Dakar

Campions merescuts en el Dakar saudita

Ricky Brabec dona la primera victòria en motos a Honda en 30 anys, i Carlos Sainz i Lucas Cruz sumen la tercera en cotxes, amb tres marques diferents

El primer Dakar a l’Aràbia Saudita comença amb bon peu, però la velocitat de les especials de la segona setmana genera algunes crítiques

La dot­zena i última etapa del Dakar 2020 no estava plan­te­jada com un mer tràmit, ja que incloïa una espe­cial de 374 quilòmetres –a prop de la mit­jana diària de 420 que tenia aquesta edició–, però l’orga­nit­zació va reta­llar el començament de l’espe­cial per unes obres en un gaso­ducte i, de retruc, l’arri­bada al podi final de Qid­diya va esde­ve­nir un tra­jecte de tran­sició. El canvi va ser ben rebut de cap a cap del grup, però els més alleu­jats van ser els líders res­pec­tius de motos i cot­xes, les cate­go­ries amb el marge més minso al cap­da­vant. Amb tan poc camp per córrer, Ricky Bra­bec, en motos, i Car­los Sainz i Lucas Cruz, en cot­xes, no van veure peri­llar els res­pec­tius pri­mers llocs en cap moment.

Així, doncs, el pilot nord-ame­ricà va donar la pri­mera victòria a Honda en 30 edi­ci­ons, men­tre que els de Mini van vèncer per ter­cer cop junts, amb tres mar­ques dife­rents. Igna­cio Casale, en quads; Casey Cur­rie, en buguis lleu­gers, i Andrei Kar­gi­nov, en cami­ons, també van rubri­car el tri­omf en les seves cate­go­ries.

Després de fer 7.844 quilòmetres des del 5 de gener, 4.579 dels quals, cro­no­me­trats (4.105 les motos i quads), la cerimònia del podi en el futur com­plex d’oci a tocar de la capi­tal, Riad, va mar­car l’inici de la ter­cera època del Dakar. El raid va néixer a Àfrica el 1979, va ater­rar a Sud-amèrica el 2009 i s’estarà a la península Aràbiga cinc anys pel cap baix.

Llo­an­ces i crítiques

La prova va començar amb bon peu, amb llo­an­ces gene­ra­lit­za­des per la vari­e­tat i selec­ti­vi­tat del recor­re­gut, però la segona set­mana va gene­rar algu­nes crítiques, per la velo­ci­tat des­bo­cada de les espe­ci­als, algu­nes com­ple­ta­des amb una mit­jana de velo­ci­tat supe­rior als 120 km/h, amb trams de molts quilòmetres de gas a fons.

Aquesta segona set­mana no va poder començar pit­jor, amb l’acci­dent mor­tal del popu­lar pilot de motos Paulo Gonçalves, diu­menge pas­sat, l’endemà de la jor­nada de des­cans a Riad. A par­tir de la desgràcia, ningú va amenaçar el lide­ratge de Bra­bec. “Cal tenir en compte que l’acci­dent de Gonçalves de segur que va des­con­cen­trar Toby Price [campió el 2019], perquè va ser el pri­mer que se’l va tro­bar a la pista i va viure un moment molt dur”, raona Isi­dre Esteve, amb nou par­ti­ci­pa­ci­ons en moto i cinc en cotxe, que aquell mateix dia va ple­gar pel tren­ca­ment del turbo del seu pro­to­tip BV6.

Bra­bec ja havia donat un avís seriós de les seves pos­si­bi­li­tats l’any pas­sat, al Perú, quan lide­rava la prova en l’ante­penúltima etapa però va tren­car el motor de la CRF 450. La marca japo­nesa, que té la seu de l’equip de ral·li a la fàbrica cata­lana de Santa Perpètua de Mogoda, s’ha res­ca­ba­lat aquest any, amb un tri­omf que tallat la ratxa de 18 victòries segui­des de KTM. Tan­ma­teix, el teòric cap de files d’HRC, Joan Bar­reda, con­ti­nua de pega. Amb 24 eta­pes gua­nya­des –inclo­ent-n’hi una el 2019–, el cas­te­llo­nenc és el pilot amb més victòries par­ci­als però cap tri­omf abso­lut. Va arri­bar a ser ter­cer, però al final va aca­bar setè.

