La rodera catalana
El copilot Lucas Cruz continua fent equip amb Carlos Sainz i, malgrat canviar de marca, volen lluitar per la victòria. Més de mig centenar de catalans s’enfrontaran al desert de l’Aràbia Saudita en el Dakar 2025
Els pilots i copilots catalans afronten una vegada més l’aventura del Dakar, que aquest any 2025 arriba a la 47a edició. Més de mig centenar d’amants dels motors i la gasolina de totes les contrades de Catalunya seran a la línia de sortida el 3 de gener a Bisha amb les il·lusions posades a ser presents també en la línia de meta el 17 de gener a Shubaytah. Per sisena vegada consecutiva, el Dakar es disputarà a l’Aràbia Saudita i enguany sembla l’edició més complicada, exigent i dura que els participants hauran d’afrontar. Hi haurà catorze dies de cursa, amb un pròleg, dotze etapes i un dia de descans, amb més de 8.000 km de recorregut i 5.000 km d’especials. Molts quilòmetres perquè els catalans deixin la rodera dels seus vehicles en el recorregut.
Tots i cadascun dels participants tenen el seu objectiu en el Dakar 2025. La majoria volen finalitzar l’aventura; d’altres, lluitar per fer-hi un bon paper i mirar de guanyar alguna etapa en la seva categoria, i molt pocs, lluitar per la victòria. En aquesta edició del Dakar 2025, Lucas Cruz, el copilot de Carlos Sainz, defensa el títol que van guanyar en l’edició anterior en cotxes. El madrileny i el copilot de Ripollet han canviat de marca i afronten el repte de guanyar el cinquè trofeu Tuareg amb un cinquè cotxe diferent, i a més en la seva estrena. En el mateix equip Ford hi haurà Nani Roma i Àlex de Haro. El pilot de Folgueroles, guanyador en motos i en cotxes, aspira a ser en els primers llocs en la seva 28a participació.
Laia Sanz tornarà a fer equip amb el copilot italià Maurizio Gerini i, després del gran quinzè lloc en l’edició passada, en què van ser tercers de la seva categoria de dues rodes motrius (T1.2), es posa objectius ambiciosos i intentarà millorar el lloc en la general i lluitar per guanyar en la seva categoria. Serà la quinzena participació de la pilot de Corbera de Llobregat en el Dakar de manera consecutiva –onze en motos i quatre en cotxes–, i per ara les ha finalitzat totes.
En la categoria de motos, fa uns anys que els catalans no lluiten pels primers llocs, mentre que en la SSV Gerard Farrés, aquest cop acompanyat per l’eivissenc Toni Vingut, tornarà a lluitar per les primeres posicions. En camions, el copilot mecànic Moi Torrallardona va ser tercer en la darrera edició, amb els neerlandesos Mitchel van den Brink i Jarno van de Pol, i en la seva tercera cursa plegats tornaran a lluitar per la victòria.
Continuar el domini en la categoria de clàssics
A.C.Carlos Santaolalla i Jan Rosa van aconseguir la victòria l’any passat en la categoria de clàssics i aquesta nova edició aspiren a repetir la seva gran actuació. Aquesta serà la cinquena edició que el Dakar tindrà la categoria de clàssics i, de les quatre disputades, els pilots catalans n’han guanyat dues. El barceloní Joan Morera i l’aragonesa Lidia Ruba van aconseguir la victòria en l’edició del 2023, i el barceloní i el gironí els van succeir al capdamunt del podi en l’edició del 2024. Carlos Santaolalla, amb Aran Sol de copilot, també va ser segon l’any 2023, mentre que el gironí Joan Donatiu i Pere Serrat van ocupar el segon lloc en la primera edició l’any 2021. De cara a la cursa del 2025, Carlos Santaolalla, que afronta el seu quart Dakar, i Jan Rosa, que hi participarà per segon cop, tornaran a portar els colors de Desetiquétame, una associació que aspira a conscienciar sobre els problemes d’aprenentatge dels nens i les nenes, com el TDA i la dislèxia.
Edgar Canet i l’ambició de la joventut en motos
A.C.Edgar Canet és, amb 19 anys, el pilot més jove de la caravana del Dakar 2025, però també és un dels més ambiciosos a llarg termini. El pilot de la Garriga competirà en motos amb una KTM i afronta la duresa del Dakar amb només un any dedicant-se als raid després de tota la vida competint i guanyant en el motocròs. El seu pare esportiu és Nani Roma, que el va veure pilotar quan tenia 10 anys i des de llavors l’ha anat ajudant. Edgar Canet afirma amb claredat que en el futur vol ser guanyador del Dakar en motos i que en aquesta edició del 2025 el seu objectiu és finalitzar la cursa i aprendre molt.