La graella del 2025: només queden quatre places lliures
Motor. El fitxatge de Marc Márquez per Ducati és el canvi més destacat. Viñales deixa Aprilia i s’incorpora a Tech 3 i Àlex Márquez renova amb Gresini i Àlex Rins continua a Yamaha
Tot just s’acaba de superar la meitat de la temporada 2024 de MotoGP, i la graella de la màxima categoria del mundial de l’any 2025 pràcticament està enllestida i només queden quatre places lliures de les vint-i-dues que hi ha en els onze equips en competició. Fa unes setmanes que es va començar a configurar amb els anuncis de contractacions importants i aquests darrers dies, abans del GP d’Àustria, s’han fet públics les darreres, fins ara, novetats. En aquests moments hi ha divuit pilots confirmats i quatre seients encara estan disponibles.
Dels onze equips que formen el mundial de MotoGP, vuit ja han fet oficial els dos pilots per al 2025, dos més en tenen un de segur i un encara no han notificat cap dels pilots que competiran amb els seus colors. Dels divuit pilots confirmats, deu continuaran en el mateix equip i els altres set han canviat d’equip, dels quals quatre també ho han fet de marca de moto. Per ara només un pilot puja de la segona categoria, la Moto2, i debutarà a MotoGP.
El gran fitxatge
Sense cap mena de dubte la gran notícia pel que fa al canvi d’equip va ser la incorporació de Marc Márquez a Ducati Lenovo, l’equip oficial de la marca italiana, deixant l’equip privat Gresini, també amb Ducati, en què està aquesta campanya. Aquest fitxatge va provocar un seguit de decisions en altres pilots i equips. Jorge Martín també aspirava a vestir de vermell l’any 2025 i va decidir deixar l’equip Prima Pramac i també les Ducati i va fitxar per Aprilia. El madrileny, que fa quatre anys que és a Ducati, també va aspirar a pujar a l’equip oficial l’any passat i també se’n va quedar fora. Enea Bastianini, l’actual company del campió mundial Francesco Bagnaia a Ducati Lenovo, es va trobar sense seient i es va incorporar a l’equip Red Bull GasGas Tech 3, amb KTM. Maverick Viñales també ha canviat d’equip i de marca de moto; ha passat de l’Aprilia a la KTM de Tech 3. El rosinc competirà amb una quarta marca després de Suzuki, Yamaha i Aprilia, i buscarà el repte històric d’aconseguir una victòria amb quatre marques de motos diferents. La segona moto de l’equip oficial d’Aprilia del 2025 serà per a Marco Bezzecchi, que ha deixat la Ducati del Pertamina Enduro VR46. Pedro Acosta ha passat del Tech 3, l’equip satèl·lit de la marca austríaca, al primer equip el Red Bull KTM. El darrer canvi de pilots anunciat fins ara és el pas de Franco Morbidelli de Prima Pramac a l’equip Pertamina Enduro VR46, per continuar pilotant una Ducati.
Pel que fa a la resta de catalans que enguany són a la graella de MotoGP, Àlex Márquez ha renovat per l’equip Gresini, i Àlex Rins ho ha fet amb Monster EnergyYamaha. Aleix Espargaró va anunciar que es retirava al final del campionat després de quinze temporades a MotoGP i passarà a ser pilot provador d’Honda.
Els pilots no catalans que també continuaran en els seus actuals equips són Luca Marini, i Joan Mir amb Repsol Honda; Francesco Bagnaia, amb Ducati Lenovo; Fabio Quartararo, amb Monster Energy Yamaha; Brad Binder, amb Red Bull KTM; Johann Zarco, amb LCR Honda, Fabio di Giannantonio, amb Pertamina Enduro VR46 i Raúl Fernández, amb Trackhouse. En aquests moments les quatre places que queden lliures a la graella són una a l’equip LCR Honda, una altre a l’equip Gresini, i les dues de l’equip Prima Pramac. Aquest darrer equip ha canviat de marca i de la Ducati que té actualment passarà a competir amb una Yamaha.
Des de Moto2
Cada temporada un o dos pilots de Moto2 fan el salt a MotoGP. Per a la propera temporada ja està confirmat el pas del japonès Ai Ogura que pilotarà una Aprilia de l’equip Trackhouse. També està confirmat que Fermín Aldeguer ha fitxat per Ducati i estarà a MotoGP. No s’ha fet oficial, però l’únic equip amb Ducati que té un lloc lliure és el Gresini. També es parla que el tailandès Somkiat Chantra podria anar a l’equip LCR Honda.