Laia Sanz se sincera: les raons per baixar de la moto
La pilot catalana es passa al volant en el Dakar perquè no vol assumir el nivell de risc al qual l’obliga la nova generació de pilots per continuar obtenint bons resultats
Laia Sanz va confirmar dijous que no disputarà més el Dakar en moto, després d’onze participacions amb un novè lloc absolut com a millor resultat. La pilot catalana ja fa temps que es prepara per agafar el volant i, de fet, ha competit en multitud de disciplines en quadre rodes: raids, Extreme-e (vehicles elèctrics), circuits, ara ral·licròs... Li falta prendre la mida al Dakar, on mirarà d’aprofitar la seva experiència de més d’una dècada, sempre amb la moto a la meta.
En un acte d’inauguració de noves instal·lacions –un plató per enregistrar imatges– del seu patrocinador KH-7, Laia Sanz (Corbera de Llobregat, 1985) ha explicat que deixa la moto per diverses raons però sobretot, per una de molt humana: “Podia continuar en moto però també tenia la sensació d’haver fet el que volia, i més del que volia, més del que m’hauria imaginat. Estava en punt aquest de preguntar-me per què havia de continuar. Arriscar tant per fer la 15a o la 16a... ara ja no em compensava tant i tenia ganes de coses noves”.
Sí, el risc, inherent a totes les competicions del motor, i la sensació que la possibilitat de millorar resultats passava per assumir-ne més: “Al Dakar he tocat una mica sostre en moto. Sent realistes, hi ha una generació de pilots joves que s’arrisquen molt, i a mi ja no em venia tant de gust. L’edat i l’experiència et fa veure les coses de manera diferent i no tinc ganes d’assumir tant risc. No tallo del tot amb les motos, tallo amb el Dakar perquè ha arribat el moment però tinc ganes d’anar amb moto”.
Tot i que s’apunta a totes les disciplines que pot, Laia Sanz no amaga que el seu desig seria disposar a la llarga d’un cotxe competitiu: “El que em motiva més atrau més, és tenir un bon cotxe de ral·li raid, una cursa que no és tan explosiva com l’Extreme-e, que em costa més. Em criden més l’atenció els raids, llegir el terreny, navegar, les dunes... que és el que he fet i on tinc més experiència”.
Sigui quin sigui el seu vehicle aquest 2022, Laia Sanz s’obliga a un període d’aprenentatge: “És cosa d’hores, de quilòmetres, de rodar, de fer mans, d’experiència. Soc una mica millor que quan començava, al volant però estic molt a l’inici. Em falten moltes hores i quilòmetres, que en cotxe és el més difícil. Els pressupostos són una bogeria i no és com amb la moto, que quan vull entrenar-me poso gasolina i ho faig”.
Aquesta temporada, a banda dels mundials de trial (que ha guanyat) i enduro (arriba a l’última cita amb moltes possibilitats) també ha disputat el campionat Extreme-e al costat de Carlos Sainz, pilot que farà debutar en el Dakar 2022 un Audi RS Q e-tron, amb propulsió elèctrica generada per un motor de gasolina. Un cotxe que, de cares al futur, li fa dentetes: “Ara l’objectiu és aprendre, no sé on puc estar, és un primer any i ningú neix ensenyat. Tant de bo algun dia tingui l’oportunitat de tenir les eines per demostrar si valc o no”.