Haro navega i guanya
Giniel de Villiers venç en la segona etapa del Dakar gràcies a l’excel·lent exercici del copilot d’Òdena al seient de la dreta del Toyota
Fernando Alonso, Laia Sanz i Gerard Farrés tenen incidents diversos en una dura jornada
Fitxar per l’equip oficial Toyota Gazoo Racing era una oportunitat que no es podia deixar escapar. Ho va veure clar Nani Roma, que havia fet els últims quatre Dakars acompanyat pel copilot d’Òdena Àlex Haro, però el va animar a no deixar passar el tren. Dit i fet, l’equip nipó va emparellar Haro amb l’experimentat Giniel de Villiers –vencedor del primer Dakar sud-americà, el 2009– i la parella es va estrenar amb una gran victòria en el Ral·li del Marroc, la cita clàssica de preparació per al Dakar, el proppassat octubre. Ahir, el pilot sud-africà va vèncer en la segona etapa del Dakar gràcies a la gran navegació del copilot anoienc en l’últim parcial de l’especial, de 367 quilòmetres. Era el primer cop que el llibre de ruta s’havia entregat als equips el mateix dia al matí, sense temps per preparar-lo, i qui més bé va saber pair la novetat va ser Àlex Haro. D’una revolada, De Villiers va saltar del catorzè lloc, diumenge, al sisè.
El dominador de l’etapa havia estat el local Yazeed al Rajhi, també amb Toyota, que avantatjava De Villiers de sis minuts en l’última part de l’especial. Buscant el punt de pas que Haro va clavar a la primera, però, el saudita va perdre vint minuts i va entrar setè, just darrere de Carlos Sainz i Lucas Cruz, que van tenir una punxada però pugen del tercer lloc de la general al segon. El nou líder és l’argentí Orlando Terranova, amb un Mini 4x4 com el del sorprenent líder inicial, Vaidotas Zala, que ara és cinquè, davant de De Villiers i Haro.
La creu de la jornada va ser per a Fernando Alonso i Marc Coma, que van arrencar una roda en un forat, en el quilòmetre 160 (de 367), i van perdre dues hores i mitja. Un dels camions que dona assistència al bicampió de F-1 i el cinc cops vencedor del Dakar en moto és el del masnoví Francesc Ester –en el seu segon Dakar, el primer al volant–, però quan va rebre l’avís era lluny del Toyota oficial i no els va poder ajudar. Per la seva banda, Nani Roma i Dani Oliveras van entrar dotzens, amb millors sensacions i més bon ritme al volant del Borgward.
Farrés s’enfonsa
En moto va saltar una nova sorpresa, amb el triomf del privat Ross Branch. El de Botswana, pilot d’avió en el dia a dia i de motocròs i totterreny en el temps lliure, havia estat tretzè i millor debutant el 2019, i diumenge, catorzè en el primer tram. Ahir va fer realitat un somni. Sam Sunderland va ser segon i és el nou líder de la general, mentre que Toby Price va ser quinzè, obrint la pista, i va caure al novè lloc.
Entre els catalans, Laia Sanz va caure cap al quilòmetre 30, després de topar amb una pedra, i va cedir més de 40 minuts, havent rebut l’ajuda de Joan Pedrero. Avui, en la segona part de l’etapa marató, sortirà adolorida i endarrerida –la pols en suspensió va ser un problema generalitzat–, i amb la moto un xic malmesa.
Tanmateix, qui va sortir més perjudicat de la segona jornada va ser Gerard Farrés, en la categoria SxS (buguis lleugers). El de Manlleu va punxar dues rodes en el primer quilòmetre de l’especial, i va haver de completar-la a poc a poc per no arriscar. Encara bo que Santi Navarro, fent bo l’esperit del Dakar, li’n va deixar una perquè pogués acabar el tram sense l’ai al cor.