Dakar

La rodera catalana

El copilot Lucas Cruz continua fent equip amb Carlos Sainz i, malgrat canviar de marca, volen lluitar per la victòria. Més de mig centenar de catalans s’enfrontaran al desert de l’Aràbia Saudita en el Dakar 2025

Els pilots i copi­lots cata­lans afron­ten una vegada més l’aven­tura del Dakar, que aquest any 2025 arriba a la 47a edició. Més de mig cen­te­nar d’amants dels motors i la gaso­lina de totes les con­tra­des de Cata­lu­nya seran a la línia de sor­tida el 3 de gener a Bisha amb les il·lusi­ons posa­des a ser pre­sents també en la línia de meta el 17 de gener a Shu­bay­tah. Per sisena vegada con­se­cu­tiva, el Dakar es dis­pu­tarà a l’Aràbia Sau­dita i enguany sem­bla l’edició més com­pli­cada, exi­gent i dura que els par­ti­ci­pants hau­ran d’afron­tar. Hi haurà catorze dies de cursa, amb un pròleg, dotze eta­pes i un dia de des­cans, amb més de 8.000 km de recor­re­gut i 5.000 km d’espe­ci­als. Molts quilòmetres perquè els cata­lans dei­xin la rodera dels seus vehi­cles en el recor­re­gut.

Tots i cadas­cun dels par­ti­ci­pants tenen el seu objec­tiu en el Dakar 2025. La majo­ria volen fina­lit­zar l’aven­tura; d’altres, llui­tar per fer-hi un bon paper i mirar de gua­nyar alguna etapa en la seva cate­go­ria, i molt pocs, llui­tar per la victòria. En aquesta edició del Dakar 2025, Lucas Cruz, el copi­lot de Car­los Sainz, defensa el títol que van gua­nyar en l’edició ante­rior en cot­xes. El madri­leny i el copi­lot de Ripo­llet han can­viat de marca i afron­ten el repte de gua­nyar el cinquè tro­feu Tua­reg amb un cinquè cotxe dife­rent, i a més en la seva estrena. En el mateix equip Ford hi haurà Nani Roma i Àlex de Haro. El pilot de Fol­gue­ro­les, gua­nya­dor en motos i en cot­xes, aspira a ser en els pri­mers llocs en la seva 28a par­ti­ci­pació.

Laia Sanz tor­narà a fer equip amb el copi­lot italià Mau­ri­zio Gerini i, després del gran quinzè lloc en l’edició pas­sada, en què van ser ter­cers de la seva cate­go­ria de dues rodes motrius (T1.2), es posa objec­tius ambi­ci­o­sos i inten­tarà millo­rar el lloc en la gene­ral i llui­tar per gua­nyar en la seva cate­go­ria. Serà la quin­zena par­ti­ci­pació de la pilot de Cor­bera de Llo­bre­gat en el Dakar de manera con­se­cu­tiva –onze en motos i qua­tre en cot­xes–, i per ara les ha fina­lit­zat totes.

En la cate­go­ria de motos, fa uns anys que els cata­lans no llui­ten pels pri­mers llocs, men­tre que en la SSV Gerard Farrés, aquest cop acom­pa­nyat per l’eivis­senc Toni Vin­gut, tor­narà a llui­tar per les pri­me­res posi­ci­ons. En cami­ons, el copi­lot mecànic Moi Tor­ra­llar­dona va ser ter­cer en la dar­rera edició, amb els neer­lan­de­sos Mitc­hel van den Brink i Jarno van de Pol, i en la seva ter­cera cursa ple­gats tor­na­ran a llui­tar per la victòria.

