Les tres estacions
Fórmula 1. Les dotze curses disputades abans de les vacances es poden dividir en tres fases diferenciades, marcades pel domini de Mercedes, el fracàs de Ferrari i la puixança de Red Bull
Les dotze curses del mundial 2019 de la F-1 disputades abans de l’aturada a l’agost –les fàbriques hauran de tancar entre els dies 11 i 24 d’agost– han tingut un denominador comú: el domini de Mercedes, la puixança de Red Bull... i, de retruc, el fracàs de Ferrari. L’equip de l’estrella de tres puntes n’ha guanyat deu; el de la marca de begudes, dues de les quatres últimes, i la mítica escuderia de Maranello, cap ni una. El panorama pot variar a partir de la represa del curs, l’1 de setembre, a Bèlgica, però les últimes nou curses difícilment n’alteraran el relat. Ras i curt, Lewis Hamilton té coll avall el sisè títol mundial –el cinquè dels últims sis anys, i el tercer consecutiu–; Red Bull ja sap que, amb Max Verstappen i el motor Honda, pot tornar a aspirar al títol, i Ferrari necessita millorar per oferir al tetracampió Sebastian Vettel i a la nova estrella Charles Leclerc un bòlid a l’altura del seu talent.
Segon el dia que guanya
Tanmateix, el relat es pot dividir en tres fases proporcionals, marcades pels resultats dels aspirants. Mercedes va obtenir quatre doblets en les primeres quatre curses, però els seus dos pilots en van guanyar dues per cap, de manera que Hamilton i Valtteri Bottas van arribar al Circuit de Barcelona-Catalunya, la cinquena cita del curs, separats d’un sol punt en la general. L’alternança es va trencar a Montmeló, on el pilot anglès va iniciar una ratxa de quatre victòries seguides que el va deixar sol al capdavant de la taula. També es va trencar la ratxa de doblets dels W10, amb el pilot finlandès només tercer a Mònaco i, fins i tot, quart al Quebec. En efecte, va caldre completar el primer terç del curs (set cites, de 21) per veure un Mercedes fora del podi.
Aquella cursa a Mont-real va il·lustrar gràficament la dissort de Ferrari. L’equip italià ja hauria pogut guanyar a Bahrain, la segona cita, si Leclerc no hagués tingut una avaria de motor en les últimes deu voltes. Al Quebec, Vettel per fi va creuar primer sota la bandera de quadres, però arrossegava una sanció de cinc segons per haver obstaculitzat Hamilton i va ser segon.
L’arbitrarietat d’aquella sanció es va palesar a Àustria, la novena cita del curs i la primera de l’últim quartet, dominat per Verstappen i Red Bull. Novament manava Leclerc, però el pilot holandès el va avançar en l’antepenúltima volta, amb topada inclosa que no va ser sancionada. Verstappen va tornar a guanyar a Hockenheim, en una cursa vibrant per les condicions canviants de l’asfalt. El de Red Bull també liderava a Hongria, diumenge passat, fins que Mercedes i Hamilton van arriscar amb l’estratègia per desbancar-lo quan només faltaven quatre voltes.
La puixança de Red Bull tal vegada no faci perillar la primacia de Mercedes en la recta final del curs, però li ha donat un plus d’emoció. Ara només falta que Ferrari trobi el desllorigador per fer el seu cotxe competitiu arreu. Amb aquesta finalitat urgent, ben segur que a Maranello prescindirien olímpicament de les vacances.