Un estrany al paradís
Aleix Espargaró i Aprilia fan història a Silverstone amb el primer podi de l’escuderia més modesta en una última volta de vertigen
Quartararo suma el cinquè triomf, Rins és segon i Marc Márquez cau en la primera volta
El matrimoni que van contraure Aleix Espargaró (1989, Granollers) i Aprilia el 2017 va donar ahir, després de disgustos i també alegries, l’èxit més rellevant per a la parella, que va viure una jornada històrica al GP de la Gran Bretanya. El tercer lloc a Silverstone és el primer podi per a l’escuderia italiana en l’era Moto GP. Cap moto de la llegendària fàbrica de Noale havia trepitjat un podi del mundial des que l’irlandès de Belfast Jeremy McWilliams ho va fer el 2000 al GP de França dels 500 cc. El de Granollers, a més, va igualar el seu millor resultat de sempre, el tercer lloc de fa deu anys al GP de Catalunya en Moto2. Ho va celebrar com si fos un títol després d’un cos a cos memorable amb Jack Miller (Ducati) en uns últims revolts que van fer posar els pèls de punta.
Tan feliç com el de Granollers va acabar, és clar, Fabio Quartararo, que va conduir amb una seguretat absoluta la seva Yamaha cap a la cinquena victòria del 2021, que el situa més a prop del títol mundial. Els seus principals rivals (Mir, Zarco i Bagnaia) van fer figa.
Marc Márquez, per terra
El gran premi va començar per al de Cervera amb una brutal caiguda divendres i va acabar amb un altre incident que el va enviar al box ja a la volta 1, quan intentava avançar Jorge Martín (Ducati), que també va caure. Pol Espargaró, amb la pole, es va fer fort en els primers girs i durant algunes voltes va manar al davant del seu germà, un fet mai vist en aquesta categoria. L’Honda, amb tot, no podia mantenir el ritme de Quartararo, implacable a l’hora d’agafar els revolts al final de cada recta després de fer l’elecció de pneumàtics correcta, amb el tou al davant. El francès els va escalfar ràpidament o va recuperar temps ràpidament. Després d’avançar Bagnaia i els dos germans ràpidament va començar a marcar voltes ràpides i a fer una cursa en solitari mentre els seus rivals lluitaven per una segona posició oberta.
Àlex Rins (Suzuki), que havia sortit setè, va anar remuntant posicions aprofitant el desgast dels pneumàtics dels pilots que tenia al davant per completar el seu millor gran premi de l’any. Amb Pol Espargaró, que va perdre pistonada, descartat per al podi (5è), el gran perill per al seu germà tenia un nom, Miller, que en l’última recta va avançar l’Aprilia, més lenta. Aleix, amb tot, va fer una maniobra de geni i li va pispar el tercer lloc, una alegria immensa just pocs dies després que es va saber que Maverick Viñales ja provarà també l’Aprilia d’aquí a uns dies a Silverstone.
El gran premi també va viure un altre fet mai vist en la màxima categoria. Sis motos de sis marques diferents van ocupar els sis primers llocs: Yamaha, Suzuki, Aprilia, Ducati, Honda i KTM. No va ser una festa per a tots, però. Alguns aspirants al títol van perdre massa punts i la diferència de Quartararo s’ha disparat als 65 respecte a l’actual campió, Joan Mir.
Novetats a Yamaha
Abans de l’inici de la cursa el director esportiu de Yamaha, Jin Larvis, va confirmar que a partir d’ara el company de Quartararo serà Franco Morbidelli, que “ascendeix” de l’equip satèl·lit després de l’adeu precipitat de Viñales. Andrea Dovizioso, a més, podria tornar al mundial abans d’hora per ocupar el lloc de Morbidelli a l’equip de Valentino Rossi, que ja ha anunciat la seva retirada a final de temporada.
PROTAGONISTES
Remy Gardner, més líder a Moto2
L’australià Remy Gardner (Kalex) va assolir el quart triomf de la temporada i va fer un pas de gegant en el mundial ja que el seu principal rival pel títol, el seu company d’equip Raúl Fernández, va caure en les últimes voltes. Marco Bezzecchi (Kalex), que havia fet la posició preferent, va sortir bé però quan es va veure superat per Gardner en cap moment va ser capaç de trobar una escletxa per recuperar el primer lloc. El mallorquí Jorge Navarro (Boscoscuro) va fer el primer podi de la temporada i Xavi Vierge (Kalex) va ser vuitè. En Moto 3 Romano Fenati (Husqvarna) va liderar un triplet italià amb Antonelli (KTM) i Foggia (Honda) al seu costat. Pedro Acosta (KTM) manté el lideratge i Jeremy Alcoba (Honda), que sortia setè, no va tenir el dia i va acabar 21è.