COTXES
Lucas Moraes - Armand Monleon (Toyota) dorsal 203
Rokas Baciuska - Oriol Mena (Toyota) dorsal 210
Juan Cruz Yacopini - Daniel Oliveras (Toyota) dorsal 216
Laia Sanz - Maurizio Gerini (Century) dorsal 223
Carlos Sainz - Lucas Cruz (Ford) dorsal 225
Nani Roma - Àlex de Haro (Ford) dorsal 227
Isidre Esteve - Txema Vilallobos (Toyota) Dorsal 229
Nandu Jubany - Marc Solá (MD) dorsal 257
MOTOS
Josep Pedró (Rieju) dorsal 44
Edgar Canet (KTM) dorsal 73
Marc Calmet(Rieju) dorsal 108
Òscar Hernández (KTM) dorsal 109
Juanjo Martínez (KTM) dorsal 110
Ferrán Zaragoza (KTM) dorsal 136
Iván Merichal (KTM) dorsal 138
CHALLENGER
Pau Navarro - Lisandro Herrera (Taurus) dorsal 304 Eduard Pons - Jaume Betriu (Taurus) dorsal 309
Òscar Ral - Xavier Blanco (Taurus) dorsal 312 Xavier Foj - Facundo Jaton (Oryx) dorsal 314
Òscar Massó - Pedro López (Demon) dorsal 350
Joan Piferrer - Joan Rubí (BRP) dorsal 354 Joan Font - Sergi Brugé (BRP) dorsal 358
SSV
Gerard Farrés - Toni Vingut (BRP) dorsal 402 Josep Vidaña - Mario Garrido (BRP) dorsal 432
CLÀSSICS
Carlos Santolalla - Jan Rosa (Toyota) dorsal 700
Joan Morera -Lídia Ruba (Porsche) dorsal 702
Lluís Pedrals - Sergi Giralt (Mercedes) dorsal 744
Amadeu Roigé - Jorge Toral (Toyota) dorsal 747
Lorenzo Fluxà - Xavi Ribas (Toyota) dorsal 777
Rafael Lesmes - Albert Casabona - Tabatha Romon (Mercedes) dorsal 900
Dorian Bardeau - Lourdes Puigmal - Franck Puchouau (Renult) dorsal 904
M 1000
Jordi Jubanteny - Xavier Ribas - José Luis Criado (MAN) dorsal 1040
CAMIONS
Mitchel van den Brink - Jarno van de Pol - Moisés Torrallardona (Iveco) dorsal 602
Pep Sabaté - Pol Tibau - Nicholas Jones (Man) dorsal 608
Àlex Aguirregaviria - Francesc Salisi - Marc Torres (Iveco) dorsal 620
Philippe Perry - Florent Drulhon - Adrià Guillem (DAF) dorsal 632
Jordi Esteve - Francesc Pardo - Jordi Pujol (MAN) dorsal 634
Javier Jacosté - Francesc Ester - Gerard Ribas (MAN) dorsal 646

Continuar el domini en la categoria de clàssics

A.C.

Carlos Santaolalla i Jan Rosa van aconseguir la victòria l’any passat en la categoria de clàssics i aquesta nova edició aspiren a repetir la seva gran actuació. Aquesta serà la cinquena edició que el Dakar tindrà la categoria de clàssics i, de les quatre disputades, els pilots catalans n’han guanyat dues. El barceloní Joan Morera i l’aragonesa Lidia Ruba van aconseguir la victòria en l’edició del 2023, i el barceloní i el gironí els van succeir al capdamunt del podi en l’edició del 2024. Carlos Santaolalla, amb Aran Sol de copilot, també va ser segon l’any 2023, mentre que el gironí Joan Donatiu i Pere Serrat van ocupar el segon lloc en la primera edició l’any 2021. De cara a la cursa del 2025, Carlos Santaolalla, que afronta el seu quart Dakar, i Jan Rosa, que hi participarà per segon cop, tornaran a portar els colors de Desetiquétame, una associació que aspira a conscienciar sobre els problemes d’aprenentatge dels nens i les nenes, com el TDA i la dislèxia.

Edgar Canet i l’ambició de la joventut en motos

A.C.

Edgar Canet és, amb 19 anys, el pilot més jove de la caravana del Dakar 2025, però també és un dels més ambiciosos a llarg termini. El pilot de la Garriga competirà en motos amb una KTM i afronta la duresa del Dakar amb només un any dedicant-se als raid després de tota la vida competint i guanyant en el motocròs. El seu pare esportiu és Nani Roma, que el va veure pilotar quan tenia 10 anys i des de llavors l’ha anat ajudant. Edgar Canet afirma amb claredat que en el futur vol ser guanyador del Dakar en motos i que en aquesta edició del 2025 el seu objectiu és finalitzar la cursa i aprendre molt.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)