L’anunci de la pròrroga de la F-1 per un any a Catalunya, qüestió de dies
El circuit de Barcelona-Catalunya celebrarà el 30è aniversari el 2021 amb quatre campionats del món
La Covid-19 ha estat també la protagonista de l’any 2020 al circuit de Barcelona-Catalunya. Un any convuls marcat per la sotragada a la primavera, la represa esportiva concentrada en la segona meitat de l’any, el canvi a la presidència i la direcció, la precipitada i prematura dimissió de la presidenta Maria Teixidor i un resultat econòmic que, si bé no està tancat, ja se sap que serà el més assumible dels últims anys a conseqüència justament de la Covid, que ha deixat sense públic les curses i, en conseqüència, ha fet que els promotors dels campionats hagin hagut de condonar els drets de calendari al circuit. En pocs dies es farà oficial la prorroga del contracte amb la F-1 –el calendari publicat ja inclou el GP català del 7 al 9 de maig, sense condicionants– i a primers d’any s’afrontaran les primeres inversions per a la millora i l’actualització del traçat català, que el pròxim 10 de setembre farà 30 anys que va ser inaugurat.
La pandèmia ho marca tot
El 2020 serà l’any del segle XXI amb menys ocupació de les instal·lacions. Lògicament, per culpa de la Covid-19, que ha permès activitat en només 185 dies (57%) contra els 317 del 2019. Dels 185, 123 han estat destinades a lloguers, 31 a obres i manteniment i 62 a competició, concentrada en el segon semestre –11 mítings en sis mesos, ja que de març a finals de maig hi va haver 68 dies seguits de tancament– i sempre sense públic a excepció dels test de pretemporada de la F-1 al febrer (45.880 espectadors). Al juliol, agost i octubre l’ocupació ha superat el 80 per cent.
En temps de pandèmia, el protocol anti-Covid ha inclòs presa de temperatura, ús de la mascareta i de solucions hidroalcohòliques, increment de la neteja i desinfecció, test PCR i d’antígens a tots els treballadors del circuit, i als oficials del grans premis de F-1 i MotoGP, de Superbikes ral·licròs, Festival de la Velocitat, International GT Open i Racing Weekend. En total, s’han realitzat 1.400 test PCR.
Malgrat les dificultats, l’impacte de les 1.737 peces periodístiques publicades en mitjans escrits ha estat de7,3 milions d’euros, la tercera més alta de la història, darrere el 2019 i 2018.
Nou revolt i reptes de modernització
Els plans per al 2021 en el circuit de Barcelona-Catalunya parteixen del fet que els seus responsables consideren que el govern té assumit que es tracta d’una infraestructura fonamental per al país i que aquesta consideració és compartida per tot el govern. Per això el circuit remodelarà el revolt 10 per al 2021 –la frenada de l’entrada a l’estadi– per adoptar un traçat intermedi entre l’original i el que fan servir ara mateix la F-1 i MotoGP –amb la seguretat de l’escapatòria en el punt de mira–, a més de nous reptes pel que fa a la connectivitat, l’electrificació i l’autonomia energètica per tal de ser una eina més útil i atractiva per als assajos dels constructors de tot tipus de vehicles.
El calendari 2021
16 esdeveniments esportius figuren en la programació 2021 del circuit. Quatre tenen rang de campionat del món (F-1, MotoGP, ral·liscròs i Superbike), amb els dos primers recuperant les dates habituals, al maig i al juny. Quatre, a l’espera que algun dia es pugui formar part de l’itinerari del ral·li RACC-Catalunya. El ral·lisprint RACC-Circuit de Catalunya disputat ahir dissabte ha servit per explorar aquest camí..