Els líders resisteixen
Ricky Brabec, en motos, i Carlos Sainz i Lucas Cruz, en cotxes, perden un grapat de minuts en la penúltima etapa del Dakar, però tenen el triomf a mig coll
Al-Attiyah haurà de defensar el segon lloc de l’atac de Peterhansel
No poden dir blat fins que no el tinguin al sac i ben lligat, però Ricky Brabec, en motos, i Carlos Sainz i Lucas Cruz, en cotxes, ja havien fet la feina dimecres, en la primera part de l’etapa marató (sense assistència), i ahir es van permetre el luxe de cedir un grapat de minuts sense comprometre el lideratge que, avui, els ha de coronar campions del primer Dakar a l’Aràbia Saudita.
Dimecres, el nord-americà d’Honda havia entrat segon, a un minutet del seu company Joan Barreda i cinc per davant del seu rival immediat, Pablo Quintanilla (Husqvarna), mentre que el madrileny i el seu copilot barceloní havien aconseguit la victòria d’etapa més folgada d’aquesta edició, tot i que l’especial es va interrompre per raons de seguretat i amb prou feines va arribar a la meitat de la distància prevista. Els perseguidors van recuperar el protagonisme en la segona part de l’etapa marató (374 quilòmetres d’especial i un llarg enllaç de tornada a Harad), però va ser una victòria fútil, i el tuareg –el trofeu que reben els vencedors– continua fermament a les mans de Brabec i Sainz-Cruz.
Un grapat de segons
En motos, el xilè Quintanilla va obtenir la segona victòria en tres dies, però els prop de 14 minuts que el separen de l’Honda del líder semblen inabastables. Qui més suc va treure dels cent quilòmetres de dunes en l’immens desert conegut com a lloc buit van ser Matthias Walkner, que només va cedir nou segons a Quintanilla, i Toby Price. Els de KTM van apartar Barreda del tercer lloc de la general. El castellonenc obria pista, en l’últim dia en què els pilots van rebre el llibre de ruta al matí, i es va fer mal al canell després de saltar una duna. Per acabar-ho d’adobar, va canviar el motor en acabar l’etapa (15 minuts de penalització), de manera que va caure al setè lloc. L’etapa no es va deslliurar de viure un greu accident. Un pilot privat, el neerlandès Edwin Straver, va caure i es troba ingressat a Riad en estat crític.
En cotxes, Sainz i Cruz van resoldre força bé el fet d’obrir pista –tenien la referència de les traçades de les motos– i van cedir tot just vuit minuts al seu company Stéphane Peterhansel. Els buguis de Mini han guanyat vuit de les onze etapes fins ara, quatre per cap. L’etapa va ser igual d’ajustada que la de les dues rodes. Nasser al-Attiyah va sumar el cinquè segon lloc parcial –no ha guanyat cap etapa–, a només deu segons del pilot francès. En la general, el qatarià avantatja Monsieur Dakar de tot just sis segons. Haurà de pensar més a defensar el segon esglaó del podi que no pas a empaitar el Mini capdavanter. Les categories de buguis lleugers i camions sí que estan dades i beneïdes. Casey Currie manté un gran avantatge en SxS, amb el seus companys Gerard Farrés i Armand Monleón com a motxillers de luxe. En camions, domini absolut del Kamaz d’Andrei Karginov.
PROTAGONISTES
LA DADA
Betriu, primer debutant
Jaume Betriu va començar l’onzena etapa segon entre els debutants en moto, a tot just 50 segons del líder, Martin Michek. Però ahir el pilot txec va perdre una hora llarga i el de Coll de Nargó es va enlairar fins al primer lloc, després de tornar a ser el millor català, fent gala d’una gran regularitat. Ara el segon rookie és Jamie McCanney, que va entrar sisè per col·locar-se a onze minuts de Betriu en la general. Tanmateix, el de l’illa de Man disposa d’una Yamaha oficial, mentre que el català pilota una KTM privada. Ahir, el pluricampió estatal d’enduro va acabar l’etapa amb la seva parella, Laia Sanz, que s’havia donat un fort cop al pit contra la moto en un forat, sense arribar a caure.