Jordi Ventura, el talent que no caduca
El pilot de La Bisbal (1961) guanya el ral·li Empordà 20 anys després de la seva última victòria
El ral·li Empordà que es va disputar dissabte va ser l’escenari d’una de les històries competitives que de tant en tant causen sorpresa. Jordi Ventura (La Bisbal d’Empordà, 1961) i Josep Autet (Vic, 1958) van imposar-se al volant d’un Skoda Fabia R5 en una cursa amb 122 inscrits i amb dos Skoda Fabia R5 (Orriols-Pujolar i Pons-Chamorro) i un Porsche 993 (Domènech-Brugué) com a rivals més consistents. Si no és gens normals guanyar ral·lis amb 60 anys o més, encara ho és menys quan un pilot ha estat desconnectat de les curses durant 17 anys (del 2001 al 2018). Per rematar-ho, Ventura havia reparegut fa dos anys amb un VW Golf GTI (tracció a davant), havia passat a pilotar el seu antic Ford Sierra Cosworth del segle XX (propulsió posterior) i en aquesta cursa agafava el volant d’un cotxe d’última tecnologia i tracció, integral, que no té res a veure amb els clàssics que havia pilotat fins ara. La jugada s’arrodoneix perquè el ral·li Empordà tenia la seva base a la Bisbal, on va néixer Ventura.
20 anys després
Abans de penjar el casc –temporalment, tot i que probablement ni ell ho sospitava– Ventura va guanyar el seu últim ral·li el 27 de maig del 2001, és a dir fa exactament 20 anys. Va ser el Cales de Palafrugell, cosí germà de l’Empordà en el qual s’acaba d’imposar. En aquella oportunitat, pilotava un Seat Ibiza kit-car.
Jordi Ventura forma part d’una generació de pilots de record inesborrable en els ral·lis dels 80 i 90 i de la qual també formen part pilots de molt alt nivell com Enric Xargay, Josep Alsina, David Guixeras, Marc Blázquez, Toni Vidal... La seva irrupció en el ral·lis va ser amb motiu del Volant RACC del 1988. Després de dues temporades amb un R-5 GT Turbo (el cotxe de moda en aquells moments) va pilotar un Ford Sierra Cosworth, un Lancia Delta Integrale, diverses evolucions de Seat Ibiza (GTI i kit-car), BMW M3... amb cinc títols de campió de Catalunya com a premi.
Josep Autet no havia estat el copilot de Ventura fins aquesta nova etapa que va començar fins a cert punt com a diversió però que, en vista de la competitivitat que demostren, ha anat prenent un caire més seriós. A Autet se’l recorda sobretot per les temporades al costat d’Antonio Zanini (amb Ferrari, Peugeot, Ford, Citroën, Porsche...), Pep Bassas (BMW) i Mia Bardolet (Ford) però abans ja havia competit al costat de pilots de gran nivell com Jaume Pons (el pare de Xevi Pons) o Isidre Oliveras. Des del 1992, després de 15 anys d’activitat constant, ha competit de manera esporàdica, fins que s’ha associat amb Jordi Ventura.
Ventura i Autet van guanyar els cinc primers trams consecutivament i amb 35.9 segons d’avantatge sobre Orriols-Pujolar van passar a dosificar la renda, coincidint amb algun tram mullat. Al final la diferència va quedar en 24 segons, amb Pons-Chamorro en tercer lloc, a 1:33.1. L’altre vehicle de la categoria R5 present en la sortida, el Ford Fiesta de Domingo-Míguez, va abandonar en el primer tram, Els Àngels, el més llarg del ral·li i el que va servir a Ventura-Autet per construir el lideratge: 29 segons més ràpids que Orriols en el còmput de les dues passades.
Rere el trio Skoda del podi, Domènech-Brugué van acabar quarts i en l’altra cursa, la de les mecàniques modestes, Dani Oliveras-Josep Ramon Ribolleda van situar el veterà Seat Ibiza GTI en un cinquè lloc immillorable, a davant de Serratosa-Tallada (Peugeot 208 R2) i de Marc Ventura-Gerard Alsina (Renault Clio Rally5), el fill del guanyador absolut, que completava un magnífic resultat familiar.