En cot­xes, no hi va haver color en el duel entre Mini i Toyota, els equips més pode­ro­sos. El recor­re­gut, amb molta sorra i poques pis­tes, sem­blava fet a mida per als buguis de dues rodes motrius, com els Mini de Sainz i Stéphane Peter­han­sel, que poden ajus­tar la pressió dels pneumàtics des de la cabina per gua­nyar tracció quan el ferm és tou, un gad­get pro­hi­bit en els 4x4. Els dos pri­mers dies, i també ahir, quan l’espe­cial final incloïa més pis­tes de terra, van vèncer vehi­cles de qua­tre rodes motrius, com els Toyota i els antics Mini 4x4, però la resta de dies van domi­nar els buguis. No només els Mini del futur ven­ce­dor i de Mon­si­eur Dakar, sinó també el pro­to­tip pri­vat de Mat­hieu Ser­ra­dori, ven­ce­dor dilluns i vuitè abso­lut. “Aquest Dakar, amb una pri­mera set­mana força tècnica i una segona més ràpida, amb dunes prou fàcils, ha afa­vo­rit els buguis en com­pa­ració amb els 4x4, per la seva velo­ci­tat punta més alta i el tipus de sus­pen­si­ons”, con­firma Esteve. Impo­tent, Nas­ser al-Attiyah, campió el 2019, va ser segon rere un bugui en cinc eta­pes, però no en va gua­nyar cap fins ahir, quan ja estava tot el peix venut.

Un dels com­panys del qatarià en el potent esquadró de Toyota va ser Fer­nando Alonso, que va for­mar un equip de somni amb el cinc cops ven­ce­dor en moto Marc Coma. El bicampió de F-1 i l’expi­lot d’Avià van aca­pa­rar l’atenció mediàtica i en van veure de tots colors en la seva estrena, amb una roda arren­cada el segon dia i una bol­cada espec­ta­cu­lar dime­cres. També van estar a punt de gua­nyar una etapa, dilluns, però el sor­pre­nent Ser­ra­dori els va pis­par la car­tera. El francès pilo­tava un bugui, és clar.

