Ral·lis

Dempeus, arriba Loeb

El veterà excampió del món torna a fer-la grossa i acaba líder la primera etapa

Ogier perd tres minuts i aplana el camí a Tänak, cinquè ahir

El pro­ba­ble desen­llaç del títol mun­dial a favor d’Ott Tänak i qual­se­vol altra cir­cumstància passa a un segon terme quan, com ahir, es fa pre­sent la lle­genda de Sébas­tien Loeb. Va gua­nyar a Cata­lu­nya el 2018 i ara, amb 45 anys fets, el nou cops campió del món manté l’idil·li amb aquest ral·li. El Hyun­dai i20 WRC és gua­nya­dor sobre terra, però Loeb feia cinc mesos que no com­pe­tia en el mun­dial –de fet, si va dis­pu­tar i gua­nyar un ral·li esta­tal a Gra­nada fa una set­mana va ser per posar-se a to– i tot això havent estat cinc anys apar­tat dels ral·lis. L’asfalt li anirà més o menys bé, però el seu nom encara fa molta ombra.

Des del cinquè lloc, rere el seu com­pany Kris Meeke, Ott Tänak (Toyota) és cada cop més a prop de ser el pri­mer campió no francès en 16 anys. El títol ja no el poden gua­nyar els seus rivals –sin­gu­lar­ment l’encara campió Sébas­tien Ogier–, l’hau­ria de per­dre ell. En tot cas, que­den molts quilòmetres per esguer­rar-ho o ser víctima d’algun inci­dent mecànic, com el que ahir va patir Ogier amb la direcció.

Tres trams per un KO

Si Tänak –de qui el por­tal Motors­port.com diu que ja ha sig­nat con­tracte amb Hyun­dai per al 2020– acaba sent campió, tindrà difícil cele­brar-ho com a gua­nya­dor del ral·li. De moment, fins i tot és fora del podi. I si el gua­nya­dor diu­menge a Salou fos Neu­vi­lle, a l’estonià de 32 anys li con­vin­dria fer podi. L’etapa de terra ha posat de mani­fest la com­pe­ti­ti­vi­tat dels Hyun­dai –pri­mer, segon i ter­cer– i la fam de victòria que con­ti­nuen tenint Dani Sordo (36 anys) i el mite Loeb. Sordo va lide­rar el ral·li fins a l’últim tram, on va cedir 21 segons i dues posi­ci­ons de cop.

Loeb i la lluita dels Hyun­dai van tapar la pugna pel títol, que havia durat tres trams, fins que Ogier, el més ràpid en la curta (7 km) pri­mera espe­cial –ell mateix va adme­tre que havia arris­cat amb la tria del pneumàtic–, va cedir 45 segons a Horta-Bot (19 km) i tres minuts en el ter­cer tram (39 km), amb pro­ble­mes en la direcció.

Mal­grat el seu simp­tomàtic escratx a la Fata­re­lla (en un tram tan llarg, amb asfalt i terra, les gomes dures i ben cui­da­des tro­ben tot el seu sen­tit), Loeb no va arri­bar líder a l’assistència. Qui manava a la mitja part era Dani Sordo, segon en els tres trams del matí. En tot cas, entre el cantàbric i el setè, Esa­peka Lappi (Citroën), hi havia només 12 segons. El fin­landès va com­ple­tar el dia de glòria de la marca fran­cesa aban­do­nant en el segon tram de la tarda quan se li va parar el cotxe.

Al matí, el ter­cer tram també havia eli­mi­nat l’equip català més com­pe­ti­tiu. Nil Solans-Marc Martí (VW Polo R5) eren segons en RC2 a 4,5 segons de Mads Ost­berg (Citroën C3 R5) i 12ns abso­luts quan una pun­xada a prin­cipi de tram els va fer parar per can­viar la roda. Una segona pun­xada, i nova atu­rada, va enviar-lo al pou. El seu germà Jan va fer una etapa de menys a més per adap­tar-se al Fiesta R5 i és 11è de la seva cate­go­ria i 21è abso­lut.

Pep Bas­sas i Àxel Coro­nado s’han adju­di­cat la beca R2 de la fede­ració espa­nyola –aga­fen el relleu de Jan Solans– i són a tocar del títol en el cam­pi­o­nat ibèric que es dis­puta amb els Peu­geot 208 R2. Ahir van aca­bar pri­mers entre els par­ti­ci­pants d’aques­tes mono­mar­ques i segons de la cate­go­ria RC4. El premi ofi­cial és dis­pu­tar l’euro­peu del 2020 amb un cotxe de la cate­go­ria R2.

PROTAGONISTES

Faig tot el que puc, no soc conscient d’haver comès errors en el tram llarg, però vaig molt al límit a vegades
Ott Tänak
toyota
No sé què ha passat en l’últim tram perquè no veig que hagi fet res malament, però el temps no ha sortit
Dani Sordo
HYUNDAI
General (1a etapa)
1r Loeb-Elena (Hyundai i20 WRC) 1h21:24.7
2n Neuville-Gilsoul (Hyundai i20 WRC) a 1.7
3r Sordo-Del Barrio (Hyundai i20 WRC) a 7.6
4t Meeke-Marshall (Toyota Yaris WRC) a 13.0
5è Tänak-Järveoja (Toyota Yaris WRC) a 21.7
6è Latvala-Anttila (Toyota Yaris WRC) a 30.1
7è Evans-Martin (Ford Fiesta WRC) a 44.0
8è Suninen-Lehtinen (Ford Fiesta WRC) a 51.8
9è Katsuta-Barritt (Toyota Yaris WRC) a 1:50.3
10è Ostberg-Erikssen (Citroën C3 R5) a 2:59.8
11è Loubet-Landais (Skoda Fabia R5) a 3:14.6
12è Camilli-Veillas (Citroën C3 R5) a 3:16.1
13è Veiby-Andersson (VW Polo R5) a 3:36.8
14è Rovanperä-Halttunen (Skoda Fabia R5) a 3:41.0
15è Kajetanowicz-Kjetanowicz (VW Polo R5) a 3:44.1
16è Griazin-Fedorov (Skoda R5) a 3:47.9
17è Ogier-Ingrassia (Citroën WRC) a 4:01.4
18è Kopecky-Hlouseka (Skoda Fabia R5) a 4:06.9
19è Lindholm-Korhonen (VW Polo R5) a 4:19.2
20è Greensmith-Edmondson (Ford Fiesta R5) a 5:13.3
21è J. Solans-Barreiro (Ford Fiesta R5) a 5:15.0
22è Andolfi-Inglesi (Skoda Fabia R5) a 5:19.4
28è N. Solans-Martí (VW Polo R5) a 11:21.9
32è Bassas-Coronado (Peugeot 208 R2) a 15:19.0
35è Francolí-Salvo (Peugeot 208 R2) a 17:24.4
He anat al límit, de l’inici al final. És brutal com s’arrapa el cotxe. Som tres Hyundai a davant, increïble
Sébastien Loeb
HYUNDAI
Havent arrencat tan fort, ara costa trobar la motivació. Només queda acabar com més amunt millor
Sébastien Ogier
CITROËN

El mal perdre de la dona d’Ogier

Andrea Kaiser, presentadora alemanya de televisió i esposa de Sébastien Ogier, i seguidora habitual del campionat, va escriure una piulada molt ofensiva cap a Citroën que hores després va esborrar. Deia: “No hi ha gaire res a dir de Citroën. És una vergonya asseure un campió del món en un cotxe com aquest.” Ho acompanyava de l’etiqueta #Shitroen (shit , paraula anglesa que es tradueix per “merda”.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.