Més motor

Sense límits

Velocitat hipnòtica

La pilot nord-americana Jessi Combs mor a més de 800 km/h quan intentava establir un nou rècord del món femení de velocitat sobre la superfície terrestre

La fascinació per ser el més ràpid de la capa de la terra arrenca el 1898 (63 km/h) i culmina, de moment, en gairebé 1.233 km/h, més enllà de la barrera del so

Fins al 1964 els rècords s’obtenien amb vehicles propulsats per les rodes. Aquell any va donar pas a la propulsió a reacció

La fas­ci­nació per la velo­ci­tat és indes­tri­a­ble de l’espècie humana. Quan els pri­mers pobla­dors del pla­neta es dedi­ca­ven a la cacera mal­da­ven perquè no eren tan ràpids com la presa. Les flet­xes van ser la solució a aquesta infe­ri­o­ri­tat. Però va ser a par­tir de finals del segle XIX quan, amb la pro­li­fe­ració dels vehi­cles automòbils –en el sen­tit més ampli pos­si­ble– que l’adre­na­lina va començar a córrer. Si la tra­ducció a l’anglès de velo­ci­tat és speed, i speed és el nom amb el qual es coneix el grup de dro­gues amb base amfe­tamínica, el sil·logisme ens porta a con­cloure que la velo­ci­tat és una droga. I en segons quins casos, pot ser una deducció cor­recta.

La cursa per ser l’home més ràpid sobre la superfície de la Terra sem­bla haver-se atu­rat fa més de 20 anys. El 1997 l’anglès Andy Green, pilot d’avi­ació de com­bat, va ser cro­no­me­trat a 1.232,93 km/h sobre la distància d’una milla al desert de Black Rock (Reno) al volant d’un arte­facte ano­me­nat Thrust SSC, una mena de coet amb rodes de 10 tones de pes i 110.000 cavalls de potència. Green és l’únic ésser humà que ha recor­re­gut la superfície ter­res­tre més enllà de la velo­ci­tat del so arran de terra (1.225 km/h).

En canvi, la cursa per ser la dona més ràpida de la capa de la terra estava ben viva fins que, dimarts de la set­mana pas­sada, la fata­li­tat es va aba­tre sobre Jessi Combs. La poli­facètica pilot nord-ame­ri­cana (1980), que havia gua­nyat alguns cam­pi­o­nats off road als EUA i també es dedi­cava a la tele­visió i a nego­cis metal·lúrgics, va per­dre la vida quan inten­tava esta­blir un rècord femení de velo­ci­tat en la terra. Es cal­cula que va per­dre el con­trol a bord de l’última versió del North Ame­ri­can Eagle quan havia superat els 800 km/h, al desert d’Alvord (Ore­gon).

A prop dels coets

Hi ha qui rei­vin­dica que Combs ja era la dona més ràpida. El 2013 ja la van cro­no­me­trar a 632 km/h, el 2016 va enfi­lar-se als 768,6 km/h i el 5 d’octu­bre del 2018 va esta­blir una marca de 777,7 km/h. Però també consta docu­men­tat que el 1976, també a Alvord, la nord-ame­ri­cana Kitty O’Neil va regis­trar 825,1 km/h. Aquest sem­blava ser l’objec­tiu real de Combs.

Per asso­lir-ho, pilo­tava un estrany arte­facte amb més aspecte de coet amb rodes que de vehi­cle de com­pe­tició més o menys con­ven­ci­o­nal. Pro­pul­sat per un reac­tor Gene­ral Elec­tric sobre­a­li­men­tat, ofe­ria 52.000 cavalls de potència. Hi ha un secre­tisme abso­lut sobre les cir­cumstàncies de l’acci­dent que li va cos­tar la vida, però la majo­ria de sinis­tres venen per la pèrdua de con­trol. L’esta­bi­li­tat d’aquests coets a reacció prové exclu­si­va­ment de l’aero­dinàmica, de la seva ala ver­ti­cal poste­rior i dels coets que, en cas que la part fron­tal perdi con­tacte amb la superfície, l’empe­nyen cap avall. Els frens són atípics: el reac­tor inver­tit –com fan els avi­ons quan aca­ben d’ater­rar– i un para­cai­gu­des enorme. Perquè no hi ha pneumàtics que resis­tei­xin tan­tes tones a tanta velo­ci­tat tanta estona sobre una superfície de terra i, per tant, el con­tacte amb la superfície es fa mit­jançant llan­des metàl·liques. Amb aquesta pre­ca­ri­e­tat, quan l’esta­bi­li­tat es des­con­trola sol ser irre­cu­pe­ra­ble i amb les velo­ci­tats que s’asso­lei­xen, la tragèdia plana.

Combs és l’última víctima de l’obsessió pels rècords de velo­ci­tat. Però, contrària­ment al que podria espe­rar-se d’aquesta acti­vi­tat de risc, són més els pilots que per­den la vida en altres entorns que en aquests intents esporàdics. S’entén perquè la majo­ria són addic­tes a les acti­vi­tats de risc. Per exem­ple, Donald Camp­bell, que encara té el rècord abso­lut de velo­ci­tat amb rodes trac­to­res, va morir el 1967 en un acci­dent d’hidroplà, quan inten­tava batre per novena vegada una plus­marca d’avi­ació. O Gary Gabe­lich, mort el 1984 en un acci­dent de moto. Però la majo­ria dels que han osten­tat rècords de velo­ci­tat han arri­bat a vells.

Un segle sense fre

Un cop tren­cada la bar­rera del so per Andy Green, la cursa es frena, però és que havia aga­fat una embran­zida que feia fere­dat. Des que s’hi van posar el 1898 –la pri­mera referència és de 63 km/h– fins a doblar la velo­ci­tat van pas­sar només qua­tre anys... i el 1902 els pneumàtics amb prou fei­nes resis­tien la velo­ci­tat. Qua­tre anys més tard (1906) es van superar els 205 km/h). Superar els 300 va cos­tar 21 anys més i recórrer als motors d’avi­ació. Tots aquests vehi­cles s’assem­bla­ven al que ente­nem per cotxe sobre­tot perquè trans­me­tien el movi­ment a les rodes. Això va durar fins al 1964, quan el Blu­e­bird –ja amb forma més de coet– va rodar a 648,73 km/h encara impul­sat per una tur­bina de gas que movia les rodes. A par­tir d’aquell moment, els reac­tors d’avi­ació mar­quen la pauta.

El rècord, de 100 en 100
La plusmarca de velocitat en la superfície de la terra s’ha batut fins a 54 vegades des del 1898. La llista següent recull cada salt de 100 km/h
1899.
105,88 km/h
1906.
205,44 km/h
1927.
327,97 km/h
1932.
408,73 km/h
1937.
501,16 km/h
1947.
634,39 km/h
1964.
698,50 km/h
1965.
893.96 km/h
1965.
966,57 km/h
1970.
1.001,66 km/h
1983.
1.019,47 km/h
1997.
1.149,30 km/h
1997.
1.227,98 km/h
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)