Ral·lis

Dempeus, arriba Loeb

El veterà excampió del món torna a fer-la grossa i acaba líder la primera etapa

Ogier perd tres minuts i aplana el camí a Tänak, cinquè ahir

El probable desenllaç del títol mundial a favor d’Ott Tänak i qualsevol altra circumstància passa a un segon terme quan, com ahir, es fa present la llegenda de Sébastien Loeb. Va guanyar a Catalunya el 2018 i ara, amb 45 anys fets, el nou cops campió del món manté l’idil·li amb aquest ral·li. El Hyundai i20 WRC és guanyador sobre terra, però Loeb feia cinc mesos que no competia en el mundial –de fet, si va disputar i guanyar un ral·li estatal a Granada fa una setmana va ser per posar-se a to– i tot això havent estat cinc anys apartat dels ral·lis. L’asfalt li anirà més o menys bé, però el seu nom encara fa molta ombra.

Des del cinquè lloc, rere el seu company Kris Meeke, Ott Tänak (Toyota) és cada cop més a prop de ser el primer campió no francès en 16 anys. El títol ja no el poden guanyar els seus rivals –singularment l’encara campió Sébastien Ogier–, l’hauria de perdre ell. En tot cas, queden molts quilòmetres per esguerrar-ho o ser víctima d’algun incident mecànic, com el que ahir va patir Ogier amb la direcció.

Tres trams per un KO

Si Tänak –de qui el portal Motorsport.com diu que ja ha signat contracte amb Hyundai per al 2020– acaba sent campió, tindrà difícil celebrar-ho com a guanyador del ral·li. De moment, fins i tot és fora del podi. I si el guanyador diumenge a Salou fos Neuville, a l’estonià de 32 anys li convindria fer podi. L’etapa de terra ha posat de manifest la competitivitat dels Hyundai –primer, segon i tercer– i la fam de victòria que continuen tenint Dani Sordo (36 anys) i el mite Loeb. Sordo va liderar el ral·li fins a l’últim tram, on va cedir 21 segons i dues posicions de cop.

Loeb i la lluita dels Hyundai van tapar la pugna pel títol, que havia durat tres trams, fins que Ogier, el més ràpid en la curta (7 km) primera especial –ell mateix va admetre que havia arriscat amb la tria del pneumàtic–, va cedir 45 segons a Horta-Bot (19 km) i tres minuts en el tercer tram (39 km), amb problemes en la direcció.

Malgrat el seu simptomàtic escratx a la Fatarella (en un tram tan llarg, amb asfalt i terra, les gomes dures i ben cuidades troben tot el seu sentit), Loeb no va arribar líder a l’assistència. Qui manava a la mitja part era Dani Sordo, segon en els tres trams del matí. En tot cas, entre el cantàbric i el setè, Esapeka Lappi (Citroën), hi havia només 12 segons. El finlandès va completar el dia de glòria de la marca francesa abandonant en el segon tram de la tarda quan se li va parar el cotxe.

Al matí, el tercer tram també havia eliminat l’equip català més competitiu. Nil Solans-Marc Martí (VW Polo R5) eren segons en RC2 a 4,5 segons de Mads Ostberg (Citroën C3 R5) i 12ns absoluts quan una punxada a principi de tram els va fer parar per canviar la roda. Una segona punxada, i nova aturada, va enviar-lo al pou. El seu germà Jan va fer una etapa de menys a més per adaptar-se al Fiesta R5 i és 11è de la seva categoria i 21è absolut.

Pep Bassas i Àxel Coronado s’han adjudicat la beca R2 de la federació espanyola –agafen el relleu de Jan Solans– i són a tocar del títol en el campionat ibèric que es disputa amb els Peugeot 208 R2. Ahir van acabar primers entre els participants d’aquestes monomarques i segons de la categoria RC4. El premi oficial és disputar l’europeu del 2020 amb un cotxe de la categoria R2.

PROTAGONISTES

Faig tot el que puc, no soc conscient d’haver comès errors en el tram llarg, però vaig molt al límit a vegades
Ott Tänak
toyota
No sé què ha passat en l’últim tram perquè no veig que hagi fet res malament, però el temps no ha sortit
Dani Sordo
HYUNDAI
General (1a etapa)
1r Loeb-Elena (Hyundai i20 WRC) 1h21:24.7
2n Neuville-Gilsoul (Hyundai i20 WRC) a 1.7
3r Sordo-Del Barrio (Hyundai i20 WRC) a 7.6
4t Meeke-Marshall (Toyota Yaris WRC) a 13.0
5è Tänak-Järveoja (Toyota Yaris WRC) a 21.7
6è Latvala-Anttila (Toyota Yaris WRC) a 30.1
7è Evans-Martin (Ford Fiesta WRC) a 44.0
8è Suninen-Lehtinen (Ford Fiesta WRC) a 51.8
9è Katsuta-Barritt (Toyota Yaris WRC) a 1:50.3
10è Ostberg-Erikssen (Citroën C3 R5) a 2:59.8
11è Loubet-Landais (Skoda Fabia R5) a 3:14.6
12è Camilli-Veillas (Citroën C3 R5) a 3:16.1
13è Veiby-Andersson (VW Polo R5) a 3:36.8
14è Rovanperä-Halttunen (Skoda Fabia R5) a 3:41.0
15è Kajetanowicz-Kjetanowicz (VW Polo R5) a 3:44.1
16è Griazin-Fedorov (Skoda R5) a 3:47.9
17è Ogier-Ingrassia (Citroën WRC) a 4:01.4
18è Kopecky-Hlouseka (Skoda Fabia R5) a 4:06.9
19è Lindholm-Korhonen (VW Polo R5) a 4:19.2
20è Greensmith-Edmondson (Ford Fiesta R5) a 5:13.3
21è J. Solans-Barreiro (Ford Fiesta R5) a 5:15.0
22è Andolfi-Inglesi (Skoda Fabia R5) a 5:19.4
28è N. Solans-Martí (VW Polo R5) a 11:21.9
32è Bassas-Coronado (Peugeot 208 R2) a 15:19.0
35è Francolí-Salvo (Peugeot 208 R2) a 17:24.4
He anat al límit, de l’inici al final. És brutal com s’arrapa el cotxe. Som tres Hyundai a davant, increïble
Sébastien Loeb
HYUNDAI
Havent arrencat tan fort, ara costa trobar la motivació. Només queda acabar com més amunt millor
Sébastien Ogier
CITROËN

El mal perdre de la dona d’Ogier

Andrea Kaiser, presentadora alemanya de televisió i esposa de Sébastien Ogier, i seguidora habitual del campionat, va escriure una piulada molt ofensiva cap a Citroën que hores després va esborrar. Deia: “No hi ha gaire res a dir de Citroën. És una vergonya asseure un campió del món en un cotxe com aquest.” Ho acompanyava de l’etiqueta #Shitroen (shit , paraula anglesa que es tradueix per “merda”.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)