Mor Andreu Rabasa, el gran impulsor de Derbi
L’empresari Andreu Rabasa Negre (1931-2022), fill del fundador de Rabasa Derbi, Simeó Rabasa, i gran impulsor de la citada marca motociclista, ha mort avui als 91 anys, segons ha anunciat la Reial Federació Motociclista Espanyola (RFME). Va ser una persona clau en la indústria de la moto catalana, ja que durant la seva extensa trajectòria va contribuir de manera directa al fet que la marca creixés i es consolidés com a president de la companyia entre 1988 i 2000, any en el qual va ser nomenat president d’honor.
En l’aspecte esportiu, Andreu Rabasa va ser l’artífex de l’entrada de Derbi en el mundial de velocitat el 1967, convertint-se en el primer equip català i espanyol que afrontava íntegrament el campionat, i figura clau en el fitxatge d’Ángel Nieto i dels seus múltiples èxits amb la marca. Expliquen les cròniques d’aquella època que Andreu Rabasa va descobrir el talent d’Ángel Nieto durant una carrera que es va celebrar al novembre de 1964 en el circuit Carlos III de Barcelona. Aquell dia, Nieto amb una moto poc competitiva va anar avançant a molts competidors, Andreu Rabasa el va veure i va decidir posar-lo en nòmina de Derbi.
Tota la resta és història del motociclisme mundial. En cinc anys (1967-72), Nieto va aconseguir cinc títols mundials (50 i 125 cc) i Derbi quatre com a fabricant. Fins que va arribar la crisi de 1972. Llavors Andreu Rabasa va vetllar per l’estabilitat econòmica de la fàbrica donant suport a la producció quan va arribar la crisi el 1972 i deixant a un costat les grans partides pressupostàries que suposaven les carreres, per salvar l’empresa.
Malgrat això, Derbi mai va deixar la competició del tot estant present en els campionats d’Espanya fins que la casa decidís tornar al Mundial el 1984 amb Jorge Martínez “Aspar” i Santiago “Champi” Herreros i els èxits van tornar.
El 1998 va rebre la Creu de Sant Jordi. També va ser condecorat amb la Medalla d’Or del Mèrit Esportiu de la Federació Motociclista Espanyola, la Insígnia d’Or de la Federació Catalana de Motociclisme i la Clau de Barcelona.
L’any 2000, quan el Grup Piaggio va absorbir la marca, Andreu Rabasa va passar a ocupar el càrrec de president d’honor de la companyia. El 2013 la fàbrica de Martorelles (Vallès Oriental) va deixar la producció, i solament fa uns mesos, al juliol, es va procedir a la demolició de la factoria, que va ser venuda a un grup immobiliari britànic.