Tinc un contracte de cinc anys, així que hi tornarem i mirarem de repetir-ho
Ricky Brabec
honda hrc
El secret ha estat que Lucas [Cruz] i jo sempre hem estat molt units i ell ha fet una gran feina
Carlos Sainz
mini x-raid
Haver acabat el meu primer Dakar, amb pas ferm i en aquest lloc, és per estar-ne content
Jaume Betriu
fn speed team
Després d’aquesta experiència, si ho torno a fer en el futur ho intentaré fer per guanyar
Fernando Alonso
toyota gazoo racing
Motos. 12a etapa
1r Nacho Cornejo (Honda) 1h28:15
2n Ricky Brabec (Honda) a 0:53
3r Toby Price (KTM) a 2:25
4t Luciano Benavides (KTM) a 3:09
5è Pablo Quintanilla (Husqvarna) a 3:23
6è Kevin Benavides (Honda) a 3:53
7è Adrien Metge (Sherco) a 3:53
8è Franco Caimi (Yamaha) a 4:14
9è Maciej Giemza (Husqvarna) a 4:33
10è Andrew Short (Husqvarna) a 4:57
17è Joan Pedrero (KTM) a 6:47
19è Jaume Betriu (KTM) a 7:28
25a Laia Sanz (Gas Gas) a 12:54
80è Pep Mas (Husqvarna) a 46:26
Motos. General
1r Ricky Brabec (Honda) 40h02:36
2n Pablo Quintanilla (Husqvarna) a 16:26
3r Toby Price (KTM) a 24:06
4t Nacho Cornejo (Honda) a 31:43
5è Matthias Walkner (KTM) a 35:00
6è Luciano Benavides (KTM) a 37:34
7è Joan Barreda (Honda) a 50:57
8è Franco Caimi (Yamaha) a 1h42:35
9è Skyler Howes (Husqvarna) a 2h10:40
10è Andrew Short (Husqvarna) a 2h06:36
14è Jaume Betriu (KTM) a 3h31:58
16a Joan Pedrero (KTM) a 3h45:33
18a Laia Sainz (Gas Gas) a 3h58:16
69è Pep Mas (Husqvarna) a 19h37:33
Quads. 12a etapa
1r Arkadiusz Lindner (Can-Am) 1h53:15
2n Giovanni Enrico (Yamaha) a 1:21
3r Simon Vitse (Yamaha) a 1:25
Quads. General
1r Ignacio Casale (Yamaha) 52h04:39
2n Simon Vitse (Yamaha) a 18:24
3r Rafal Sonik (Yamaha) a 1h04:15
Cotxes. 12a etapa
1r Al-Attiyah-Baumel (Toyota) 1h17:30
2n Seaidan-Alexy (Mini 4x4) a 1:32
3r Terranova-Graue (Mini 4x4) a 3:16
4t Alonso-Coma (Toyota) a 3:25
5è Peterhansel-Fiuza (Mini) a 3:31
6è Sainz-Cruz (Mini) a 3:56
7è De Villiers-Haro (Toyota) a 4:31
8è Ten Brinke-Colsoul (Toyota) a 4:40
9è Al Rajhi-Zhiltsov (Toyota) a 5:09
10è Serradori-Lurquin (Century) a 5:45
11è Prokop-Chytka (Ford) a 5:47
12è Roma-Oliveras (Borgward) a 6:05
32è Calleja-Aregall (Toyota) a 21:52
47è Foj-Santamaría (Toyota) a 39:56
59è Font-Rodríguez (Toyota) a 1h16:02
Cotxes. General
1r Sainz-Cruz (Mini) 42h59:17
2n Al-Attiyah-Baumel (Toyota) a 6:21
3r Peterhansel-Fiuza (Mini) a 9:58
4t Al Rajhi-Zhiltsov (Toyota) a 49:10
5è De Villiers-Haro (Toyota) a 1h07:09
6è Terranova-Graue (Mini 4x4) a 1h12:15
7è Ten Brinke-Colsoul (Toyota) a 1h18:34
8è Serradori-Lurquin (Century) a 1h59:21
9è Seaidan-Alexy (Mini 4x4) a 3h42:17
10è Han-Liao (2WD) a 3h51:07
13è Alonso-Coma (Toyota) a 4h42:47
26è Roma-Oliveras (Borgward) a 11h39:51
29è Calleja-Aregall (Toyota) a 12h27:42
53è Font-Rodríguez (Toyota) a 3h33:00
SxS. 11a etapa
1r Varela-Gugelmin (Can-Am) 1h36:19
2n Hildebrand-Cazalet (OT3) a 0:24
5è Puras-Blanco (Can-Am) a 4:17
Farrés-Monleón (Can-Am) a 7:31
15è Navarro-Solà (Can-Am) a 11:46
33è Peña-Tornabell (Polaris) a 33:59
SxS. General
1r Currie-Berriman (Can-Am) 53h25:52
2n Kariakin-vlasuk (Can-Am) a 39:12
3r López-Latrach (Can-Am) a 52:36
6è Puras-Blanco (Can-Am) a 2h19:15
10è Navarro-Solà (Can-Am) a 5h44:35
11è Farrés-Monleón (Can-Am) a 6h41:56
22è Peña-Tornabell (Polaris) a 13h02:33
Camions. 12a etapa
1r Karginov-Mokeev-Leonov (Kamaz) 1h28:41
2n Vishneuski-Novikau-Neviarovich (Maz) a 2:01
14è Llovera-Marco-Torres (Iveco) a 8:19
28è Juvanteny-Criado-Domènech (Man) a 53:02
Camions. General
1r Karginov-Mokeev-Leonov (Kamaz) 46h33:36
2n Shibalov-Nikitin-Tatarinov (Kamaz) a 42:26
3r Viazovich-Haranin-Zaparo. (Maz) a 2h04:42
15è Llovera-Marco-Torres (Iveco) a 12h41:06
19è Juvanteny-Criado-Domènech (Man) a 26h07:56

Doble victòria catalana

Lucas Cruz va obtenir la segona victòria al costat de Carlos Sainz en els últims tres anys, però la del 2020 va tenir valor afegit. En un recorregut que posava èmfasi en la navegació (en la meitat d’etapes, els pilots no van disposar del llibre de ruta fins al mateix dia al matí, i no la nit abans), l’exercici del calderí va ser clau en la victòria del pilot del RACC. Els futurs vencedors van donar el cop definitiu dimecres, en imposar-se en la desena etapa, alhora que Al-Attiyah i Peterhansel es perdien. Àlex Haro també va guanyar una etapa sense llibre de ruta al costat de Giniel de Villiers, i va ser tercer en la desena.

En motos, Jaume Betriu va vèncer entre els pilots debutants i va cloure el seu primer Dakar com a millor català de motos, al davant de Joan Pedrero. Laia Sanz va perdre un lloc ahir, però ha acabat els seus deu Dakars disputats.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)