Sainz acarona el títol
El madrileny avantatja de 17:46 minuts Al-Attiyah i d’11:48 Peterhansel en només 223 quilòmetres d’etapa marató i ho té de cara per alçar el seu tercer Dakar
El castellonenc Barreda s’imposa i ja és tercer en la general
El pilot madrileny Carlos Sainz i el seu copilot, el català Lucas Cruz (Mini), van deixar ahir encarrilat el Dakar amb un triomf incontestable en la desena etapa, l’última part de la qual va ser cancel·lada per les fortes ratxes de vent que impedien que els helicòpters sobrevolessin la zona de competició. Sainz, que partia amb només 24 segons de diferència sobre Nasser al-Attiyah (Toyota), va aconseguir un avantatge de gairebé 18 minuts respecte al qatarià, i de gairebé 12 respecte al francès Stéphane Peterhansel, el seu altre gran rival, en tot just 223 quilòmetres d’etapa, que inicialment era de 534 quilòmetres cronometrats i hauria d’haver estat la segona més llarga del ral·li. Així, el madrileny afrontarà les dues últimes etapes amb un avantatge en la general de més de 18 minuts respecte als seus dos principals perseguidors. Tant Peterhansel, guanyador de la novena etapa, com Al-Attiyah, segon, van ser els dos primers cotxes a sortir en la jornada. Per tant, van haver d’obrir pista i trobar el rumb correcte, i van cometre un error de navegació. El beneficiat directe va ser Sainz, que sortia just al darrere d’ells. Una menció especial es mereixen el sud-africà Giniel de Villiers i el seu copilot, el català Àlex Haro, que van fer una bona navegació i són tercers en l’etapa.
Tampoc no va ser un bon dia per a Fernando Alonso i Marc Coma (Toyota) –55ns–, que van bolcar en travessar una duna en una zona d’espectadors que es trobava a un quilòmetre de la sortida de l’etapa i van haver de fer la resta de l’especial sense el parabrisa del davant i amb ulleres per protegir-se de la sorra. El contratemps sofert pel d’Oviedo adquireix encara més importància en tractar-se d’una etapa marató, en què els competidors no poden disposar dels seus mecànics com habitualment fan per reparar les unitats i ha de ser la mateixa tripulació la que arregli qualsevol avaria. Alonso s’havia ficat dimarts entre els deu primers de la classificació general –ahir va baixar quatre posicions, fins al catorzè lloc– després de quatre jornades en què havia encadenat una dinàmica positiva d’acabar les etapes dins dels deu millors de la cursa, inclòs el magnífic segon lloc de la vuitena etapa, sobretot tenint en compte que l’asturià és un debutant. També va ser una jornada desastrosa per a Nani Roma i Dani Oliveras (Borgward), que van perdre més de quatre hores. Cauen del 21è al 33è lloc en la general.
La jornada es va desenvolupar entre l’enclavament petrolier de Harad i Shubaytah, una base militar situada prop de la frontera de l’Aràbia Saudita amb els Emirats Àrabs Units, enmig d’un extens desert de 650.000 quilòmetres quadrats pràcticament deshabitat.
Triomf de Barreda
En motos, Joan Barreda (Honda) aferma la seva progressió dels darrers dies i va guanyar la seva primera etapa al davant del nord-americà Ricky Brabec (Honda), que manté un avantatge sòlid al capdavant de la general amb un marge de 25:44 sobre el xilè Pablo Quintanilla (Husqvarna) i de 27:09 sobre el mateix Barreda, que s’enlaira del quart al tercer lloc. Si no hi ha un daltabaix, Brabec acarona el seu primer títol en el Dakar. Pel que fa als catalans, Laia Sanz (Gas Gas) ha estat la millor amb una dinovena posició, a 27:51, i Jaume Betriu (KTM) ha estat 32è a 35:15. Joan Pedrero (KTM), per la seva banda, ha creuat la meta 36è, a 37:12. L’onzena etapa es correrà avui entre Shubaytah i Haradh i amb el perill de dunes molt altes en una especial de 379 quilòmetres.