Matrícula en l’últim examen
Fórmula 1. Verstappen (Red Bull) dona tota una lliçó de pilotatge, control i velocitat en el darrer gran premi del 2020 als Mercedes, que no veuen perillar el subcampionat de Bottas
La F1 del 2020 ha abaixat la persiana a Abu Dhabi en una temporada que, al març, quan va esclatar la pandèmia, es va dubtar que arribés a bon port. Completar 17 grans premis ja és un èxit que molts van celebrar ahir com a inesperat. L’alegria va ser compartida per molts altres després d’uns mesos esgotadors. Max Verstappen va celebrar la desena victòria des del 2016 amb una exhibició, paradoxalment el dia que no va tenir la necessitat d’avançar ningú. Va arrencar de la posició preferent i ningú més no el va veure fins al podi, ni tan sols els Mercedes de Bottas i Hamilton. L’escuderia alemanya, amb tot, també va tenir raons per a la diversió en travessar l’arribada: el setè títol de pilots de Hamilton, el de constructors i el subcampionat de Bottas, que en cap moment va perillar, tot i la marxa triomfal de Verstappen.
No va ser el dia, en canvi, de Checo Pérez (Racing Point), sorprenent vencedor una setmana abans en el GP de Sakhir. El seu nou motor només va resistir deu voltes, fet que va deixar en safata de plata el preuat tercer lloc del mundial de constructors per a McLaren Renault, ja que Lando Norris i Carlos Sainz (5è i 6è) no van fallar. L’incident de Pérez, que va forçar la sortida del cotxe de seguretat va permetre que la majoria de pilots entressin a box per posar els pneumàtics durs, que van resistir les 45 voltes que faltaven fins a la bandera de quadres.
Entre els pocs que no van entrar hi havia els Ferrari de Vettel i Leclerc, que van completar una temporada desastrosa. Els dos pilots es van quedar fora dels punts i el sisè lloc en la classificació de constructors és la pitjor en 40 anys. El 1980, van ser desens. Aquella temporada, Jody Scheckter i Gilles Villeneuve –que venien de ser campió i subcampió el 1979– van ser 19è i 14è. El 8è lloc de Leclerc és el resultat més discret des d’aquell curs. Tot això amanit amb la dimissió, dijous per “raons personals”, del consellar delegat de la marca, Louis Camilleri. Caldrà veure què passa amb Mattia Binotto, cap de l’equip, després d’una temporada tan nefasta. L’arribada de Sainz el 2021 suposarà, això sí, sang nova per a l’escuderia. El madrileny, 6è en el mundial, ha igualat la classificació del 2019 amb un 2n lloc a Itàlia com a resultat més destacat.
L’esforç d’Albon
Un dels seients més preuats de la F1 és el del pilot que ha d’acompanyar Verstappen el 2021. Ahir, el tailandès Alex Albon, molt criticat des de la temporada passada, es va esforçar de valent per convèncer Helmut Marko i va intentar acostar-se a Hamilton en les voltes finals per somiar amb un podi impossible, ja que l’anglès, tot i trobar-se en ple procés de recuperació, no va patir pel podi. El campió, això sí, va rondinar sovint amb el seu enginyer en veure’s impotent davant el domini de Verstappen. Tampoc hauria semblat lògic un atac a Bottas, ja que el finlandès, un company exemplar, s’estava jugant el subcampionat.
Ricciardo va evitar el gran slam de Verstappen (pole, victòria i volta ràpida) en l’últim gir.