TONI BOU
PILOT DE L’HONDA REPSOL TEAM
“Hem d’apropar encara més el trial a la gent”
“Un mes abans del mundial em vaig trencar el peroné, i encara vaig tenir sort que es van cancel·lar proves”
“Quan em van nomenar millor esportista català vaig pensar que hi ha alguns sacrificis que valen la pena”
Toni Bou (Piera, 1986) va celebrar dissabte el seu 15è títol mundial seguit de trial, el 29è si hi afegim també els indoor. Admet que aquesta vegada la sort dels campions ha tornat a estar al seu costat.
Deu tenir ja una sensació de ‘déjà-vu’, després de cada títol.
Sí, però un déjà-vu positiu i dels que no cansen.
Encara enmig de la pandèmia no ha estat un any fàcil.
El 2020 vam acabar molt d’hora, a l’octubre, i fins al juny passat no ens hi vam posar perquè es va ajornar fins a finals d’any el mundial d’X-Trial (indoor). Vam tenir una pretemporada molt llarga.
Abans del mundial va tenir un ensurt que gairebé li costa el campionat.
Sí. Un mes abans de l’inici em va caure la moto a sobre en un entrenament i em vaig trencar el peroné. En el primer gran premi, a Itàlia, ho vaig passar molt malament però vam poder anar de menys a més i recuperar molt bé.
Si el calendari no s’hagués retallat hauria estat impossible lluitar pel títol?
Primer de tot va ser una llàstima perdre grans premis com els del Japó, Anglaterra i la República Txeca, perquè el calendari va quedar molt concentrat, però haig d’admetre que he tingut sort perquè els dos grans premis m’haurien enganxat amb la lesió i no hauria pogut competir-hi de cap manera. Tot just hauria fet una setmana que tindria la placa a l’os. Però per al trial també era important salvar el campionat.
A principis d’any li van concedir el premi al millor esportista català. Devia pensar que ja tocava, després de 28 títols.
Ho vaig agrair molt perquè si t’ho mires bé el nivell dels esportistes a Catalunya és extraordinari i en aquell moment penses que hi ha sacrificis que valen la pena.
El GP d’Espanya es va fer en un circuit permanent i molt accessible. És aquest el futur del trial?
Sí. Que s’hi arribi fàcilment, que s’entengui la carrera, que aquesta sigui espectacular i que la gent la gaudeixi. Som un esport minoritari i, per tant, has d’apropar-lo a la gent.
Plega Fujinama. Imagino que se’l trobarà a faltar.
És una llegenda viva i ho deixa després de fer una gran temporada. Ha estat extraordinari poder compartir amb ell tots aquests moments durant els quinze anys en què hem estat companys d’equip. N’hem vist de tots els colors. Va ser un cap de setmana molt emotiu, pel títol i també perquè ell plegava.
Tindrà poder de decisió en l’elecció del nou pilot?
M’ho consultaran perquè ha de ser algú que aporti un extra a l’equip. Serà un pilot jove amb capacitat de lluitar també pel títol mundial i això serà una motivació extra per mi el proper any.
Es parla de Jaime Busto, Miquel Gelabert o Gabriel Marcelli.
Tots tres han progressat d’una manera increïble. A Busto el coneixem perquè va estar vam nosaltres i Marcelli és el més jove i també ja ha competit amb una Honda oficial. Qualsevol dels tres pot fer més passos endavant si està amb nosaltres el 2022.
Que hagi tornat Laia Sanz també ha ajudat a la difusió del mundial d’aquest any.
La Laia és tota una llegenda i que hagi volgut tornar al trial set o vuit anys després és molt bo per a nosaltres, ja que la seva figura gràcies a l’enduro i també a les seves participacions al Dakar ha crescut molt. Si algú pot fer una cosa com aquesta, tornar tant de temps després i guanyar, és ella.
Per les idees que expressa de cap a on hauria d’anar el trial, es veu en l’organització del mundial o fins i tot en la FIM?
Si soc sincer, la meva casa és el Repsol Honda Team. És on m’agradaria quedar-me i treballar directament amb els pilots. Però encara ho veig lluny. Fins al 2024 tinc contracte i tinc ganes de continuar competint. Després, si cal ajudar en l’organització dels grans premis i del mundial, també ho faré, però a la federació no m’hi veig, és un càrrec massa polític.
Les gires per promoure el trial arreu del món es podran reprendre?
Teníem molts objectius marcats per al 2020 i hem perdut moltes oportunitats i altres s’han ajornat; però ja tenim planejades visites a Israel, Estònia i Tailàndia i també al Japó. És una cosa que m’agrada molt perquè veus la gent com ho gaudeix i d’allà pot sorgir una prova per exemple del mundial X-Trial. Tenim molts fronts oberts.
El 2022 començarà a ser un any normal, doncs?
Fa pinta que sí, perquè amb la gent amb qui estic parlant sembla que l’activitat es recupera i Fujinami, ara que està retirat, obrirà més mercats als països orientals.
El mundial d’X-Trial del 2020 es farà aquest hivern. Hi haurà prova a Barcelona?
Es correrà a Barcelona, Andorra i Portugal, però no està tot tancat. No anirem al Sant Jordi si estan creixent els casos a Catalunya. La idea és fer dues o tres proves al novembre, un mundial indoor molt curt, i al gener i febrer començar el 2022 amb un mundial normal, ja amb més proves.
Per Nadal pot celebrar, doncs, el mundial número 30. Ho dic per si és aficionat als números rodons.
És un número, quan hi penso, increïble, però també ho va ser el 10 i el 20, però prefereixo plantejar-me campionat a campionat sense mirar més enllà i gaudir-lo mentre competeixes i també si el guanyes.
Costa que la televisió aposti pel trial com ho fa amb altres modalitats del motociclisme?
Hem de posar-ho més fàcil, que sigui espectacular i divertit. S’ha de fer entendre a la FIM que si es vol créixer i entrar en aquesta era on pots generar drets de televisió has de canviar de mentalitat.
Veu amb enveja els grans premis de MotoGP?
No, però ells s’han sabut adaptar. Tenen un grandíssim promotor com és Dorna. Això és el que ens faltaria a nosaltres, algú que hi posés diners i temps i que la FIM ho acceptés, perquè de vegades han entrat promotors però no es posen d’acord. Un promotor necessita un molt bon patrocinador i un patrocinador necessita que hi hagi molta gent, i si no deixes fer un xou que arribi al públic i que es pugui entendre, és difícil que la gent vingui.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.