L’espectacle serà a l’asfalt
Motor. El Ral·li Catalunya-Costa Daurada, ja sense els trams de terra, torna a escena després d’un any d’absència i amb la pugna pel títol entre Sébastien Ogier i Elfyn Evans com a gran al·licient
Després d’un any d’absència pel sistema rotatori del mundial, el RallyRACC Catalunya-Costa Daurada torna a escena avui amb un itinerari íntegrament d’asfalt per exigències de la FIA i el títol de pilots en joc com a gran al·licient esportiu. El francès Sébastien Ogier (Toyota Yaris WRC), amb 190 punts i 24 de renda respecte del seu company d’equip el gal·lès Elfyn Evans (166), pot deixar sentenciat el seu vuitè títol mundial segons els resultats que es produeixin per les carreteres catalanes i quan només quedaria la dotzena i última prova puntuable, el Ral·li de Monza, d’aquí a un mes.
El belga Thierry Neuville (Hyundai i20 Coupé WRC), tercer amb 130 punts, ja no té possibilitats matemàtiques d’assolir el títol. Precisament, Neuville va ser l’últim guanyador del ral·li català, en l’edició del 2019, que va posar el punt final a la configuració mixta de la prova, amb trams d’asfalt i de terra. El triomf del pilot belga va quedar eclipsat aleshores per la consecució del títol mundial per part de l’estonià Ott Tänak, que amb el segon lloc a Salou va trencar el monopoli que durant tres lustres havien capitalitzat els dos Sébastien, Loeb (9) i Ogier (6). Aquest any Tänak és cinquè (128), a només dos punts de la tercera plaça i a un de la quarta, en mans del jove finès de 20 anys Kalle Rovanperä (Toyota Yaris WRC), la gran sensació del curs. Aquests cinc pilots s’han repartit les victòries en les deu primeres curses del campionat.
Nil Solans, amb un WRC
La gran inscripció del RallyRACC l’encapçalen dotze vehicles RC1-WRC, nou dels quals puntuen per al mundial de constructors: cinc Hyundai i20 Coupé, quatre Toyota Yaris i tres Ford Fiesta. A més del cantàbric Dani Sordo (Hyndai), un habitual de la prova catalana, també estarà entre aquesta dotzena d’escollits el pilot de Matadepera Nil Solans, que a última hora ha cobert la baixa de l’accidentat Pierre-Louis Loubet. La presència de Solans, amb Marc Martí com a copilot, serà de ben segur un dels grans al·licients per als aficionats catalans. En total, entre les diferents categories de competició hi haurà fins a 73 vehicles a la línia de sortida de Salou.
La primera etapa del RallyRACC es disputa demà, però avui ja comença l’activitat amb el Shakedown, l’habitual tram de proves que en aquesta ocasió tindrà com a escenari el coll de la Teixeta (4,13 km). Precisament, aquesta especial serà la que tancarà el ral·li diumenge i atorgarà punts addicionals als cinc primers classificats (Power Stage).
Pel que fa al recorregut del ral·li, la primera jornada és la que presenta més canvis, ja que en anteriors edicions es disputava gairebé tota sobre terra. La gran novetat és el tram de la Granadella (21,77 km), que s’inclou per primer cop en el recorregut. Els altres dos trams de la jornada inaugural, Vilaplana (20 km) i Riba-roja (14,20 km), també seran desconeguts per a molts pilots, ja que no formaven part de l’itinerari del ral·li des de l’edició del 2014. El tram de Querol-les Pobles (19,14 km), ja en la jornada de dissabte, ha tingut diverses modificacions respecte a l’última edició. La resta de trams són idèntics als que es van disputar el 2019.
EL CAMPIONAT
Ogier té 190 punts i amb 24 d’avantatge respecte d’Evans pot decidir el seu vuitè títol a SalouLA XIFRA
Trenta anys al mundial
Amb l’edició que es posa avui en marxa, el RallyRACC Catalunya complirà 30 anys des que es va estrenar com a prova puntuable per al mundial de l’especialitat. En l’edició del 1991 es van imposar l’alemany Armin Schwarz i el copilot suec Arne Hertz (Toyota Celica GT-4). Des d’aleshores, la prova catalana només ha deixat de puntuar pel màxim campionat el 1994 (només va ser mundial de 2 litres) i el 2020, pel sistema rotatori del campionat, tot i que posteriorment també va coincidir amb la irrupció de la pandèmia. Dels trenta anys lligats al mundial, catorze van tenir com a centre neuràlgic Lloret de Mar i els setze últims l’escenari ha estat Salou, amb PortAventura World com a centre d’operacions. Si en l’etapa a la Costa Brava, els triomfs van estar molt repartits (Sainz, Delecour, McRae, Mäkinen, Auriol, Bugalski, Panizzi i Martin), des del trasllat de la prova a la Costa Daurada, Sébastien Loeb va ser el gran dominador, amb la consecució de nou victòries.