Verstappen consuma el miracle en la darrera volta i és el nou campió mundial
Max Verstappen (Red Bull) ha fet avui al circuit de Yas Marina del Gran Premi d’Abu Dhabi un cop de teatre històric en la darrera volta del mundial de fórmula 1 probablement més igualat de tots els temps i s’ha apoderat del seu primer títol amb només 24 anys en una cursa èpica que s’ha rellançat a només una volta després d’un safety car providencial per als seus interessos provocat per l’accident de Nicholas Latifi, al qual li haurà de regalar una cistella de Nadal. El neerlandès hi ha arribat amb gomes toves noves perquè les ha canviat de seguida que s’ha aturat la cursa i l’anglès, set cops campió, amb pneumàtics durs i molt desgastats i se l’ha cruspit.
Una mala sortida de Max Verstappen (Red Bull), que s’ha quedat clavat, i una escandalosa decisió dels jutges de cursa a favor de Lewis Hamilton (Mercedes) en la primera volta, havien, no obstant això, aplanat el camí al pilot anglès. L’aportació de Checo Pérez (Red Bull), retenint Hamilton, i el segon canvi de pneumàtics de Verstappen aprofitant un virtual safety car havien afegit una certa emoció al tram final, tot i que Hamilton gestionava amb eficiència les gomes dures a pesar que eren més velles que les del seu contrincant. Però els fets s’han precipitat en les darreres voltes, dissenyades per una ment perversa. Tot el gran premi, de fet. El tercer lloc del podi ha estat per al madrileny Carlos Sainz (Ferrari).
A Verstappen li ha tocat patir de valent i només la perseverança, el talent, la sort i un equip sòlid i murri l’han impulsat. D’entrada, però, l’ha espifiada en la sortida. Hamilton, murri, ha agafat el regal i s’ha situat primer trencant els pronòstics i esmicolant la posició preferent del seu rival. El neerlandès ha estat a punt d’avançar Hamilton en el setè revolt quan li ha guanyat l’interior entrant primer al vèrtex i sense passar-se de frenada, però Hamilton, que havia badat, se n’ha sortit per l’exterior de la pista i ha recuperat el lideratge després de tocar amb el bòlid de Red Bull, que ha reclamat reiteradament l’acció polèmica sense èxit. Els comissaris de la cursa han adduït que la sortida de límits de Hamilton, de la qual n’ha tret un clar benefici que hauria d’haver redimit retornant la posició, ha estat obligada per la maniobra de Verstappen. Més que discutible. El britànic ha consolidat un avantatge de dos segons. Mala peça al teler de la firma austríaca, que havia d’entrar teòricament abans al garatge a fer el canvi. A més, el vigent campió ha fet la volta ràpida i en la tretzena ja li duia 5 segons. El pilot de Red Bull ha entrat en la 14a volta –2,1 segons–: pneumàtics durs. Hamilton s’ha aturat en la dissetena i ha fet la mateixa aposta. Checo Pérez s’ha situat líder provisional per davant de l’anglès, amb la missió ineludible de fer un tap. El neerlandès era tercer a nou segons del seu principal rival.
La feina de Pérez, fonamental també en els entrenaments, ha estat brutal. Ha retingut Hamilton i ha propiciat l’arribada de Verstappen –el neerlandès ha tingut temps per felicitar Pérez a través de la ràdio dient que “és una llegenda”–, que s’ha situat a poc més d’un segon (22a volta). Un cop d’efecte que ha revitalitzat les possibilitats de l’aspirant amb un mon per davant en que la gestió de les gomes seria clau. Hamilton, però, no estava per èpiques i anava augmentant l’avantatge.
Verstappen ha aprofitat un virtual safety car en la 37a volta per entrar per segon cop –durs– i reingressar ja amb la bandera verda a 17 segons del líder. Quedava encara un mon abans de la bandera de quadres (58 voltes). El pilot de Red Bull ha començat l’operació retallada, amb volta ràpida inclosa, però no en feia prou. El safety car de la volta 53 per accident de Nicholas Latifi (Williams) ha donat emoció al tram final. Com un coet, Verstappen ha posat compostos tous. Hamilton ha apostat per l’estratègia conservadora. Sant tornem-hi. La carrera s’ha rellançat a només una històrica volta en què Verstappen no ha fallat i ha encetat una nova era.
Notícies relacionades
Notícies
Diumenge,24 novembre 2024