecte, Quartararo havia retrocedit al setè lloc en la primera volta i va caure en el tercer revolt de la segona. Va ser la seva primera caiguda en cursa en Moto GP, i tot just la segona del 2019. En la volta 19 va ser el torn de Rins, que va caure tot sol per segona cursa seguida. Va ser en el revolt 11, el primer de dretes després d’una llarga seqüència d’esquerres en baixada. Llavors Viñales va heretar el segon lloc, i va parar els peus a Crutchlow fins que l’anglès va perdre pistonada en les últimes voltes.
Les Ducati no es van deixar veure en la lluita pels llocs d’honor, i la satèl·lit de Jack Miller va rodar sovint al davant de les oficials de Dovi i Petrux. Al final el van superar, però en l’antepenúltim gir Danilo no va dubtar a avançar també el seu teòric cap de files. Amb la segona Suzuki, el balear Joan Mir també va atacar Miller, però l’australià va recuperar el sisè lloc al final. Mir, però, va precedir Valentino Rossi, vuitè.
Rere el campió italià, Aleix Espargaró ocupava una gran novena posició, igualant el millor resultat del curs, però va caure en el primer revolt de la penúltima volta. Per la seva banda, Tito Rabat va protagonitzar una gran remuntada des de l’últim lloc de la graella, fins a prendre-li l’onzè a Pol Espargaró en l’última volta.
Tots aquests van ser actors secundaris en l’exhibició de Marc Márquez al capdavant, secundat per Viñales. “Marc estava a un altre nivell. Hem fet el que havíem de fer: ser segons i sumar molts punts”, va resumir l’empordanès.
PROTAGONISTES
LA DADA
L’estrena de Moto-E
Sachsenring va ser l’escenari de la primera cursa de la nova copa del món de Moto-E, amb 18 motos elèctriques Energica totes iguals. Niki Tuuli en va ser el vencedor, empaitat per Bradley Smith i Mike Di Meglio. S’havien de fer set voltes, però en la sisena la caiguda de Savadori va malmetre les barreres de protecció, i la classificació es va establir al final de la cinquena (tot just 18,3 km en set minuts i mig). El barceloní Sete Gibernau va ser novè.