Un ral·li per sentir-se’n orgullós
Motor. Presenten a Barcelona el ral·li RACC Catalunya-Costa Daurada, que fa una aposta per la seguretat i la sostenibilitat amb l’objectiu de ser una de les millors proves del mundial
La 55a edició del ral·li RACC Catalunya-Costa Daurada s’ha presentat aquest vespre a la seu barcelonina del RACC, el club organitzador. La penúltima prova del mundial se celebrarà la setmana vinent, del 24 al 27 d’octubre, amb l’epicentre a Salou i Port Aventura World. El ral·li català podria resultar decisiu per nomenar el campió del món d’enguany. L’estonià Ott Tänak (Toyota) avantatja Sébastien Ogier (Citroën) de 28 punts i serà campió si marxa de Salou amb un coixí de 30 punts. El belga Thierry Neuville (Hyundai) també té possibilitats matemàtiques de ser campió.
En el vessant organitzatiu, el ral·li presenta l’habitual itinerari mixt, amb la primera etapa, divendres dia 25, de terra i les dues següents, d’asfalt. Continua sent l’única prova del mundial amb trams de terra i asfalt, per bé que aquesta fesomia té data de caducitat: el 2021, quan el ral·li tornarà al mundial després d’un any de descans, el recorregut serà tot en la mateixa superfície. La vigília del començament de la prova, el dijous dia 24, es disputarà el tram de proves, a la zona d’Emprius, a Salou, i a la tarda es farà la cerimònia oficial de sortida al passeig Jaume I de la població. El recorregut de la prova és de 1.288,85 quilòmetres, dels quals 325,56 de velocitat en disset trams cronometrats (sis de terra i onze d’asfalt, un dels quals, l’últim de dissabte, a Salou mateix).
El president del RACC, Josep Mateu, ha volgut posar en valor la feina del club, amb la complicitat i el consens del territori: “L’objectiu és fer una de les millors proves del mundial. El RACC està fent un gran esforç de fa anys; un esforç econòmic, humà i de mitjans tecnològics, per oferir una prova espectacular i un repte esportiu, amb el retorn d’un important impacte econòmic al territori, de 50 milions d’euros.” Mateu ha afegit que el ral·li és “una plataforma de projecció internacional per a la Costa Daurada”.
A banda d’oferir un ral·li exigent per als pilots i els equips, el RACC també fa una gran aposta per la seguretat i sostenibilitat, àmbits en els quals el ral·li Catalunya-Costa Daurada és un referent en el mundial. En aquest últim aspecte, les novetats d’enguany són l’ús de gots reutilitzables en el parc d’assistència de Port Aventura World –el millor service del mundial, per cert– i la compensació de la petjada de carboni de l’organització i els equips mitjançant la contribució a un projecte mediambiental de Clean CO2. A més a més, un equip de voluntaris informarà als aficionats perquè també puguin neutralitzar la seva petjada.
Els Solans, en WRC2
La llista d’inscrits presenta 64 equips, incloent-hi el nou cops campió del món Sébastien Loeb, vencedor de l’última edició del ral·li RACC i que aquest any hi torna, en una de les seves esporàdiques aparicions en el mundial. Entre els 28 cotxes de la categoria WRC2 i R5, destaquen els catalans Nil i Jan Solans. El primer correrà amb un VW Polo R5, amb Marc Martí com a copilot, i el seu germà, acabat de coronar com a campió del món júnior amb el seu copilot Mauro Barreiro, debutarà en WRC2 amb un Ford Fiesta R5.
El ral·li també puntua per a la Beca Júnior R2, el campionat que va vèncer Jan Solans el 2018 i que ara lidera Pep Bassas, amb Axel Coronado, seguit per Sergi Francolí i Maria Salvo. Tots dos pilots han estat presents en la presentació. També amb sengles Peugeot 208 R2 correran Ramon Cornet i Dani Noguer, i Miquel Labarias i Jordi Sánchez.
Per acabar, el RACC ha esvaït els dubtes sobre la celebració de la prova que s’havien esbombat des d’algun mitjà madrileny. “Ara com ara no ens preocupa res, tret del pronòstic del temps, que diu que hi podria haver tempestes. A banda d’això estem molt ben organitzats”, va assegurar Mateu.