LUCAS CRUZ
COPILOT DE CARLOS SAINZ EN LA VICTÒRIA AL DAKAR 2024
“Aquestes curses les guanya un equip i no un vehicle”
Cruz destaca la feina en conjunt amb l’Audi de motorització elèctrica: “Ajuntar un vehicle extrem amb una cursa extrema era una bomba”
El català subratlla que les bones decisions estratègiques han estat clau
En la feina com a copilot has de ser molt meticulós, has d’estar mot tranquil, i a vegades has d’improvisar
Content pel resultat i satisfet per la feina feta, així és com se sent Lucas Cruz (Ripollet, 1974) després de la seva victòria en el Dakar juntament amb Carlos Sainz i el seu Audi. La quarta victòria amb quatre vehicles diferents, sempre amb Sainz, en les seves dinou participacions com a copilot.
Quarta victòria en el Dakar, i totes quatre amb cotxes diferents, força històric.
Sí. No hi ha ningú que ho hagi assolit, i els més important és que l’última ha estat amb un vehicle de motorització elèctrica. Cap marca s’ha volgut aventurar a fer un cotxe amb motorització elèctrica, i crec que era una aposta molt arriscada que al final només hi ha hagut una marca que s’ha atrevit a fer.
Quan va sortir aquest Audi, va ser una revolució portar-lo pel desert?
Va ser tot un repte perquè les condicions no eren favorables per a aquest vehicle, i a més a més era d’una complexitat extrema. Ajuntar un vehicle extrem amb una cursa extrema era una bomba.
Aquest triomf ha estat, doncs, més especial per la duresa i pel vehicle.
És una cúmul de situacions. Una, la complexitat de la cursa i la duresa, per una altra banda la complexitat del vehicle, i per una altra l’estratègia, que jo crec que ha sigut clau dins la cursa. El saber fer que hem demostrat amb les decisions que hem pres, crec que al final s’ha demostrat que van ser les encertades.
Audi era tot un equip. Els altres dos pilots, Ekström i Peterhansel, quan no van tenir possibilitats en la general van estar al seu darrere i els van ajudar.
Al final aquest tipus de curses les guanya un equip, no les guanya un vehicle. Llavors, en tenir un plantejament d’equip, i no un plantejament individualista, encara et dona més força i et fa més fort davant dels rivals.
I amb Carlos Sainz formen un tàndem impressionant.
La veritat és que ens trobem molt a gust tots dos, ens entenem bastant bé i quasi, quasi, quasi sense parlar ja entenem el que ha de fer cadascun.
De les quatre victòries, alguna és més especial?
Crec que per a mi aquesta ha sigut una de les més especials. Totes les victòries són importants i són gratificants, i tenen un esforç al darrere, però aquesta més, amb un vehicle com el que teníem i al qual hem tret tot el suc que li podíem treure. Hem demostrat que aquesta cursa és una cursa per córrer amb cap i intel·ligència, hem demostrat que corrent en inferioritat i amb un vehicle revolucionari s’ha pogut aconseguir la victòria.
És molt complicat la feina del copilot?
Sí, has de ser molt meticulós, has d’estar mot tranquil; a vegades has d’improvisar depenent de la situació i solucionar els problemes que et vas trobant. Crec que en aquesta cursa ho hem superat i crec que s’ha reflectit en la general.
I també la conducció amb la infinitat de terrenys diferents, sorra, dunes i roques.
I especials molt llargues. Feia temps que no teníem especials de 450 km, dues etapes maratons. Jo crec que va ser una mica una cursa en tota regla. I poder superar totes aquestes dificultats, i algunes amb nota, crec que és per estar contents.
Abans de la cursa es va dir que aquest any es buscava tornar a la gran duresa, i s’hi ha tornat, sobretot en l’etapa crono 48 h.
Si, 600 km en dos dies de dunes, bastant complicades, i sobretot la continuïtat, no tenies descans, havies d’estar molt concentrat, molt focalitzat en les diferents dunes, i això es feia difícil. Però bé, l’estratègia que vam aplicar de sortir enrere i intentar recuperar en els dos dies la diferència va ser un punt clau.
Han guanyat la general sense vèncer en cap etapa, però en set han estat entre els quatre primers. Una gran regularitat.
L’estadística diu que el que més especials guanya no és el que guanya el Dakar, i efectivament s’ha tornat a complir una vegada més. Crec que moltes vegades sortir al darrerre t’afavoreix, i si a més a més tens la pista més marcada i més neta, t’afavoreix a l’hora d’executar la teva estratègia, i aquí es va reflectir el primer cop de puny a sobre la taula que vam fer.
El fet d’anar líders tants dies, va ser molta pressió?
No, al contrari. És difícil moltes vegades gestionar-ho, però has de tenir en compte que el que ha de prémer és el de darrere. Tu t’has de defensar. Al final tu pots intentar gestionar aquesta diferència, i són els altres els que han de recuperar el temps perdut. Tu fas la teva cursa i portes el teu ritme.
Quin va ser el moment més complicat?
Va ser el dia que vam punxar tres rodes i vam haver d’esperar en Mattias [Ekström], el company d’equip. Va ser una mica el punt d’inflexió, perquè pensàvem que havíem perdut molt de temps i quasi ens havien recuperat la totalitat de la diferència, però al final de l’especial vam veure que Loeb, el segon, també havia perdut temps i ens va compensar. Ens va descomptar sis o set minuts però encara teníem un marge per poder jugar.
I fins a la penúltima etapa que Loeb va quedar descartat, va ser interessant la lluita que van tenir amb ell.
Va donar molta emoció. Li tocava arriscar i se la va haver de jugar. Ho va fer i va cometre una errada, va tenir una punxada més una avaria mecànica que el va, una mica, crucificar. Però aquí hi ha l’exemple que deia abans de l’equip. Ell tenia un vehicle lent molt enrere que li va representar quasi dues hores de pèrdua perquè el poguessin ajudar. Si hagués tingut ajuda amb un vehicle ràpid sense possibilitats en la general encara podia haver lluitat per la victòria i pressionar-nos.
En dinou participacions, la seva visió del Dakar ha variat molt?
Sí, és una mica diferent; ara el plantejament és el d’una cursa una mica més ràpida, a l’esprint, on els pilots estan rodant a un ritme molt alt. Abans era una mica, no dic anar passant, però sí consumint etapes i anar jugant amb alguna estratègia. Ara, tal com són els vehicles, molt sòlids i quasi no tenen problemes, el ritme és molt alt.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.