El desafiament de Sanz
Motor. La catalana debutarà il·lusionada en el Dakar de cotxes amb un Mini després d’haver-se convertit en una pilot franquícia en motos amb onze participacions i un novè lloc estel·lar
Laia Sanz va escenificar ahir a Barcelona el seu nou desafiament en el Dakar que es disputarà de l’1 al 14 de gener, altre cop a l’Aràbia Saudita. Amb onze participacions a l’esquena en les quals sempre ha acabat i convertida en una pilot de motos franquícia en el raid més extrem del món, en el qual va ser novena el 2015 i ha guanyat totes les edicions en què ha pres part en categoria femenina, la de Corbera de Llobregat afrontarà la cursa de l’Aràbia Saudita ara en cotxes amb un Mini All 4 Racing de l’equip alemany X-Raid, al costat del copilot Maurizio Gerini, tots dos de 36 anys. L’italià va ser catorzè en el Dakar de motos el 2019 sense disposar d’assistència. Acumula quatre participacions. “És un pas natural i era l’any perfecte per fer el canvi. Els onze anys en moto pesen”, va afirmar Sanz, que tindrà com a rivals 91 pilots –només dos de femenins– i que es va mostrar il·lusionada en la presentació del projecte: “Torno a tenir papallones a la panxa. Tinc avantatge perquè tinc molta experiència, però en cotxes hi ha moltes coses noves.” “En motos era una veterana, però ara soc una debutant”, rebla la mil cops campiona del món de trial i d’enduro –20 en total–, una llegenda. Tots dos es van foguejar amb bones sensacions fa poques setmanes en el Ral·li de Hail, en escenaris similars també de l’Aràbia Saudita –de fet, la primera de les dotze etapes del Dakar arrenca precisament a Hail–, en el qual van acabar vuitens: “Arrencar amb un equip de garanties és molt important. És un equip molt professional. N’estic molt contenta.”
Respecte de la tria del seu copilot, Sanz va explicar el perquè del fitxatge: “Buscava un company que navegués bé, que tingués coneixements de mecànica i amb el qual tingués un bon feeling. Gerini reunia les característiques.”
Respecte als objectius, es planteja el debut amb ganes de progressar, però sense renunciar absolutament a res: “El primer objectiu és acabar la cursa, no trencar l’estadística. El segon és aprendre molt, però tots els pilots som molt competitius. Mirarem la classificació cada dia, però tots dos som debutants. Si no ens equivoquem podem fer un bon Dakar.”
LA PROTAGONISTA
Un any de preparació
Laia Sanz no ha improvisat el canvi de vehicle i s’ha agafat el 2021 com un aprenentatge. Per això ha competit amb Carlos Sainz en el mundial de raids Extreme E de cotxes elèctrics 4x4 –sisens després de cinc proves, amb dos podis– tota una experiència al costat del campió del món de ral·lis i guanyador del Dakar en tres ocasions. La catalana va debutar sobre quatre rodes al febrer en el Baja Dubai –copa del món de Bajas Cross Country– amb un bugui Can-Am Maverick X3 i amb Lucas Cruz de copilot. El quart lloc va ser un resultat esperançador. També es va foguejar amb èxit al maig en el Ral·li d’Andalusia, al costat de Dani Oliveras, en el qual va ser setena. El darrer test a Hail, ja amb Maurizio Gerini, li ha servit per “anar entenent i coneixent millor el cotxe”.